Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Waarden van AI en big data
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Programma VU Onderwijsdag 2025

Bekijk hieronder het overzicht van de workshops tijdens de VU Onderwijsdag op 6 maart 2025, met als thema 'Imagination in Education'.

Dagprogramma:

  • 12:00 uur - Lunch (Foyer)
  • 13:00 uur - Opening & Keynote (Auditorium)
  • 14:00 uur - Workshops
  • 16:00 uur - Uitreiking VU Onderwijsprijzen (Auditorium)
  • 16:45 uur - Feestelijke borrel (Foyer)

Maak hieronder je keuze uit de workshops en neem deel aan een van de 2 uur durende Creatiesessies of ga naar enkele korte Flitssessies. Inschrijven voor de sessies kan op de dag zelf.

Keynote VU Onderwijsdag 2025 | 13:00-14:00 uur

Keynote VU Onderwijsdag 2025 | 13:00-14:00 uur

Mieke Lopes Cardozo & Koen Wessels 

Lees meer

Creatiesessies | 14:00-16:00 uur

  • 1. Regeneratief onderwijs - Mieke Lopes Cardozo en Koen Wessels

    In deze sessie bouwen Mieke en Koen voort op hun keynote over hoe onderwijs kan veranderen door meer aandacht te geven aan onderlinge verbondenheid en de intrinsieke waarde van de levende wereld. Wat betekent dit voor de manier waarop we samenwerken, lesgeven en omgaan met de wereld? 

    Door: Mieke Lopes Cardozo en Koen Wessels  
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 2. Teken je les - Het Huis van Verbeelding

    Door in je les gebruik te maken van tekeningen, prikkel je de verbeeldingskracht. Iedere leraar of onderwijsassistent kan visuele communicatie inzetten. Met een stift in de hand en een paar eenvoudige tekenprincipes kan iedereen het leren!  

    Het gebruik van een visuele taal ondersteunt niet alleen de didactiek, maar ook communicatie, leerstrategieën en denkvaardigheden. Tekeningen zijn niet alleen een hulpmiddel voor de leraar omhet leerproces te ondersteunen: leerlingen kunnen ook zelf aan het tekenen worden gezet om de leerstof op een diepere manier te verwerken. Zo worden de lessen minder passief. Zeker in een tijd waarin de wereld sneller verandert dan ooit, video’s vaak niet langer dan twee minuten duren en er steeds minder gelezen wordt, is het belangrijk om luisteren, lezen en leren boeiend te houden.

    Door: Het Huis van Verbeelding
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 3. Een visueel verhaal maken voor het onderwijs - Mats Riet

    Het toevoegen van visuele elementen aan een presentatie of tekst kan de begrijpelijkheid van het verhaal dat je vertelt aanzienlijk verbeteren. Maar hoe pak je dat aan? In deze workshop ontdek je praktische methoden om je eigen onderwijs een visuele boost te geven, geïnspireerd door verschillende disciplines en vormen van media. Vervolgens ga je zelf aan de slag tijdens een praktische ontwerpsessie. Hier maak je een visueel product dat je direct kunt toepassen in je onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een grafisch abstract, een iconische cursusafbeelding, een visuele roadmap, of iets totaal anders. Het mooiste? Iedereen kan dit leren! Je hoeft geen kunstenaar te zijn om een visueel verhaal te maken.  

    Door: Mats Riet, junior docent Aardwetenschappen
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 4. Students as Partners: durf te dromen - Geert Schenk en Aäron Spapens

    SpringLab VU – het 'Students as Partners' (SaP)-platform is een plek waar co-creatie onderwijs wordt aangeboden afgestemd op dede behoeften van studenten.Hier werken studenten samen met experts aan het vormgeven van het onderwijs. De focus ligt op het prikkelen van nieuwsgierigheid van studenten binnen (en buiten) hun studiegebied en het bevorderen van intrinsieke motivatie.Door de ruimte te krijgen om hun eigen interesses te verkennen, ontwikkelen studenten zich op persoonlijk vlak en leggen zijverbindingen met het toekomstige werkveld en de samenleving.

    Door: Aäron Spapens, projectleider SpringLab VU & Geert Schenk, mede-oprichter SpringLab VU 
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 5. Stap in een nieuwe ervaring en bepaal de toekomst van het onderwijs - Susan Voogd, Hilde Remmers en Charlotte Meijer

    Ervaar een nieuwe werkvorm waarbij je ontdekt waar je impact kunt hebben om vaste onderwijspatronen te doorbreken. Hierbij gebruiken we verbeeldingskracht: het vermogen om ideeën en gevoelens op te roepen zonder dat je dit daadwerkelijk waarneemt. 

    Door: Susan Voogd, Hilde Remmers en Charlotte Meijers, CTL 
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 6. Art-Based Learning: hoe kunnen we leren van kunst? - Jaro Pichel

    In deze workshop brengen we een bezoek aan de VU-kunstgalerie en maken we kennis met de Art-Based Learning-methode. Deze reflectieve aanpak, een vorm van slow learning, stelt je in staat om niet alleen over kunst te leren, maar juist van kunst, om zo tot nieuwe inzichten te komen.

    Door: Jaro Pichel, trainer en coach bij het VU Centre for Teaching & Learning
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 7. Creatiesessie voor opleidingsdirecteuren - Ruimte voor leiderschap in onderwijs

    Ben je opleidingsdirecteur of opleidingscoördinator en wil je je creatieve handelingsruimte in het vormgeven van onderwijs ontdekken en vergroten? In een tijdperk waarin werkdruk en ontwikkelingen zoals AI  nieuwe uitdagingen met zich meebrengen, is het essentieel om het maximale uit jouw rol bij de VU te halen.  

    Tijdens deze inspirerende sessie bieden we jou de kans om je eigen drijfveren in het onderwijs te verkennen, inspiratie te vinden in best practices, mogelijkheden te verkennen om je programma te herontwerpen en in gesprek te gaan met ervaren leiders in het onderwijs.   

    Het doel van deze sessie is om jou te voorzien van inspiratie en netwerkmogelijkheden om jouw onderwijsprogramma's effectief en innovatief te ontwikkelen. 

    Registratie: Omdat dit een aparte sessie is voor een geselecteerde groep deelnemers, kun je je niet aanmelden via het aanmeldformulier van de VU Onderwijsdag op de website. Meld je voor deze workshop rechtstreeks aan via dit registratieformulier. Let op: er zijn 25 plekken beschikbaar voor de workshop op basis van ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Je ontvangt een bevestiging na je registratie. 

    Door: Kerstin Haemmerling, CTL
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

Flitssessies

  • 1.1 | 14:00-14:30 uur | Samenwerken met AI - Filippos Pratziotis en Pratischa Koirala

    Laten we samenwerken! Samenwerkingsvaardigheden oefenen met AI-gestuurde avatartraining
    Deze workshop is ontwikkeld voor docenten die AI-technologie willen inzetten om de samenwerkingsvaardigheden van hun studenten te versterken. Tijdens de sessie maak je kennis met een innovatieve AI-gestuurde avatarapplicatie die realistische teamscenario's simuleert. Met deze tool kunnen studenten op een veilige en gecontroleerde manier oefenen met het geven en ontvangen van feedback. 

    Tijdens de interactieve sessie worden de ontwikkeling en implementatie van dit hulpmiddel besproken, inclusief concrete best practices voor integratie in het curriculum. Daarnaast leer je hoe je gebruik kunt maken van de bijbehorende ondersteunende toolbox, met richtlijnen voor het ontwerpen, begeleiden en beoordelen van teamopdrachten. 

    Deze workshop wordt gegeven door de studenten die direct betrokken waren bij het onderzoek, de ontwikkeling en implementatie van deze tools. Hun unieke perspectief laat zien hoe studenten het samenwerken in teams ervaren en wat jij als docent kunt doen om hen te helpen hun samenwerkingsvaardigheden verder te ontwikkelen.

    Door: Filippos Pratziotis, derdejaars bachelorstudent Communicatiewetenschap (internationaal traject) & Pratischa Koirala, derdejaars bachelorstudent Communicatiewetenschap (Nederlandstalig traject), o.b.v. Ester Schagen, senior docent Communicatiewetenschap en onderwijsadviseur VU CTL
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 1.2 | 14:00-14:30 uur | Mind the Body - Caro Verbeek

    Mind the Body – over het multizintuiglijke voorstellingsvermogen en hoe alle zintuigen meewerken bij het ervaren van kunst
    Kun je je een geur voor de geest halen? Of een dans? Deze interactieve lezing begint met een meditatie, gebaseerd op Diderot’s gedachtegoed over multizintuiglijke imaginatie. Samen ruiken we de geur van Monet’s tuinen, luisteren we naar de muziek die Mondriaan inspireerde en wie zich daar comfortabel bij voelt kan zich zelfs wagen aan een (historische) danspose.

    De lezing wordt gegeven door Caro Verbeek, universitair docent en curator gespecialiseerd in zintuiglijke geschiedenis (met name geur, aanraking en synesthesie). Caro staat bekend om haar out-of-the-box methoden, waarbij ze belichaming en de zintuigen gebruikt als (over het hoofd geziene) academische hulpmiddelen en als middel voor inclusie en welzijn. Ze ontwikkelde en doceert de cursus ‘Knowing by Sensing’.

    Door: dr. Caro Verbeek, universitair docent en curator gespecialiseerd in zintuiglijke geschiedenis
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 1.3 | 14:00-14:30 uur | Leren heruitvinden: UDL-strategieën voor inclusief onderwijs - Karina Gervytė

    Leren heruitvinden: UDL-strategieën voor inclusief onderwijs
    Deze inspirerende workshop van 30 minuten nodigt je uit om je onderwijs opnieuw te bekijken door de bril van inclusiviteit. De sessie begint met een verkenning van academisch onderzoek naar de uitdagingen waarmee neurodiverse studenten in het hoger onderwijs te maken hebben. Hierbij worden het concept van neurodiversiteit en de theoretische basis van Universal Design for Learning (UDL) geïntroduceerd. Vervolgens neem je deel aan een interactieve activiteit waarin barrières waarmee neurodiverse studenten te maken krijgen worden gesimuleerd, wat leidt tot een beter begrip van de obstakels die zij dagelijks ervaren. De workshop sluit af met praktische strategieën om inclusie te bevorderen, zoals aanpassingen in lesmethoden, beoordelingsvormen, syllabusontwerp en het ontwikkelen van een positieve houding. Na afloop heb je meer inzicht in inclusiviteit, kennis van UDL-principes en praktische tools om direct kleine maar impactvolle veranderingen door te voeren in je onderwijs aan de VU en daarbuiten. 

    Door: Karina Gervytė, derdejaarsstudent klinische psychologie, onderzoeksassistent bij VU CTL
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 2.1 | 14:40-15:10 uur | Gebruik AI om je cursus (opnieuw) vorm te geven - Nienke Stumpel

    Gebruik AI om je cursus (opnieuw) vorm te geven
    Ontdek hoe je AI en Copilot kunt inzetten om je onderwijs te transformeren. Tijdens deze workshop leer je hoe je moeiteloos rubrics kunt maken, je cursus interactief en blended kunt maken, en examens kunt omzetten in oefenexamens. Laat je inspireren en ervaar hoe AI je creativiteit en efficiëntie kan versterken.  

    Of je nu op zoek bent naar nieuwe ideeën of praktische tools, deze sessie biedt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met AI. Doe mee en gebruik je verbeelding om het onderwijs van morgen vorm te geven. Droom groot, inspireer je studenten en maak het verschil!

    Door: Nienke Stumpel
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 2.2 | 14:40-15:10 uur | Breng je presentatie tot leven met theatervaardigheden - Arne Borst

    Breng je presentatie tot leven met theatervaardigheden
    Wil je leren hoe je jouw publiek vanaf de eerste minuut boeit? In deze dynamische flitssessie ontdek je hoe je je presentaties naar een hoger niveau tilt met behulp van praktische theatervaardigheden. Oefen hoe je met stemgebruik, houding en interactie meer impact maakt in je verhaal. 

    Of je nu een beginnende spreker bent of je presentatievaardigheden verder wilt aanscherpen, deze interactieve workshop biedt direct toepasbare tips waarmee je zelfverzekerd en inspirerend voor de dag komt. 

    Door: Arne Borst, juniordocent voor de Bachelor Biomedical Sciences 
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 2.3 | 14:40-15:10 uur | Formatieve dialoog - Sjirk Zijlstra en Lucho Rubio Repáraz

    Hoe ziet jouw cursus eruit als je meer gebruik maakt van formatieve dialoog?
    Vergelijk jouw cursus met vier voorbeeldcursussen die uitgebreid gebruikmaken van formatieve dialoog. Dit helpt je om in te kunnen schatten of je wilt deelnemen aan een project waarbij je ondersteuning krijgt om aanpassingen in je eigen cursus te maken en meer te experimenteren met formatieve dialoog. Benieuwd of dit je meer tijd oplevert en je stress tijdens je cursus verminderd? Kom het zelf ontdekken!

    Door: Sjirk Zijlstra, CTL-expert in Zelfregulerend Leren, Students as Partners en Formatieve Dialoog & Lucho Rubio Repáraz, CTL-expert in Mixed Classroom, Inclusief Onderwijs en Formatieve Dialoog
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 3.1 | 15:15-15:45 uur | Maak je eigen AI-tutorbot - Silvester Draaijer, Isabella Ivory en Amelia Kalecińska

    Maak je eigen AI-tutorbot
    In deze sessie krijg je de kans om met een bestaande tutorbot voor een specifiek onderwerp te spelen om te zien hoe dergelijke bots functioneren, bijvoorbeeld door vragen te stellen en gebruikers sterren te geven. Daarna duiken we achter de schermen om te begrijpen hoe de bot geprogrammeerd is om zich op deze manier te gedragen. We sluiten af met een onderwerp naar keuze en gaan kijken hoe een tutorbot hiervoor ingezet kan worden.

    Door: dr. ir. Silvester Draaijer, programmamanager VU Onderwijswerkplaats & Amelia Kalecińska, student-medewerker VU Onderwijswerkplaats en BSc Computer Science student & Isabella Ivory, student-medewerker VU Onderwijswerkplaats en student aan de Masteropleiding Cognitive Neuropsychology, met een BSc in Artificial Intelligence
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 3.2 | 15:15-15:45 uur | De Inner Development Goals - Wouter Buursma en Madison Carr

    De Inner Development Goals & tools voor affectief leren in het hoger onderwijs
    Hoe kunnen we studenten beter ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling, zodat ze voorbereid zijn op de complexe maatschappelijke uitdagingen van de toekomst? In deze interactieve sessie verkennen we de Inner Development Goals en het belang van affectief leren. Deze benadering stimuleert niet alleen cognitieve vaardigheden, maar helpt studenten ook essentiële attitudes en vaardigheden te ontwikkelen, zoals complexiteitsbewustzijn, veerkracht en co-creatie. Tijdens de workshop ervaar je hoe verbeeldingskracht kan bijdragen aan een vernieuwend perspectief, met behulp van een praktische tool uit de Transition Makers Toolbox. Laat je inspireren door nieuwe inzichten en praktische handvatten om affectief leren te integreren in je onderwijs.

    Door: Wouter Buursma, trainer en onderwijsspecialist VU CTL & Madison Carr, gedragsneurobioloog en docent Psychobiologie op de VU en de UvA
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

  • 3.3 | 15:15-15:45 uur | Slimmer Academisch Jaar - Piet Bouman en Patrick Overeem

    Slimmer Academisch Jaar
    Werkdruk binnen het onderwijs is een veelbesproken thema, maar hoe pak je dit concreet aan? In deze interactieve sessie deelt opleidingsdirecteur Patrick Overeem het pilotproject Slimmer Academisch Jaar binnen de bachelor Politicologie. Dit project maakt perioden 3 en 6 vak- en collegevrij, met als hoofddoel studenten en docenten meer ademruimte te geven. Ondanks uitdagingen zoals toetsplanning en gedeelde vakken met andere opleidingen, lijkt het project succesvol. Vervolgens gaan we in gesprek over mogelijkheden binnen jouw opleiding en hoe beleidskaders soms belemmerend kunnen werken.  

    De sessie eindigt met een open uitwisseling van ervaringen en ideeën. Kunnen vergelijkbare aanpassingen ook elders werken? Wat werkt al? Waar loop je tegenaan? Laten we elkaar inspireren en samen zoeken naar concrete oplossingen! 

    Door: Piet Bouman en Patrick Overeem
    Locatie: n.n.b.
    Taal: Engels

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam