Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Besturing Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Student Reflection Tool

Reflectie ligt in de basis van Community Service Learning (CSL). Het helpt studenten om hun ervaringen te begrijpen, theorie te verbinden met praktijk en inzicht te krijgen in hun eigen ontwikkeling als betrokken studenten en professionals. Door gestructureerde reflectie kunnen studenten onderzoeken wat ze hebben geleerd, hoe ze dit hebben geleerd en hoe hun inzichten toekomstige acties kunnen beïnvloeden. Dit hulpmiddel biedt docenten inspiratie en methoden om reflectie systematischer in hun CSL-cursussen te integreren.

Waarom reflectie belangrijk is

Reflectie maakt ervaring tot leren. Het nodigt studenten uit om stil te staan, terug te kijken op hun handelen en te onderzoeken wat deze ervaringen betekenen voor hun ontwikkeling als toekomstige professionals en burgers. Door kritisch te denken over wat werkte, wat niet, en waarom, krijgen studenten inzicht in hun eigen waarden, aannames en leerproces. Voor docenten biedt gestructureerde reflectie een manier om leerresultaten zichtbaar te maken, vooral wanneer kennis, samenwerking en maatschappelijke impact samenkomen in CSL-projecten.

Reflectie in CSL

In reflectieve CSL-cursussen werken studenten samen met maatschappelijke partners om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Ze interpreteren hun observaties, stellen nieuwe vragen en verbinden praktijk met academische theorie. Docenten vinden het echter vaak lastig om reflectie systematisch in het cursusontwerp te integreren. Een nuttige aanpak is nadenken over met wie de reflectie plaatsvindt: individueel, met medestudenten of samen met een maatschappelijke partner. En wanneer: vóór, tijdens of na het project. Met dit kader kunnen docenten de reflectievorm kiezen die het beste past bij de leerdoelen.

Download

Ontdek alle 11 reflectietechnieken hieronder, inclusief portfolio’s, light-reflectie, service learning-contracten en meer in de volledige PDF. Elke methode bevat een beschrijving, praktische stappen en voorbeelden uit VU-cursussen. Of download hier de studentreflectietoolbox.

Student Reflectie Toolbox

Download de PDF hier

Reflection methods

  • 360-graden feedback

    Waarom: Biedt meerdere perspectieven en stimuleert een dieper zelfbewustzijn dan één-op-één feedback.
    Beste gebruik: Projecten in kleine groepen waarbij de perspectieven van collega's, leerkrachten en partners uit de gemeenschap allemaal waardevol zijn.

    BeschrijvingFeedback en reflectie worden gezien als de kern van het leerproces van een student. 360-graden feedback (ook wel bekend als multi-source feedback) is een proces waarbij feedback van studenten, docenten of community partners, maar ook zelfreflectie door de student zelf wordt verzameld. 360-graden feedback wordt zo genoemd omdat het feedback vraagt over het gedrag van een leerling vanuit verschillende gezichtspunten. 360-graden feedback geeft interactieve feedback in plaats van top-down feedback.
    Doelen
    1. De student krijgt inzicht in zijn of haar eigen prestaties vanuit verschillende perspectieven.
    2. 360-graden feedback stimuleert individuele reflectie en bewustwording van het leerproces.
    Actoren
    • Studenten
    • Docenten
    • Gemeenschapspartners
    Implementatie stappen
    1. Formuleer de leerdoelen
    2. Effectieve en frequente feedback is van cruciaal belang om de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten.
    3. De leerlingen krijgen geen cijfer voor een bepaald project of opdracht, maar feedback (mondelinge feedback of feedback op basis van een beoordelingsmatrix).
    4. Houd toezicht op de groep. Het proces van coöperatief leren biedt de mogelijkheid om een veilige omgeving voor de leerlingen te creëren. De groepsgrootte moet klein worden gehouden, omdat de student zich dan veilig voelt om zijn perspectieven te delen en peerfeedback te geven.
    LeraarDe leerkracht treedt op als teamlid. Het helpt de machtsverhouding tussen de leerlingen te verminderen. De leerkracht moet zich bewust zijn van het creëren van een veilige omgeving voor alle leerlingen en de groepsdynamiek. (Gemengde klas)
    Tijd en frequentie360-graden feedback kan gebruikt worden in een hele cursus of in afzonderlijke opdrachten.
    Benodigde tijd voor studentenVolledig afhankelijk van de tijd die de docent inplant. Idealiter een volledige projectperiode.
    Voorbeeld van VU

    Honours course - Vorming in vloeibare tijden (VU, UVA & AUC)

    In het honours vak: vorming in vloeibare tijden wordt 360 graden feedback gebruikt als een adequate methode om inzicht te geven in het studieproces. In plaats van een cijfer krijgt de student inhoudelijke feedback van andere studenten, de docenten, extern publiek en persoonlijke groei. De student leert ook hoe je de feedback kunt geven, ontvangen en valideren.

    Feedbackfruits

    Feedbackfruits is een online tool:

    • De tool stroomlijnt de manier waarop leerlingen de samenwerkingsvaardigheden van hun medeleerlingen beoordelen. De docent specificeert de criteria die leerlingen gebruiken om de bijdrage van hun medeleerlingen aan groepswerk te evalueren.
    • Peer Review stelt docenten in staat om opdrachten te creëren voor studenten om feedback te geven aan hun medestudenten op deliverables zoals documenten of video's op basis van vooraf gedefinieerde criteria.
    • De tool faciliteert feedback van docenten op activiteiten
    • Automated Feedback, mogelijk gemaakt door AI, stelt studenten in staat om formatieve feedback te ontvangen over hun academische schrijfvaardigheid op basis van criteria die zijn ingesteld door docenten.
    Meer informatie

    360-graden feedback

    Tee, D. D., & Ahmed, P. K. (2014). 360 graden feedback: een integratief kader voor leren en beoordelen. Teaching in Higher Education, 19(6), 579-591. https://doi. org/10.1080/13562517.2014.901961

    Feedbackfruits

    https://feedbackfruits.com/tool-overview

    Feedback geven

    https://www.ou.nl/en/-/gratis-beschikbaar-app-voor-feedback-en-reflectie-bij-online-samenwerkend-leren

    Mixed Classroom

    https://vu.nl/en/about-vu/more-about/mixed-classroom

    360 graden feedback tool

    https://high5test.com/360-degree-feedback-platform

  • Video

    Waarom: Legt verbale en non-verbale reflectie vast, helpt studenten die moeite hebben met schriftelijke reflectie.
    Beste gebruik: Reflecties aan het einde van een project, communicatiegerichte cursussen of bij het oefenen van presentatievaardigheden.

    BeschrijvingHet gebruik van video kan zelfreflectie en diepgaand leren stimuleren. Het is ook een methode voor medestudenten en docenten om commentaar te geven op elkaars video's. Het opnemen van reflecties in videovorm kan vertrouwen geven aan studenten die moeite hebben om hun gedachten te ordenen of hun stem te vinden als ze gaan zitten om te schrijven.
    Doelen
    • Zelfreflectie van studenten
    • Constructieve feedback geven aan andere studenten.
    Actoren
    • Studenten
    • Docenten
    • Partners uit de gemeenschap
    Implementatie stappen
    1. Formuleer de leerdoelen en de opdracht.
    2. De aandacht van de medestudenten moet worden gestimuleerd door de video's.
    3. Concludeer of de videogebaseerde reflectie past bij de leerbehoeften van de leerlingen.
    4. Creëer een veilige omgeving. De student moet bereid zijn om een video te maken om feedback van anderen te krijgen.
    5. De video kan ook een hulpmiddel zijn om te reflecteren op een vorige opdracht. De STARRT-methode kan worden gebruikt (Zie voor meer informatie)

    (Cheng & Chau, 2009)

    LeraarDe dorcent geeft feedback en is verantwoordelijk voor het creëren van een veilige omgeving (gemengd klaslokaal)
    Tijd en frequentieAfhankelijk van de cursus. Idealiter wordt een video gemaakt na een heel project.
    Benodigde tijd voor de studentenHet is een tijdrovende activiteit, vanwege het filmproces, de montage en het reflectiegedeelte.
    Voorbeeld van VU

    Traintool

    Traintool is een applicatie die dient als hulpmiddel voor studenten om hun communicatieve vaardigheden te trainen. Met de applicatie kunnen studenten hun vaardigheden oefenen door middel van Smart Video Role Play. In een korte video wordt een bepaalde situatie aan de student gepresenteerd. Vervolgens neemt de leerling zijn reactie op deze situatie op. Ze kunnen de opname delen met docenten of studenten, die er feedback op kunnen geven. Op basis van de feedback kan de student ervoor kiezen om een verbeterde versie van de video op te nemen.

    Meer informatie

    Traintool

    https://traintool.com/en/

    Video reflectie

    Cheng, G., & Chau, J. (2009). Digitale video voor het bevorderen van zelfreflectie in een ePortfolio-omgeving. Leren, Media en Technologie, 34(4), 337-350. https://doi. org/10.1080/17439880903338614

    Starrt-methode:

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=163&v=WMhFn50SNho&feature=emb_logo

    Potentiële video-opname

    https://www.teachthought.com/learning/watching-potential-video-recording-student-reflection/

  • Portfolio

    Waarom: Biedt een uitgebreid overzicht van het werk en de groei van leerlingen in de loop van de tijd.
    Beste gebruik: Langetermijnprojecten waarbij documentatie van meerdere resultaten en leerfasen nodig is.

    BeschrijvingStudentenportfolio's kunnen het volgende bevatten: service-learning contract, wekelijkse logboek, persoonlijk dagboek, impact verklaring, gerichte geschriften, foto-essay. Ook alle producten die tijdens de leerervaring zijn gemaakt (bijv. brochures, lesplannen, brieven voor belangenbehartiging) moeten ter beoordeling worden ingediend. Tot slot wordt voor het portfolio een schriftelijk evaluatie-essay voorgesteld dat een zelfbeoordeling geeft van hoe effectief ze de leerdoelen van de cursus hebben gehaald.
    Doelen
    1. Dit soort documentatie is een belangrijke manier geworden voor studenten om gegevens bij te houden en organisatorische vaardigheden te leren.
    2. Zelfreflectie en leren van de feedback van anderen.
    Actoren
    • Studenten
    • Docenten
    • Partners uit de gemeenschap
    Implementatiestappen
    1. Moedig de leerlingen aan om foto's te maken van zichzelf terwijl ze hun project uitvoeren, korte toelichtingen (zoals bedrijfsrapporten), tijdlogboeken, evaluaties door supervisors of andere geschikte "bewijzen" die gebruikt kunnen worden in een interview. Je kunt bijvoorbeeld Padlet en Canva gebruiken (zie meer informatie).
    2. Eis van hen dat ze dit professioneel maken. Blijf hen eraan herinneren dat het indienen aan het einde van het semester slechts één reden is om dit te doen. "De echte reden is om documentatie te hebben voor toekomstige sollicitatiegesprekken.
    LeraarBegeleid de studenten tijdens het reflectieproces. Geef feedback en houd toezicht op de student.
    Tijd en frequentieVariërend van één cursusperiode tot een semester, afhankelijk van de lengte van het project.
    Tijd studentenVolledig afhankelijk van de tijd die de docent inplant. Idealiter een volledige projectperiode, zodat regelmatig feedback kan worden verzameld.
    Voorbeeld van VU-
    Meer informatie

    Padlet

    https://nl.padlet.com/

    Canva

    https://www.canva.com/nl_nl/onderwijs/

    Portfolio KU Leuven

    https://www.kuleuven.be/onderwijs/werkvormen/docs/fiche-portfolio-def.pdf

    Portfolio Universiteit van Waterloo

    https://uwaterloo.ca/centre-for-teaching-excellence/catalogs/tip-sheets/eportfolios-explained-theory-and-practice

  • Reflectieve vlog

    Waarom: Combineert videoreflectie met iteratieve feedback, wat persoonlijke groei en kritisch denken bevordert.
    Best use: Doorlopende projecten waarbij frequente zelfreflectie en publiek delen worden aangemoedigd.

    BeschrijvingVloggen is bloggen via video. Je kunt de video delen met andere leerlingen, leerkrachten, partners in de gemeenschap.
    Doelen
    1. Zorgt voor frequente feedback tussen de studenten en de docenten en het helpt om de verwachtingen op elkaar af te stemmen.
    2. Helpt kritisch denken te ontwikkelen.
    3. Zelfreflectie over je eigen leren.
    Actoren
    • Studenten
    • Docenten
    • Partners uit de gemeenschap
    Implementatie stappen

    Formuleer de leerdoelen en de opdracht.

    De leerkracht kan de sterrenmethode gebruiken (Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Zelfreflectie)

    Vragen voor de leerling (vlog)

    1. Waarom moet de leerling een vlog maken (De opdracht)
    2. Hoe ging de leerling om met de situatie / opdracht / leermoment? Wat was de rol van de leerling?
    3. Wat was het resultaat van de actie van de leerling?
    4. Waarom is de leerling tevreden of trots op het resultaat?
    5. Wat zou de leerling de volgende keer kunnen verbeteren. Creëer nieuwe leerdoelen.
    6. Creëer een moment voor feedback.
    LeraarDe docent heeft een coachende rol. Het centrale punt van een vlog is de persoonlijke groei van de leerling tijdens het project.
    Tijd en frequentieIdealiter vlogt de leerling een heel project, frequente vlogs zijn noodzakelijk. De leerling kan reflecteren op zijn eigen leerdoelen en vooruitgang.
    Benodigde tijd voor studentenVolledig afhankelijk van de tijd die de docent inplant. Idealiter een volledige projectperiode.
    Voorbeeld van VU-
    Meer informatie

    Stars methode

    https://nationalcareers.service.gov.uk/careers-advice/interview-advice/the-star-method

    Tips en trucs voor reflectievloggen

    https://sofiesleerreis.nl/vlogtips

  • Reflectief dagboek

    Waarom: Stimuleert regelmatige, gestructureerde persoonlijke reflectie en zelfkritiek.
    Beste gebruik: Als reflectie gedetailleerd, doorlopend en gedocumenteerd moet zijn voor beoordeling of feedback.

    Beschrijving

    Dagboeken zijn reflectieve tekstuele verslagen van uitgevoerde taken tijdens een cursus of gemeenschapsproject. Andere specifieke types zijn:

    • persoonlijk dagboek
    • dialoog dagboek
    • gemarkeerd dagboek
    • dagboek met sleutelzinnen
    • dubbel boekjournaal
    • kritisch incident dagboek
    • Driedelig dagboek
    Doelen
    1. Het mogelijk maken van reflectieve kwaliteiten bij studenten voor zelfkritiek
    2. Implementatie van kritische reflectie in projecten
    3. Verbeteren van academische verantwoording en zelfbewustzijn
    4. Academische schrijfvaardigheid vergroten
    Actoren
    • Studenten
    • Partners uit de gemeenschap (projectafhankelijk)
    Implementatie stappen
    1. formuleren van leerdoelen voor dagboek
    2. vaststellen van eisen voor het dagboek
    3. aanwijzen van een tijdsbestek

    Alternatief voor gemeenschapsdienst:

    1. Peer-review met partners uit de gemeenschap
    2. journal exchange (wederzijdse reflectie journaling)
    Leraar

    De leerkracht blijft centraal staan in deze methode als hoofdbegeleider van de leerlingen en/of de gemeenschapspartners. De leerkracht begeleidt de ontwikkeling van het dagboek periodiek, in overeenstemming met het juiste tijdsbestek. De leerkracht organiseert periodieke controles en momenten om de dagboeken van de studenten te delen in de klas.

    Docent evalueert journaling idealiter met gemeenschapspartners indien beschikbaar.

    Tijd en frequentieVariërend van een cursusperiode tot een semester, afhankelijk van de lengte van het project. Idealiter duurt het bijhouden van een dagboek langer dan korter, omdat reflectie meestal tijd nodig heeft om vorm te krijgen.
    Benodigde tijd voor studentenVolledig afhankelijk van de tijd die de leerkracht inplant. Idealiter een volledige projectperiode.
    Voorbeeld van VU

    Genomen uit het vak Gezondheid en Levenswetenschappen "gezondheid in de stad":

    "We zouden graag zien dat er binnen studentengroepen een document wordt gemaakt met 3 samenhangende paragrafen over:

    1. de sterke punten van de onderzoeksopzet/implementatie (wat ging goed en waarom)

    2. de zwakke punten in de onderzoeksopzet/implementatie (wat kan beter en waarom)

    3. suggesties om het onderzoek in de toekomst te verbeteren.


    Houd er rekening mee dat er in het algemene deel van het rapport ook een stukje reflectie moet zitten, dit omdat je de opdrachtgever ook moet laten zien dat je kritisch naar je eigen onderzoek kijkt, en je bevindingen kunt waarderen!"

    Meer informatie

    Zie punt 15:

    https://www.teachthought.com/learning/15-reflection-strategies-help-students-retain-just-taught/

    Handboek van het University College Dublin:

    https://www.ucd.ie/teaching/t4media/learning_journals_logs.pdf

    Hoe schrijf ik een reflectief dagboek?:

    https://www.youtube.com/watch?v=EyxT91mJnVk

  • Intervisie / peer-consultatie

    Waarom: Bevordert groepsreflectie en stelt studenten bloot aan meerdere gezichtspunten zonder hiërarchisch toezicht.
    Beste gebruik: Ontwikkelen van professionele identiteit of kritisch denken in peer-led leeromgevingen.

    BeschrijvingIntervisie is een groepsgeleide methode voor kritische reflectie (zonder een expert van buitenaf, zoals supervisie), voornamelijk gebruikt om positionaliteit en spannende momenten te beschrijven en erover na te denken.
    Doelen
    1. Ontwikkelen van een kritische steungroep voor studenten
    2. Versterken van de groepsdynamiek
    3. Individueel en als groep reflectieve kwaliteiten ontwikkelen
    4. Verschillende perspectieven laten ontstaan door reflectieve discussie
    ActorenStudenten (indien mogelijk, partners uit de gemeenschap)
    Implementatie stappen
    1. Leerdoelen formuleren
    2. Organiseer leerlingen in groepen, afhankelijk van de grootte van de klas
    3. Zorg voor groepsregels, spreek deze gezamenlijk af om onbevooroordeeld gedrag te vertonen
    4. Plan intervisiemomenten
    5. Evalueer periodiek de intervisiedoelen, zijn ze gehaald?
    6. (optioneel) laat leerlingen verslagen schrijven over hun persoonlijke en professionele ontwikkeling door intervisie
    DocentBegeleidt de intervisiegroep(en) tijdens het reflectieproces, stel vragen en formuleer problemen samen met studenten (en partners uit de gemeenschap) om over te discussiëren en te reflecteren.
    Tijd en frequentieAfhankelijk van de intensiteit van de cursus, minimaal één keer per week, aangezien studentenprojecten doorlopend zijn.
    Benodigde tijd voor studentenEen les of een deel van de les per week, afhankelijk van de intensiteit van de cursus.
    Voorbeeld van VU-
    Meer informatie

    Staempfli, A. en Fairtlough, A., 2018. "Intervisie en Professionele Ontwikkeling: An Exploration of a

    Peer-Group Reflection Method in Social Work Education. " British Journal of Social Work, vol. 49, 1254-1273.

    Intervisie in professionele settings:

    https://www.youtube.com/watch?v=sWzIy0iopAw

  • Service Learning contracten en logs

    Waarom: Koppelt leerdoelen aan acties in de gemeenschap en documenteert systematisch de voortgang.
    Beste gebruik: Service-learning projecten waar duidelijke doelen, documentatie en reflectie op de impact vereist zijn.

    BeschrijvingLeerdoelen in relatie tot service learning worden geformaliseerd in 'contracten', die worden bijgehouden door logboeken. Studenten reflecteren op hun vaardigheden door middel van uitgebreide logboeken die hen in staat stellen om hun parcours te herzien tijdens de gemeenschapsdienst.
    Doelen
    1. Studenten leren om de leerdoelen van de cursus te formaliseren in tastbare doelen voor de gemeenschapsdienst
    2. Studenten leren hun activiteiten en academische ontwikkeling samen te vatten in relatie tot de gemeenschapsdienst
    3. Studenten leren reflecteren op hun positie
    Actoren
    • Studenten
    • Docenten
    • Partners uit de gemeenschap
    Implementatie stappen
    1. Cursusdocent stelt leerdoelen vast
    2. Studenten formaliseren leerdoelen in tastbare doelstellingen van service leercontracten
    3. Studenten houden hun service leerontwikkeling bij door middel van actief loggen
    4. Plenaire en groepsdiscussies over obstakels en moeilijkheden worden gehouden
    5. Studenten stellen een geschreven tekst samen, waarin ze reflecteren op hun logboeken en samengestelde service leercontracten. Dit kan worden opgenomen in een portfolio voor service learning.
    LeraarStelt leerdoelen op voor studenten en begeleidt de ontwikkeling van studenten in gemeenschapsgebieden. De docent moet ervoor zorgen dat contracten en logboeken worden bijgehouden en regelmatig worden besproken.
    Tijd en frequentieReflectie kan niet voor een paar weken beginnen, omdat studenten eerst hun vaardigheden en pluspunten moeten beoordelen in relatie tot het werkveld. Daarna volgen wekelijkse bijeenkomsten om studenten te herpositioneren voor elk servicemoment. Reflectieve verslagen moeten minstens om de twee weken worden geschreven.
    Benodigde tijd voor studentenEén les of een deel van de les per week, afhankelijk van de intensiteit van de cursus.
    Voorbeeld van VU-
    Meer informatie

    Universiteit van Sydney - reflectief schrijven PDF

    https://www.sydney.edu.au/content/dam/students/documents/learning-resources/learning-centre/writing/reflective-writing.pdf

    Leercontracten:

    https://www.youtube.com/watch?v=R1MaC1ipFoE

    Leerlogboeken:

    https://www.youtube.com/watch?v=JGsiWprN9bE

  • Socratische methode

    Waarom: Bevordert diepgaand kritisch denken door studenten aan te moedigen aannames in twijfel te trekken en ideeën te onderzoeken.
    Beste gebruik: Discussie-intensieve cursussen of seminars waar redeneren en dialoog centraal staan.

    BeschrijvingDe socratische methode is heel to the point als het gaat om reflectie. Deze methode is kort gezegd 'elke vraag beantwoorden met een vraag'. Het zet elke deelnemer aan het gesprek aan om na te denken over alle elementen ervan.
    Doelen
    1. Studenten en docenten reflecteren interactief op hun posities, zowel in positionaliteit als in ideeën
    2. Studenten leren zelfkritiek uit te oefenen
    3. Studenten leren om meerdere perspectieven in de klas te integreren
    Actoren
    • Studenten
    • Docenten
    • Partners uit de gemeenschap
    Implementatie stappen
    1. Organiseer discussiegroepen, deze kunnen variëren van 3-20 studenten.
    2. Stel een kernelement of kernelementen vast die besproken moeten worden
    3. Wijs een secretaris of secretarisgroep aan die het verloop van de discussie noteert
    4. Verzamel de notities van de secretaresse om de reflectieve processen die in de klas plaatsvinden te onthullen.
    LeraarDe leerkracht leidt de discussie en organiseert de rollen binnen de klas. Na afloop evalueert de leerkracht de schriftelijke resultaten van de socratische methode.
    Tijd en frequentieAfhankelijk van de cursus of het gemeenschapsproject, minimaal één keer per week.
    Tijd studentenStudenten hoeven alleen discussiepunten voor te bereiden naar aanleiding van ervaringen uit het cursusmateriaal, gemeenschapsprojecten of andere relevante onderwerpen voor de cursus.
    Voorbeeld VU-
    Meer informatie

    Wat is de socratische methode?

    https://www.youtube.com/watch?v=_CPLu3qCbSU

    Mixed classroom:

    https://vu.nl/en/about-vu/more-about/mixed-classroom

  • Reflective essay

    Waarom: Ondersteunt gestructureerde, academische reflectie en ontwikkeling van kritische schrijfvaardigheid.
    Beste gebruik: Cursussen die academische analyse, integratie van theorie en praktijk of kritisch denken in schriftelijke vorm benadrukken.

    BeschrijvingStudenten schrijven een reflectief essay over een academisch of maatschappelijk probleem. Hoe hebben ze het probleem benaderd? Wat is er betrokken bij dit probleem? Het daagt studenten uit om problemen actief te bevragen vanuit verschillende perspectieven terwijl ze hun academische vaardigheden trainen.
    Doelen
    1. Studenten ontwikkelen hun academisch schrijven
    2. Studenten leren hun academische positie academisch te bekritiseren
    3. Studenten leren verschillende perspectieven te integreren in hun academische benadering
    Actoren
    • Studenten
    Implementatie stappen
    1. Docent stelt doelen voor paper richting; 'case'
    2. Docent stuurt studenten in reflectief denken en geeft voorbeelden en richtlijnen
    3. Studenten schrijven essay
    4. (optioneel) studenten delen resultaten in discussiegroepen of peer reviews
    DocentBegeleidt en stelt doelen voor essay
    Tijd en frequentieKan elke cursusweek gedaan worden, afhankelijk van de intensiteit van de cursus. Optimaal gebruik = oefening - reflectief essay - oefening - reflectief essay enzovoort.
    Tijd studentenAfhankelijk van lengte essay, 3-8 uur per week
    Voorbeeld VU-
    Meer informatie

    Reflectief schrijven:

    https://www.youtube.com/watch?v=QoI67VeE3ds

    Stappenplan voor het schrijven van een reflectief essay:

    https://www.youtube.com/watch?v=Fk2GjRIRBIk

  • Gelaagde tekst

    Waarom: Maakt gezamenlijke reflectie en interactie op teksten of casestudies mogelijk.
    Beste gebruik: Kleine tot middelgrote groepen die gedeelde lezingen of projectdocumenten analyseren.

    BeschrijvingEen gelaagde tekst is een digitaal document dat 'gelaagd' is met opmerkingen, vragen en actieve discussies. De tekst wordt gevuld met alle gedachten en ideeën die leerlingen over een bepaalde tekst hebben. De tekst kan vooraf worden ingesteld of door leerlingen of docenten worden geschreven.
    Doelen
    1. Studenten leren academische of niet-academische teksten kritisch te bekijken
    2. Studenten leren verschillende perspectieven in de klas te begrijpen
    3. Studenten leren interactie met medestudenten over reflectieve praktijken
    Actoren
    • Studenten
    • Docenten
    • Partners uit de gemeenschap
    Implementatie stappen
    1. Docent wijst tekst aan die door leerlingen moet worden geschreven of gelezen
    2. Bepaalt een minimum input voor opmerkingen, vragen of ideeën
    3. Docent kiest een paar 'hete' onderwerpen uit de tekst en bespreekt deze punten in de klas
    4. (optioneel) studentengroepen bespreken de resultaten van de gelaagde tekst en proberen gezamenlijk de vragen te beantwoorden
    LeraarDe leerkracht begeleidt het proces en stelt doelen voor de tekst en de input van de leerlingen. Docent kan ook de resultaten van de gelaagde tekst uitbreiden en gebruiken bij de verdere organisatie van de cursus.
    Tijd en frequentieMinimaal elke twee weken, omdat de leerlingen de tekst moeten lezen en commentaar moeten schrijven, wat in elke stap minstens één lesuur in beslag zal nemen.
    Tijd studentenEen les per week, twee weken (3 uur)
    Voorbeeld van VU

    Perusall digitaal programma:

    https://vu-ntl.nl/index.php/onderwijsinnovatie/vu-ntl-projecten/perusall/

    Meer informatieZie Perusall
  • "Lichte" reflectiemethoden en vragenlijsten

    Waarom: Biedt laagdrempelige reflectie voor snel inzicht in leerervaringen.
    Beste gebruik: Korte projecten of tussentijdse controlepunten waar de tijd beperkt is en brede feedback nodig is.

    BeschrijvingDe gemakkelijkste manier om reflectie in je cursus op te nemen is door studenten een paar directe vragen te stellen over hun service-learning ervaringen. Deze lichte evaluatie is niet gericht op de diepgang van gestructureerde methodes zoals reflectieve dagboeken of essays, maar het moedigt studenten toch aan om stil te staan bij hun rol als maatschappelijke actor, de nieuwe contexten die ze tegenkwamen en de vaardigheden die ze mogelijk hebben toegepast buiten een traditionele klassikale omgeving. Door korte reflectiemomenten in te bouwen, beginnen studenten hun academisch werk te verbinden met een bredere persoonlijke, interpersoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling.
    Doelen
    1. Studenten stil laten staan bij de (potentiële) meerwaarde van maatschappelijk betrokken onderwijs.
    2. Studenten ondersteunen bij het herkennen en verwoorden van cognitieve, interpersoonlijke en intrapersoonlijke vaardigheden die zijn opgedaan tijdens de ervaring.
    3. Laagdrempelige zelfkritiek en zelfbewustzijn stimuleren zonder studenten of medewerkers te overbelasten.
    4. Docenten een snelle en toegankelijke manier bieden om feedback te verzamelen over de leerresultaten van studenten.
    Actoren
    • Studenten
    • Docenten
    • (optioneel) Partners uit de gemeenschap
    Implementatie stappen
    1. Bepaal de timing (einde van de cursus, einde van het project of na belangrijke mijlpalen).
    2. Kies 3-5 korte reflectievragen die afgestemd zijn op de context van de cursus. Bijvoorbeeld:
      • Hoe heb je de samenwerking met de externe commissaris of gemeenschapspartner ervaren?
      • Had de praktische component een toegevoegde waarde in vergelijking met traditionele academische opdrachten? Waarom wel of niet?
      • Welke specifieke vaardigheden of kennis heb je opgedaan die je misschien niet had ontwikkeld in een klassikale cursus?
      • Wat was het meest lonende of uitdagende deel van deze ervaring?
      • Wat ga je in de toekomst anders doen als gevolg van deze ervaring?
    3. Verzamel antwoorden in een formaat dat past bij de cursus (korte enquête, online formulier, groepsdiscussie, enz.).
    4. Bekijk en deel, indien mogelijk, de belangrijkste inzichten met de studenten om de lus te sluiten
    DocentDe leerkracht neemt een faciliterende rol op zich en zorgt ervoor dat vragen duidelijk geformuleerd zijn en antwoorden respectvol behandeld worden. In deze lichte vorm hoeft de leerkracht geen uitgebreide feedback te geven, maar kan hij terugkerende thema's of inzichten in klassikale discussies benadrukken.
    Tijd en frequentieKan eenmalig uitgevoerd worden aan het einde van de cursus, of op verschillende controlepunten (bv. halverwege het project en aan het einde van het project).
    Tijd studenten5-15 minuten, afhankelijk van het aantal vragen.
    Voorbeeld van VU-
    Meer informatie-

Meer weten?

Neem contact op met het CSL team op CSL@VU.nl

VU Amsterdam, Faculteit der Bètawetenschappen
Hoofdgebouw (HG-0E), begane grond, vleugel E
De Boelelaan 1085
1081 HV Amsterdam, Nederland

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam