De presentaties die beschikbaar zijn gesteld, kun je hieronder bij de desbetreffende workshops terugvinden.
Programma VU Onderwijsdag 2025
Keynote VU Onderwijsdag 2025 | 13:00-14:00 uur
Mieke Lopes Cardozo & Koen Wessels
Re-imagining education
Dr. Lopes Cardozo en dr. Wessels openen de VU Onderwijsdag 2025 met een prikkelende en creatieve plenaire sessie. Ze nemen het publiek mee op een verkennende reis naar wat het zou kunnen betekenen om onze onderwijssystemen in de wereld van vandaag radicaal te herontwerpen, en wat dit betekent voor ons als docenten.

In de Foyer | doorlopend
-
Pop-upsessie Community Service Learning
Doe mee met het CSL-team aan een transformerende verbeeldingsoefening! Stel je een curriculum voor zonder beperkingen - in tijd, contacten of financiering. Hoe zou je Community Service Learning integreren? Welke maatschappelijke problemen zouden je studenten aanpakken en met welke gemeenschappen zou je samenwerken?
In deze interactieve sessie begeleiden we je bij het bedenken van de meest impactvolle, gemeenschap georiënteerde versie van je cursus. Samen laten we creativiteit de vrije loop, verkennen we mogelijkheden en inspireren we nieuwe ideeën voor onderwijs dat een betekenisvolle stempel drukt op de samenleving. Droom met ons mee en ontdek hoe CSL jouw onderwijs kan transformeren, één gedurfd idee per keer!
-
Pop-up Library
Als onderdeel van de VU Onderwijsdag vind je op 6 maart de hele middag de Pop-up Library van de Universiteitsbibliotheek in de foyer. Hier kun je onze bibliotheekcollega's ontmoeten en al je vragen stellen. Ook lanceren we hier de GO-OPEN campagne op de VU als onderdeel van de internationale open onderwijsweek.
Als docent (en onderzoeker) kun je in de Pop-up Library terecht voor al je vragen over de bibliotheek en nodigen we je uit om je gedachten over open onderwijs en open leermaterialen te delen. We bespreken graag hoe onze collega’s je kunnen ondersteunen bij jouw onderwijs. Van advies over auteursrecht tot het maken van je eigen literatuurlijst, de collega's van de Universiteitsbibliotheek zijn er om je te ondersteunen. Ontmoet ons in de Foyer!
-
Koffie, thee en energizers
Tussen alle sessies door kan je even bijkomen in de Foyer. Er staan doorlopend koffie, thee en energizers voor je klaar. Laad je op voor een volgende sessie of praat na met elkaar over datgeen wat je net ervaren hebt.
Creatiesessies | 14:00-16:00 uur
-
1. Weer in contact met doel en potentieel in je onderwijs - Mieke Lopes Cardozo en Koen Wessels
In deze sessie bouwen Mieke en Koen voort op hun keynote. Ze nodigen je uit om te verbinden met waar jij nu staat in jouw reis als onderwijsprofessional en jouw potentieel te verkennen om een regeneratieve change agent te zijn - in jezelf, je gemeenschappen, en het bredere systeem.
Door: Mieke Lopes Cardozo en Koen Wessels
Locatie: Forum 2, Hoofdgebouw
Taal: Engels -
2. Teken je les - Het Huis van Verbeelding
Door in je les gebruik te maken van tekeningen, prikkel je de verbeeldingskracht. Iedere leraar of onderwijsassistent kan visuele communicatie inzetten. Met een stift in de hand en een paar eenvoudige tekenprincipes kan iedereen het leren!
Het gebruik van een visuele taal ondersteunt niet alleen de didactiek, maar ook communicatie, leerstrategieën en denkvaardigheden. Tekeningen zijn niet alleen een hulpmiddel voor de leraar omhet leerproces te ondersteunen: leerlingen kunnen ook zelf aan het tekenen worden gezet om de leerstof op een diepere manier te verwerken. Zo worden de lessen minder passief. Zeker in een tijd waarin de wereld sneller verandert dan ooit, video’s vaak niet langer dan twee minuten duren en er steeds minder gelezen wordt, is het belangrijk om luisteren, lezen en leren boeiend te houden.
Door: Het Huis van Verbeelding
Locatie: Aurora, Hoofdgebouw
Taal: Engels -
3. Een visueel verhaal maken voor het onderwijs - Mats Riet
Het toevoegen van visuele elementen aan een presentatie of tekst kan de begrijpelijkheid van het verhaal dat je vertelt aanzienlijk verbeteren. Maar hoe pak je dat aan? In deze workshop ontdek je praktische methoden om je eigen onderwijs een visuele boost te geven, geïnspireerd door verschillende disciplines en vormen van media. Vervolgens ga je zelf aan de slag tijdens een praktische ontwerpsessie. Hier maak je een visueel product dat je direct kunt toepassen in je onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een grafisch abstract, een iconische cursusafbeelding, een visuele roadmap, of iets totaal anders. Het mooiste? Iedereen kan dit leren! Je hoeft geen kunstenaar te zijn om een visueel verhaal te maken.
Door: Mats Riet, junior docent Aardwetenschappen
Locatie: HG-01A43
Taal: Engels
-
4. Students as Partners: durf te dromen - Geert Schenk en Aäron Spapens
SpringLab VU – het 'Students as Partners' (SaP)-platform is een plek waar co-creatie onderwijs wordt aangeboden afgestemd op dede behoeften van studenten.Hier werken studenten samen met experts aan het vormgeven van het onderwijs. De focus ligt op het prikkelen van nieuwsgierigheid van studenten binnen (en buiten) hun studiegebied en het bevorderen van intrinsieke motivatie.Door de ruimte te krijgen om hun eigen interesses te verkennen, ontwikkelen studenten zich op persoonlijk vlak en leggen zijverbindingen met het toekomstige werkveld en de samenleving.
Door: Aäron Spapens, projectleider SpringLab VU & Geert Schenk, mede-oprichter SpringLab VU
Locatie: HG-02A24
Taal: Engels -
5. Stap in een nieuwe ervaring en bepaal de toekomst van het onderwijs - Susan Voogd, Hilde Remmers en Charlotte Meijer
Wat als technologie volledig je leven overneemt? In deze sessie ervaar je zelf hoe dat eruit kan zien – een kans of juist een uitdaging? Daarna gaan we in gesprek: hoe kijk jij naar deze toekomst en welke impact heeft dit op het onderwijs? Samen verkennen we de mogelijke gevolgen en volgende stappen. Denk je mee?
Door: Susan Voogd, Hilde Remmers en Charlotte Meijers, CTL
Locatie: HG-02A16
Taal: Nederlands -
6. Art-Based Learning: hoe kunnen we leren van kunst? - Jaro Pichel
In deze workshop brengen we een bezoek aan de VU-kunstgalerie en maken we kennis met de Art-Based Learning-methode. Deze reflectieve aanpak, een vorm van slow learning, stelt je in staat om niet alleen over kunst te leren, maar juist van kunst, om zo tot nieuwe inzichten te komen.
Door: Jaro Pichel, trainer en coach bij het VU Centre for Teaching & Learning
Locatie: HG-01A44
Taal: Engels -
7. Creatiesessie voor opleidingsdirecteuren - Ruimte voor leiderschap in onderwijs
Ben je opleidingsdirecteur of opleidingscoördinator en wil je je creatieve handelingsruimte in het vormgeven van onderwijs ontdekken en vergroten? In een tijdperk waarin werkdruk en ontwikkelingen zoals AI nieuwe uitdagingen met zich meebrengen, is het essentieel om het maximale uit jouw rol bij de VU te halen.
Tijdens deze inspirerende sessie bieden we jou de kans om je eigen drijfveren in het onderwijs te verkennen, inspiratie te vinden in best practices, mogelijkheden te verkennen om je programma te herontwerpen en in gesprek te gaan met ervaren leiders in het onderwijs.
Het doel van deze sessie is om jou te voorzien van inspiratie en netwerkmogelijkheden om jouw onderwijsprogramma's effectief en innovatief te ontwikkelen.
Registratie: Omdat dit een aparte sessie is voor een geselecteerde groep deelnemers, kun je je niet aanmelden via het aanmeldformulier van de VU Onderwijsdag op de website. Meld je voor deze workshop rechtstreeks aan via dit registratieformulier. Let op: er zijn 25 plekken beschikbaar voor de workshop op basis van ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Je ontvangt een bevestiging na je registratie.
Door: Kerstin Haemmerling, CTL
Locatie: n.n.b.
Taal: Engels
Flitssessies
-
1.1 | 14:00-14:30 uur | Samenwerken met AI - Filippos Pratziotis en Pratischa Koirala
Laten we samenwerken! Samenwerkingsvaardigheden oefenen met AI-gestuurde avatartraining
Deze workshop is ontwikkeld voor docenten die AI-technologie willen inzetten om de samenwerkingsvaardigheden van hun studenten te versterken. Tijdens de sessie maak je kennis met een innovatieve AI-gestuurde avatarapplicatie die realistische teamscenario's simuleert. Met deze tool kunnen studenten op een veilige en gecontroleerde manier oefenen met het geven en ontvangen van feedback.Tijdens de interactieve sessie worden de ontwikkeling en implementatie van dit hulpmiddel besproken, inclusief concrete best practices voor integratie in het curriculum. Daarnaast leer je hoe je gebruik kunt maken van de bijbehorende ondersteunende toolbox, met richtlijnen voor het ontwerpen, begeleiden en beoordelen van teamopdrachten.
Deze workshop wordt gegeven door de studenten die direct betrokken waren bij het onderzoek, de ontwikkeling en implementatie van deze tools. Hun unieke perspectief laat zien hoe studenten het samenwerken in teams ervaren en wat jij als docent kunt doen om hen te helpen hun samenwerkingsvaardigheden verder te ontwikkelen.
Door: Filippos Pratziotis, derdejaars bachelorstudent Communicatiewetenschap (internationaal traject) & Pratischa Koirala, derdejaars bachelorstudent Communicatiewetenschap (Nederlandstalig traject), o.b.v. Ester Schagen, senior docent Communicatiewetenschap en onderwijsadviseur VU CTL
Locatie: HG-01A58
Taal: Engels -
1.2 | 14:00-14:30 uur | Mind the Body - Caro Verbeek
Mind the Body – over het multizintuiglijke voorstellingsvermogen en hoe alle zintuigen meewerken bij het ervaren van kunst
Kun je je een geur voor de geest halen? Of een dans? Deze interactieve lezing begint met een meditatie, gebaseerd op Diderot’s gedachtegoed over multizintuiglijke imaginatie. Samen ruiken we de geur van Monet’s tuinen, luisteren we naar de muziek die Mondriaan inspireerde en wie zich daar comfortabel bij voelt kan zich zelfs wagen aan een (historische) danspose.De lezing wordt gegeven door Caro Verbeek, universitair docent en curator gespecialiseerd in zintuiglijke geschiedenis (met name geur, aanraking en synesthesie). Caro staat bekend om haar out-of-the-box methoden, waarbij ze belichaming en de zintuigen gebruikt als (over het hoofd geziene) academische hulpmiddelen en als middel voor inclusie en welzijn. Ze ontwikkelde en doceert de cursus ‘Knowing by Sensing’.
Door: dr. Caro Verbeek, universitair docent en curator gespecialiseerd in zintuiglijke geschiedenis
Locatie: Forum 7, Hoofdgebouw
Taal: Engels -
1.3 | 14:00-14:30 uur | Leren heruitvinden: UDL-strategieën voor inclusief onderwijs - Karina Gervytė
Leren heruitvinden: UDL-strategieën voor inclusief onderwijs
Deze inspirerende workshop van 30 minuten nodigt je uit om je onderwijs opnieuw te bekijken door de bril van inclusiviteit. De sessie begint met een verkenning van academisch onderzoek naar de uitdagingen waarmee neurodiverse studenten in het hoger onderwijs te maken hebben. Hierbij worden het concept van neurodiversiteit en de theoretische basis van Universal Design for Learning (UDL) geïntroduceerd. Vervolgens neem je deel aan een interactieve activiteit waarin barrières waarmee neurodiverse studenten te maken krijgen worden gesimuleerd, wat leidt tot een beter begrip van de obstakels die zij dagelijks ervaren. De workshop sluit af met praktische strategieën om inclusie te bevorderen, zoals aanpassingen in lesmethoden, beoordelingsvormen, syllabusontwerp en het ontwikkelen van een positieve houding. Na afloop heb je meer inzicht in inclusiviteit, kennis van UDL-principes en praktische tools om direct kleine maar impactvolle veranderingen door te voeren in je onderwijs aan de VU en daarbuiten.Door: Karina Gervytė, derdejaarsstudent klinische psychologie, onderzoeksassistent bij VU CTL
Locatie: HG-02A32
Taal: Engels -
2.1 | 14:40-15:10 uur | Gebruik AI om je cursus (opnieuw) vorm te geven - Nienke Stumpel
Gebruik AI om je cursus (opnieuw) vorm te geven
Ontdek hoe je AI en Copilot kunt inzetten om je onderwijs te transformeren. Tijdens deze workshop leer je hoe je moeiteloos rubrics kunt maken, je cursus interactief en blended kunt maken, en examens kunt omzetten in oefenexamens. Laat je inspireren en ervaar hoe AI je creativiteit en efficiëntie kan versterken.Of je nu op zoek bent naar nieuwe ideeën of praktische tools, deze sessie biedt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met AI. Doe mee en gebruik je verbeelding om het onderwijs van morgen vorm te geven. Droom groot, inspireer je studenten en maak het verschil!
Door: Nienke Stumpel
Locatie: HG-01A58
Taal: Engels
Bekijk de presentatie van de workshop. -
2.2 | 14:40-15:10 uur | Breng je presentatie tot leven met theatervaardigheden - Arne Borst
Breng je presentatie tot leven met theatervaardigheden
Wil je leren hoe je jouw publiek vanaf de eerste minuut boeit? In deze dynamische flitssessie ontdek je hoe je je presentaties naar een hoger niveau tilt met behulp van praktische theatervaardigheden. Oefen hoe je met stemgebruik, houding en interactie meer impact maakt in je verhaal.Of je nu een beginnende spreker bent of je presentatievaardigheden verder wilt aanscherpen, deze interactieve workshop biedt direct toepasbare tips waarmee je zelfverzekerd en inspirerend voor de dag komt.
Door: Arne Borst, juniordocent voor de Bachelor Biomedical Sciences
Locatie: Forum 7, Hoofdgebouw
Taal: Engels -
2.3 | 14:40-15:10 uur | Formatieve dialoog - Sjirk Zijlstra en Susan Voogd
Hoe ziet jouw cursus eruit als je meer gebruik maakt van formatieve dialoog?
Vergelijk jouw cursus met vier voorbeeldcursussen die uitgebreid gebruikmaken van formatieve dialoog. Dit helpt je om in te kunnen schatten of je wilt deelnemen aan een project waarbij je ondersteuning krijgt om aanpassingen in je eigen cursus te maken en meer te experimenteren met formatieve dialoog. Benieuwd of dit je meer tijd oplevert en je stress tijdens je cursus verminderd? Kom het zelf ontdekken!Door: Sjirk Zijlstra, CTL-expert in Zelfregulerend Leren, Students as Partners en Formatieve Dialoog & Susan voogd, CTL
Locatie: HG-02A32
Taal: Engels -
3.1 | 15:15-15:45 uur | Maak je eigen AI-tutorbot - Silvester Draaijer, Isabella Ivory en Amelia Kalecińska
Maak je eigen AI-tutorbot
In deze sessie krijg je de kans om met een bestaande tutorbot voor een specifiek onderwerp te spelen om te zien hoe dergelijke bots functioneren, bijvoorbeeld door vragen te stellen en gebruikers sterren te geven. Daarna duiken we achter de schermen om te begrijpen hoe de bot geprogrammeerd is om zich op deze manier te gedragen. We sluiten af met een onderwerp naar keuze en gaan kijken hoe een tutorbot hiervoor ingezet kan worden.Door: dr. ir. Silvester Draaijer, programmamanager VU Onderwijswerkplaats & Amelia Kalecińska, student-medewerker VU Onderwijswerkplaats en BSc Computer Science student & Isabella Ivory, student-medewerker VU Onderwijswerkplaats en student aan de Masteropleiding Cognitive Neuropsychology, met een BSc in Artificial Intelligence
Locatie: HG-01A58
Taal: Engels -
3.2 | 15:15-15:45 uur | De Inner Development Goals - Wouter Buursma en Madison Carr
De Inner Development Goals & tools voor affectief leren in het hoger onderwijs
Hoe kunnen we studenten beter ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling, zodat ze voorbereid zijn op de complexe maatschappelijke uitdagingen van de toekomst? In deze interactieve sessie verkennen we de Inner Development Goals en het belang van affectief leren. Deze benadering stimuleert niet alleen cognitieve vaardigheden, maar helpt studenten ook essentiële attitudes en vaardigheden te ontwikkelen, zoals complexiteitsbewustzijn, veerkracht en co-creatie. Tijdens de workshop ervaar je hoe verbeeldingskracht kan bijdragen aan een vernieuwend perspectief, met behulp van een praktische tool uit de Transition Makers Toolbox. Laat je inspireren door nieuwe inzichten en praktische handvatten om affectief leren te integreren in je onderwijs.Door: Wouter Buursma, trainer en onderwijsspecialist VU CTL & Madison Carr, gedragsneurobioloog en docent Psychobiologie op de VU en de UvA
Locatie: Forum 7, Hoofdgebouw
Taal: Engels -
3.3 | 15:15-15:45 uur | Slimmer Academisch Jaar - Piet Bouman en Patrick Overeem
Slimmer Academisch Jaar
Werkdruk binnen het onderwijs is een veelbesproken thema, maar hoe pak je dit concreet aan? In deze interactieve sessie deelt opleidingsdirecteur Patrick Overeem het pilotproject Slimmer Academisch Jaar binnen de bachelor Politicologie. Dit project maakt perioden 3 en 6 vak- en collegevrij, met als hoofddoel studenten en docenten meer ademruimte te geven. Ondanks uitdagingen zoals toetsplanning en gedeelde vakken met andere opleidingen, lijkt het project succesvol. Vervolgens gaan we in gesprek over mogelijkheden binnen jouw opleiding en hoe beleidskaders soms belemmerend kunnen werken.De sessie eindigt met een open uitwisseling van ervaringen en ideeën. Kunnen vergelijkbare aanpassingen ook elders werken? Wat werkt al? Waar loop je tegenaan? Laten we elkaar inspireren en samen zoeken naar concrete oplossingen!
Door: Piet Bouman en Patrick Overeem
Locatie: HG-02A32
Taal: Engels