Onderwijsmodule cultuursensitief contact met patiënten in de laatste levensfase

Artsen krijgen steeds meer te maken met religieuze en culturele dilemma’s bij behandelingen en roepen daarom vaker de hulp in van islamitisch geestelijk verzorgers. Omdat de Nederlandse samenleving cultureel en religieus meer divers wordt, worden ook vraagstukken als het staken van de behandeling en het starten met palliatieve sedatie meer divers.

Projectnaam: cultuursensitieve kennis- en expertise-ontwikkeling bij (ethische) behandelvraagstukken
Subsidie:  € 87.694,-
Looptijd: 2024 - 2025

Aandacht voor deze diversiteit stelt zorgverleners beter in staat om rekening te houden met de taal, cultuur, religie, ziektebeleving, persoonlijke omstandigheden en gebruiken van de patiënt. Hiermee verloopt het contact over gevoelige behandelvraagstukken beter, en wordt de kans op conflictsituaties kleiner.

In 2024 wordt daarom onderzocht welke knelpunten zich voordoen in dit contact, hoe de communicatie kan worden verbeterd en welke competenties hiervoor nodig zijn. In dit onderzoek worden ook focusgroepen ingezet, bestaande uit islamitisch geestelijk verzorgers, zorgverleners, zorgontvangers en naasten met een islamitische achtergrond.

In 2025 wordt op basis van de resultaten een speciale E-learning module ontwikkeld, waarmee cultuur-sensitieve competenties kunnen worden herkend, ontwikkeld en ingezet. Deze module zal op termijn ook beschikbaar komen voor zorgverleners buiten het Amsterdam UMC. Onderdeel van het project zijn verder de publicatie van een wetenschappelijk artikel en informatievoorziening aan het algemene publiek.

Uitvoering:
Amsterdam UMC – locatie VUmc

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas