Gebruik Extended Reality in je onderwijs

Nog meer uit je onderwijs halen? Bied studenten een rijkere leerervaring met behulp van Extended Reality-technologie. Maak gebruik van immersive technology en EdTech om studenten diversere leermogelijkheden te bieden of laat studenten op een realistische manier oefenen met situaties in hun toekomstige vakgebied.

In het Tech Lab (NU 1A-25) van de Universiteitsbibliotheek vind je unieke mogelijkheden om je onderwijs te verrijken met experimentele technologieën. Extended Reality biedt verschillende mogelijkheden:

Maak gebruik van XR-apparatuur
In het Tech Lab vind je verschillende XR-brillen, zoals de HTC VIVE cosmos en de Oculus quest II. De Universiteitsbibliotheek zorgt voor het onderhoud van de brillen, biedt ondersteuning bij technische problemen tijdens onderwijsprojecten, en zorgt voor instructies voor jou en andere begeleiders over het gebruik van de technologie.

Profiteer van logistieke en organisatorische ondersteuning
Team onderwijsondersteuning helpt bij het aanmaken van onderwijssessies, zodat studenten zich eenvoudig in kunnen tekenen via LibCal. Ook tijdens het proces kun je rekenen op ondersteuning bij het klaarleggen van benodigdheden en het organiseren van contact met begeleiders en studenten over technische zaken.

Win advies in over applicaties
Ontdek welke applicaties beschikbaar zijn, wat de mogelijkheden zijn voor het gebruik van applicaties in onderwijs, en waar je rekening mee moet houden.

Wil je zelf een XR-applicatie laten ontwikkelen? Neem dan contact op met de VR@VU community van het Netwerk Institute.

Bekijk de talloze mogelijkheden van Extended Reality

Veelgestelde vragen

• Kan team onderwijsondersteuning mij helpen bij het ontwikkelen van een applicatie?

Voor het ontwikkelen van een applicatie, voornamelijk als het gaat om applicaties voor onderzoek, kun je terecht bij Marco Otte van het VR@VU Network. Team onderwijsondersteuning kan je wel helpen bij het implementeren van een al bestaande applicatie in jouw onderwijs en biedt de faciliteiten en ondersteuning voor en tijdens onderwijssessies.

• Ik heb zelf al XR-brillen in bezit. Kan ik dan alsnog terecht in het Tech Lab?

Natuurlijk! Je kunt het Tech Lab in overleg gebruiken voor onderwijssessies. Hierbij kun je logistieke en technische ondersteuning ontvangen. Daarnaast hebben wij een onderwijskundige in ons team die je kan helpen bij het integreren van de technologie in je onderwijs en toetsing.

• Ik wil wél gebruik maken van de XR-bril(len), maar niet van de ruimte. Kan dit ook?

Hierover kunnen we overleggen. De Oculus Quest II werkt draadloos. Een bestaande Oculus-app kun je op de bril draaien zonder hiervoor een computer nodig te hebben. De HTC VIVE Cosmos is gekoppeld aan de computer in het Tech Lab en is dus lastiger te verplaatsen. Neem vooral contact op met je vraag, zodat we kunnen kijken naar de mogelijkheden!

• Kunnen studenten op eigen initiatief, buiten bestaande onderwijssessies om, gebruik maken van de XR-brillen?

Momenteel is het nog niet mogelijk om binnen te lopen en direct gebruik te maken van de XR-bril(len). Wel kunnen studenten zonder begeleiding gebruik maken van de bril, indien van tevoren overlegd. Team onderwijsondersteuning kan dan de juiste apparatuur klaarleggen en de XR-applicatie aanzetten. Studenten kunnen vervolgens in het afgesproken tijdslot op eigen initiatief aan de slag. Wil je als docent je student deze mogelijkheid geven? Neem contact op om te overleggen over de vorm. Team onderwijsondersteuning zorgt vervolgens dat alles geregeld wordt!

Vragen over XR of 3D-printen? Kom naar het Tech Lab!

Neem gerust contact met ons op

techlab.ub@vu.nl

UB Tech Lab

Nieuwe Universiteitsgebouw
Onderwijswerkplaats, 1A-25
De Boelelaan 1111
1081HV Amsterdam

Contactpersoon

• Linde Voorend
  • Projectleider Onderwijs- & contentondersteuning
  • l.voorend@vu.nl
Dit is een foto van Linde Voorend. Zij is teamlid van Onderwijsondersteuning.