Meer aandacht voor cruciale rol verzorgenden Individuele Gezondheid

Verzorgenden Individuele Gezondheidszorg, de grootste beroepsgroep binnen de verpleeghuiszorg en wijkverpleging voelen zich vaak niet gezien, gehoord en erkend.

‘De ervaring telt, omdat je het pas voelt als je het ziet’

Subsidie: € 46.911,- totaal
Looptijd:  2023 - 2025

De verzorgenden Individuele Gezondheid (IG) vormen samen de grootste beroepsgroep binnen de verpleeghuiszorg en wijkverpleging. Toch blijkt uit onderzoek dat zij zich in veel gevallen niet gezien, gehoord en erkend voelen.

Familieleden van zorgontvangers hebben vaak geen beeld van wat het werk van verzorgenden IG inhoudt, managers en bestuurders weten hun kennis en ervaring nog onvoldoende in te zetten in verbetering van de zorg, bij beleidsmakers staat de beroepsgroep onvoldoende op het netvlies, en studiekiezers twijfelen over het vak door het hardnekkige maar onterechte imago dat het gaat om ‘billen wassen’.

Dit alles staat in schril contrast met de cruciale rol van de verzorgenden IG. Het is de beroepsgroep die het grootste aandeel in de langdurige zorg levert en zo onmisbaar is. Zonder hun inzet loopt het hele zorgsysteem vast, bijvoorbeeld omdat zij de nazorg verlenen aan mensen die behandeling hebben ondergaan in het ziekenhuis.

Meer erkenning voor en zichtbaarheid van de rol van deze zorgmedewerkers is dus heel belangrijk, ook omdat de tekorten in dit deel van de arbeidsmarkt alleen maar groter worden. Daarom dit project om hun belang meer zichtbaar te maken voor managers en beleidsmakers, voor zorgbehoevenden en hun familie, en voor (toekomstige) leerlingen en stagiaires.

Een participatief fotoproject wordt gerealiseerd dat letterlijk de essentie, waarde en waarden van het vak in beeld brengt, aan de hand van input van onderzoekers en verzorgenden IG. In nauwe samenwerking tussen hen en fotograaf John van Hamond vinden selectie en redactie van de beelden plaats. Het eindresultaat is als reizende expositie vervolgens op meerdere locaties in Nederland te zien.

Ook wordt een dialoogboek gerealiseerd dat de verschillende belanghebbenden stimuleert een gesprek aan te gaan over het werk van verzorgenden IG. Het boek bevat uitgebreid fotomateriaal aangevuld met citaten van zorgmedewerkers.

Uitvoering
Afdeling Organisatiewetenschappen – Faculteit Sociale Wetenschappen