Geven in Nederland is een van de belangrijkste onderzoeksprojecten van de werkgroep Filantropische Studies. Sinds 1995 wordt het geefgedrag van huishoudens, individuen, fondsen, bedrijven en goede-doelenloterijen elke twee jaar in kaart gebracht en samengevoegd tot een macro-economisch overzicht. Het gaat dan niet alleen om bijdragen in de vorm van geld en goederen, maar Nederlanders geven ook tijd en inzet in de vorm van vrijwilligerswerk op vele maatschappelijke terreinen. Geven in Nederland onderscheidt 8 maatschappelijke en goede doelen: (1) kerk en levensbeschouwing (religie), (2) gezondheid, (3) internationale hulp, (4) milieu, natuur en dierenbescherming, (5) onderwijs en onderzoek, (6) cultuur, (7) sport en recreatie en (8) maatschappelijke en sociale doelen.
Klik hier voor meer informatie over het Geven in Nederland onderzoek.
De goede doelen, “philanthropy” en de filantropische sector zijn booming business in Nederland en in de Europese gemeenschap: vermogende particulieren, de ‘entrepreneurial wealthy’, fondsen, maar ook bedrijven raken betrokken bij tal van maatschappelijke doelen op het terrein van cultuur, onderwijs, onderzoek, natuurbehoud en leefbaarheid. Het project ‘Giving Europe’ beoogt het Nederlandse onderzoek bij andere Westeuropese landen te introduceren (te beginnen met België, UK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Zwitserland). Met het doel te komen tot een ‘Giving Europe’, opgebouwd uit de nationale ‘Giving’ studies. Daartoe is een “European Research Network on Philanthropy”(ERNOP) opgericht.