De Vrije Schrijver (subsidieproject VUvereniging)

De Vrije Schrijver is een gastschrijver die reflecteert op thema’s van de VU en die een vrije opdracht heeft waar hij of zij zelf invulling aan kan geven.

Subsidie: € 25.000,- per jaar
Looptijd: structureel

Het concept van de Vrije Schrijver van de VU is uniek. Een aanstelling voor een jaar met een grote mate van vrijheid voor de schrijver, dat komt nergens anders voor. Het programma van de Vrije Schrijver bestaat voor een deel uit een aantal vaste onderdelen. Zo treedt de schrijver op tijdens de corporate evenementen van de Vrije Universiteit Amsterdam, verzorgt hij of zij colleges bij de Faculteit der Geesteswetenschappen en gaat hij of zij met studenten op schrijvershuisbezoek.

Een Vrije Schrijver maakt de maatschappelijke (profiel) thema’s van de universiteit persoonlijk in publieke optredens en geschreven teksten. Door deze grote thema’s van de universiteit persoonlijk te maken, brengt de schrijver waardendiscussies onder de aandacht van de VU-gemeenschap. Het adresseren van waardendiscussies past bij een universiteit met een levensbeschouwelijke identiteit.

Het programma van de Vrije Schrijver wordt afgesloten met het schrijven van een publicatie speciaal voor de universiteitsgemeenschap. Deze publicatie wordt gepresenteerd tijdens een afsluitende Abraham Kuyper Lezing in de maand mei. Abraham Kuyper stond in zijn tijd bekend als begaafd literator. Met deze jaarlijkse lezing eert de Vrije Universiteit Amsterdam haar eigenzinnige stichter en wordt de opbrengst van het project met de Vrije Schrijver gepresenteerd aan relaties van de VU.

Samenwerking

Faculteit der Geesteswetenschappen