Het transformatief vermogen van beleidsprogramma Agenda Stad

Agenda Stad is een beleidsprogramma dat Nederlandse steden in staat wil stellen complexe uitdagingen aan te pakken door middel van innovatief bestuur. In samenwerking met het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onderzoeken we de belangrijkste kenmerken van Agenda Stad om effectiviteit en innovatievermogen te vergroten.

Achtergrond
Agenda Stad is een beleidsprogramma dat tien jaar geleden werd gelanceerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het heeft tot doel steden te ondersteunen bij het verbeteren van hun economie, leefbaarheid en duurzaamheid door middel van bestuurlijke innovaties, zoals nieuwe intergouvernementele samenwerkingsverbanden. Ondanks de successen van het programma staat het echter voor uitdagingen om een evenwicht te vinden tussen het behoud van het innovatieve karakter en het veiligstellen van zijn institutionele positie binnen het ministerie.

Doelstellingen
Ons onderzoek is erop gericht het transformatieve vermogen van Agenda Stad te begrijpen en te ondersteunen. Hoe kunnen we bepalen of het in staat is om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken? En wat is de toegevoegde waarde van het programma ten opzichte van generiek en gebiedsgericht beleid? Daarnaast proberen we de uitdagingen die komen kijken bij het verankeren van nieuwe benaderingen binnen de overheid te duiden, om zulke barrières in de toekomst te kunnen voorkomen.

Naderen
We voeren kwalitatief onderzoek uit met een reflexief-actiecyclus-element. In wezen zal het onderzoek het transformatieve potentieel van Agenda Stad versterken door zich te concentreren op paradoxen die transformatief beleid kenmerken, en de strategieën die door actoren worden gebruikt om door deze paradoxen te navigeren. Op die manier zal het onderzoek inzichtelijk zijn voor actoren die te maken hebben met vergelijkbare uitdagingen in transformatief beleid.

Teamfoto van City Deal ‘Fietsen voor iedereen’

De core business van innovatief beleidsprogramma Agenda Stad is het sluiten van City Deals: concrete samenwerkingsovereenkomsten gericht op het oplossen van uiteenlopende maatschappelijke problemen en het versterken van het economisch ecosysteem van stedelijke regio's.

Project details

• Website

Meer informatie over Agenda Stad: https://agendastad.nl/

• Team

Dit onderzoeksproject maakt deel uit van het gezamenlijke PBL-Athena-programma 'Leren voor Verandering', dat zich richt op leren en transformeren door de overheid. In dit samenwerkingsverband belicht Athena handelingsperspectieven voor transformatieve beleidsprogramma's zoals Agenda Stad.

Het projectteam van VU Athena bestaat uit:

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas