Sinds 28/5 storing tussen Studielink en de VU. Aanmeldingen zijn nog niet zichtbaar en ook e-mails met inloggegevens kunnen niet verstuurd worden. We werken aan een oplossing. Je hoeft niets te doen.
Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Geven in Nederland

Sinds 1993 doet de Vrije Universiteit Amsterdam wetenschappelijk onderzoek naar filantropie. In 1995 startte het onderzoek Geven in Nederland, dat sindsdien elke twee jaar verschijnt.

Filantropie

Filantropie is het vrijwillig ter beschikking stellen van geld, goederen en tijd aan het algemeen nut. Nederland kent een breed scala aan maatschappelijke vrijgevigheid – van eenmalige kleine giften tot grote schenkingen, nalatenschappen, eigen stichtingen en vrijwilligerswerk. Deze maatschappelijke vrijgevigheid ondersteunt een rijke schakering aan maatschappelijke initiatieven.

Macro-economisch overzicht

In Geven in Nederland brengen we de bijdragen van huishoudens, individuen, fondsen, bedrijven en loterijen aan maatschappelijke terreinen in kaart. Nederlanders houden het overigens niet bij het geven van geld of goederen, maar zij verrichten ook vrijwilligerswerk op veel maatschappelijke terreinen.

Geven in Nederland draagt bij aan de zichtbaarheid van maatschappelijk initiatief in Nederland. Dat is belangrijk om een zelfstandige en snelgroeiende sector filantropie te legitimeren.

De projectcoördinatie is in handen van dr. Stephanie Koolen-Maas (s.a.maas@vu.nl).

Alle bronnen en maatschappelijke terreinen

Geven in Nederland geeft o.a. antwoord op de volgende vragen: Uit welke bronnen zijn vrijwillige bijdragen aan maatschappelijke terreinen afkomstig? Wat is de waarde van de bijdragen van Nederlandse huishoudens, individuen, fondsen, bedrijven en loterijen? Welke maatschappelijke terreinen ontvangen hoeveel steun en op welke manieren? Hoe zijn de hoogte en de wijze van de bijdragen in de afgelopen jaren veranderd? Wie geeft er aan welke maatschappelijke terreinen? Geven in Nederland onderscheidt 8 maatschappelijke en goede doelen: (1) kerk en levensbeschouwing (religie), (2) gezondheid, (3) internationale hulp, (4) milieu, natuur en dierenbescherming, (5) onderwijs en onderzoek, (6) cultuur, (7) sport en recreatie en (8) maatschappelijke en sociale doelen.

Geven in Nederland is onmisbaar voor:

  • iedereen die wetenschappelijk, beroepsmatig of persoonlijk interesse heeft voor filantropie en maatschappelijke betrokkenheid;
  • iedereen die werkzaam is voor maatschappelijke initiatieven;
  • vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties;
  • bestuurders, staf en directies van organisaties en instellingen op alle maatschappelijke terreinen die zich op fondsenwerving richten;
  • beleidsmakers en -adviseurs bij de (lokale) overheid;
  • bedrijven die maatschappelijke initiatieven ondersteunen.

Publicaties

Het Centrum voor Filantropische Studies brengt de resultaten van het onderzoek tweejaarlijks uit in het boek ‘Geven in Nederland’. Het boek is bestemd voor al diegenen die beleidsmatig of wetenschappelijk geïnteresseerd zijn in de snel groeiende filantropische sector. Inmiddels zijn er veertien edities van het boek verschenen. Daarnaast worden de data van het Geven in Nederland-onderzoek gebruikt voor andere nationale en internationale wetenschappelijke en maatschappelijke publicaties.

Geven in Nederland 2024 - De veertiende editie van het onderzoek is hier online te lezen. Een gedrukte versie van Geven in Nederland 2024 is hier te bestellen.

Geven in Nederland 2022 - De dertiende editie van het onderzoek is hier online te lezen. Een gedrukte versie van het boek Geven in Nederland 2022 is hier te bestellen. 

Geven in Nederland 2020 - De twaalfde editie van het onderzoek is hier online te lezen.

Geïnteresseerd in oudere publicaties van het onderzoek? Neem contact op met het Centrum voor Filantropische Studies.

Data Geven in Nederland -  huishoudens

Voor het survey-onderzoek naar het geefgedrag van huishoudens en individuen in de vorm van geld, goederen en tijd (vrijwilligerswerk) zijn vanaf 2002 zoveel mogelijk dezelfde respondenten ondervraagd. Dat stelt onderzoekers in staat om veranderingen in het geefgedrag van huishoudens beter vast te kunnen stellen. Deze metingen kennen een zogenaamde longitudinale opzet en worden aangeduid als de “Geven in Nederland Panel Studie” (GINPS). Er wordt gevraagd naar geefgedrag in het afgelopen kalenderjaar, en de resultaten van de metingen worden telkens een jaar na verzameling gepubliceerd. In het boek “Geven in Nederland 2020” is bijvoorbeeld gerapporteerd over geefgedrag in 2018 dat verzameld is in 2019. Voor alle metingen geldt dat ze na weging op een aantal sociaal-demografische kenmerken representatief zijn voor de Nederlandse bevolking.

Het onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van CAPI@HOME van Kantar Public, voorheen TNS NIPO. Dit is een database van 30.000 huishoudens, ruim 72.000 personen. Een selectie van deze mensen vult de vragenlijsten op hun eigen computer in.

Het gebruikershandboek van de Geven in Nederland Panel Survey bevat informatie over de steekproeven, dataverzameling en variabelen in de verschillende edities van het Geven in Nederland-onderzoek. Een recente vragenlijst is hier beschikbaar.

Een publiek toegankelijke dataset met gegevens verzameld van 2002 tot 2016 is te downloaden via de website van het Open Science Framework. Deze dataset bevat gegevens over geefgedrag, vrijwilligerswerk en een beperkt aantal achtergrondkenmerken.

Uitgebreidere data van de Geven In Nederland-studie zijn onder bepaalde voorwaarden beschikbaar voor onderzoekers en studenten in het hoger onderwijs. Vul hiervoor dit aanvraagformulier in, en stuur dit naar René Bekkers. Geef duidelijk aan welke variabelen je zou willen gebruiken. In het gebruikershandboek staat aangegeven welke variabelen voor verschillende jaren beschikbaar zijn. Aanvragen voor uitgebreidere data hebben een langere wachttijd (van ongeveer 2 maanden).

Data Geven in Nederland - bedrijven

De data voor het survey-onderzoek naar het geefgedrag van bedrijven in de vorm van giften, sponsoring en tijd/expertise zijn verkregen via het doorlopende bedrijvenonderzoek van Kantar Public (voorheen TNS NIPO) met behulp van een gewogen steekproef (naar branche en omvang) uit bedrijven die staan ingeschreven bij de Kamers van Koophandel. 78% van de respondenten in dit onderzoek zijn managers, eigenaren van de bedrijven of financieel directeur. De respondenten vullen online de vragenlijst in. Merk op dat de respondenten gevraagd is de cijfers te geven over het geefgedrag van hun bedrijf in het jaar ervoor. Aan elk van de meetmomenten namen ongeveer 1.000 bedrijven deel.

Een overzicht van de variabelen gebruikt in het bedrijvenonderzoek is hier beschikbaar in Excel.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam