Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Best Practice SustainaBul 2025

Extra bijdragen aan de verduurzaming van de VU op het gebied van pedagogiek en didactiek

1: Climate Change & Sustainability Law Clinic

De Climate Change & Sustainability Law Clinic van Vrije Universiteit Amsterdam biedt studenten de kans ervaring op te doen in het zetten van juridische stappen voor klimaatrechtvaardigheid en duurzaamheid. Door middel van praktijkgericht juridisch onderzoek en strategische juridische acties werkt de Law Clinic samen met maatschappelijke organisaties, NGO’s en activisten om klimaatschade en misleidende duurzaamheidsclaims aan te pakken.

Waarom is dit een best practice?

De Law Clinic combineert onderwijs, onderzoek en impactvolle juridische actie op unieke wijze. Studenten worden betrokken bij echte klimaatdossiers die nu daadwerkelijk lopen en werken hierop samen met NGO’s, advocaten en activisten. Hierdoor wordt juridische kennis direct toegepast in de praktijk. Bovendien leren studenten op deze manier al tijdens de studie hoe ze zich binnen het eigen vakgebied in kunnen zetten voor duurzaamheid en voor een transitie naar een duurzamere samenleving. Daarnaast laat de Law Clinic goed zien hoe juridische middelen een cruciale rol kunnen spelen in het afdwingen van klimaatactie en het aanpakken van greenwashing.

Resultaten en impact

Clinic model

De Law Clinic is een voorbeeld van Community Service Learning (CSL). Dit is een innovatieve onderwijsmethode die studenten verbindt met maatschappelijke partners om actuele uitdagingen aan te pakken die daadwerkelijk spelen. Dit bevordert rijkere leerervaringen, persoonlijke groei en maatschappelijke verantwoordelijkheid en is onderdeel van de VU-strategie A Broader Mind. CSL helpt studenten loopbaangerichte vaardigheden te ontwikkelen, zoals kritisch denken en probleemoplossend vermogen, en stimuleert maatschappelijke betrokkenheid. Docenten krijgen maatwerkondersteuning bij de implementatie van CSL in hun vakken, dit met hulp van het CSL-team, een netwerk van maatschappelijke partners en praktische tools. 

Samenvatting

De Climate Change & Sustainability Law Clinic is een inspirerend voorbeeld van hoe universiteiten en in het bijzonder studenten van juridische opleidingen al tijdens de opleiding kunnen bijdragen aan de klimaattransitie. Met deze inzending hopen wij de innovatieve rol van juridisch onderwijs in de strijd voor klimaatrechtvaardigheid meer uit te lichten.

De link naar de website: https://www.climatelawclinic.org/ 

2: Empowering Climate Education

Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse studenten de klimaat- en ecologische crisis als de grootste uitdaging van deze tijd beschouwen en hier onderwijs over willen ontvangen (EIB Klimaatenquête 2022-2023; Youngworks 2023). Om klimaatonderwijs te prioriteren, schreven wetenschappers een open brief waarin zij hogeronderwijsinstellingen oproepen om klimaatonderwijs structureel te integreren (Alenda et al., 2023).

Dit project onderzoekt de motivatie en belemmeringen van VU-opleidingsdirecteuren om klimaatonderwijs op te nemen in hun studieprogramma’s. Op basis van deze inzichten ontwikkelt het team gerichte interventies om opleidingsdirecteuren te stimuleren en ondersteunen om klimaatonderwijs te integreren. Met een systematische, evidence-based aanpak draagt het project bij aan een brede adoptie van klimaatonderwijs aan de VU, waardoor studenten beter voorbereid worden op de uitdagingen van de toekomst.

Waarom is dit een best practice?

Dit project adresseert de vraag van studenten en wetenschappers naar klimaatonderwijs en het huidige curriculum. Het combineert onderzoek, beleidsinterventie en educatieve innovatie om structurele verandering te realiseren binnen de VU. Door opleidingen te ondersteunen bij de implementatie van klimaatonderwijs, draagt het project direct bij aan de VU-strategie Science for Sustainability en de onderwijsvisie om studenten verantwoordelijk en toekomstbestendig onderwijs te bieden. Bovendien kan er gekeken worden om het onderzoek ook op andere universiteiten uit te voeren, of dat de uitkomsten ook bruikbaar zijn voor andere instellingen.

Impact en resultaten

  • Analyse van klimaatonderwijs binnen VU-studieprogramma’s (2023/24): Onderzoek naar de mate waarin klimaatonderwijs is opgenomen.
  • Motivatie-onderzoek onder opleidingsdirecteuren (2023/24): Inzicht in de barrières en drijfveren bij de implementatie van klimaatonderwijs.
  • Voorstel voor interventies (2024): Op basis van de onderzoeksresultaten worden beleidsaanbevelingen en tools ontwikkeld om opleidingen te ondersteunen bij het integreren van klimaatonderwijs.
  • Publicaties en presentaties: Publicatie van onderzoeksresultaten en presentaties op VU-netwerken om bewustwording en actie te stimuleren.

Lees meer over het project.

3: Master Climate Finance

Of het nu gaat om internationale bedrijven, overheidsinstanties of NGO's, iedereen is doordrongen van het besef dat het begrijpen van het klimaat in de context van economische en zakelijke activiteiten van groot belang is. De Master Climate Finance is ontworpen om aankomende finance professionals te trainen in het aanpakken van milieugerelateerde, sociale en governance-zorgen binnen corporate finance en investeringen.

Maatschappijen en bedrijven begrijpen dat er experts nodig zijn die zowel kennis hebben van klimaat als van financiën om dit te bewerkstelligen. Experts op dit gebied hebben enerzijds kennis nodig van de belangrijke componenten van het modelleren van klimaatverandering en klimaatrisico's, en anderzijds moeten zij weten hoe zij dergelijke nieuwe factoren kunnen integreren in de financiering van bedrijven. De vraag naar dit soort experts neemt toe. 

De Master Climate and Sustainable Finance zet in op slim beheer van financiële middelen in bedrijven, waarbij zowel de financiële als niet-financiële kanten worden belicht. Studenten en onderzoekers duiken dieper in de besluitvorming binnen de uitdagende context van klimaatverandering. In de vakken gaan we op zoek naar antwoorden op boeiende vragen, zoals: Hoe raakt het klimaat de financiën van overheden, bedrijven en huishoudens? Welke financieringsbronnen zijn het meest geschikt voor de megaprojecten van de toekomst? Welke veranderingen zijn nodig in de financiële besluitvorming om een positieve toekomst te sturen? En hoe kunnen bedrijven worden gefinancierd in het licht van de uitdagingen van klimaatverandering?

Met ons op maat gemaakte curriculum willen we de student krachtige tools geven om deze cruciale onderwerpen te doorgronden en weloverwogen beslissingen te nemen op het gebied van klimaatfinanciering. In de master Climate and Sustainable Finance krijgen studenten niet alleen een grondige training in financiën, maar ook in klimaatwetenschap. Zo zijn ze straks in staat om mee te werken aan oplossingen voor de impact van klimaatverandering op lopende economische projecten. Bedrijven, overheden en non-profitorganisaties begrijpen dat de toekomst vraagt om experts die kennis hebben van beide werelden.

Meer informatie:

Terug naar startpagina SustainaBul 2025

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam