Waarom reflectie belangrijk is
Reflectie maakt ervaring tot leren. Het nodigt studenten uit om stil te staan, terug te kijken op hun handelen en te onderzoeken wat deze ervaringen betekenen voor hun ontwikkeling als toekomstige professionals en burgers. Door kritisch te denken over wat werkte, wat niet, en waarom, krijgen studenten inzicht in hun eigen waarden, aannames en leerproces. Voor docenten biedt gestructureerde reflectie een manier om leerresultaten zichtbaar te maken, vooral wanneer kennis, samenwerking en maatschappelijke impact samenkomen in CSL-projecten.
Reflectie in CSL
In reflectieve CSL-cursussen werken studenten samen met maatschappelijke partners om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Ze interpreteren hun observaties, stellen nieuwe vragen en verbinden praktijk met academische theorie. Docenten vinden het echter vaak lastig om reflectie systematisch in het cursusontwerp te integreren. Een nuttige aanpak is nadenken over met wie de reflectie plaatsvindt: individueel, met medestudenten of samen met een maatschappelijke partner. En wanneer: vóór, tijdens of na het project. Met dit kader kunnen docenten de reflectievorm kiezen die het beste past bij de leerdoelen.
Download
Ontdek alle 11 reflectietechnieken hieronder, inclusief portfolio’s, light-reflectie, service learning-contracten en meer in de volledige PDF. Elke methode bevat een beschrijving, praktische stappen en voorbeelden uit VU-cursussen. Of download hier de studentreflectietoolbox.