Abraham Kuyper Lezing - mede mogelijk gemaakt door de VUvereniging

Met de jaarlijkse Abraham Kuyper Lezing wil de VU, in de geest van haar stichter, het voor de VU zo kenmerkende maatschappelijk debat levend houden. Hiertoe wordt jaarlijks de Vrije Schrijver uitgenodigd op een essayistische manier te reflecteren op een actueel thema waar de universiteit als maatschappelijke instelling middenin verkeert.

Sprekers

Op 15 mei 2023 hield Gustaaf Peek de lezing in de Westerkerk in Amsterdam.

De Abraham Kuyper Lezing van 2022 werd gehouden door Babs Gons.

Bas Heijne hield een betoog over het strijden voor, en op een andere manier omgaan met de bekende verlichtingsidealen: vrijheid, gelijkheid en broederschap. 'We zijn in een nieuwe wanorde beland'.

Ernest van der Kwast hield in 2017 geen lezing, maar verzorgde een levendige avond met interviews. Zijn essay 'Jouw toekomst is mijn toekomst' werd die avond aan alle aanwezigen uitgereikt.

Niña Weijers verzorgde in april 2016 de derde lezing met de titel Hoe het licht binnenvalt. De taal van de literatuur. Co-referenten waren Maxim Februari en Bert Jan Lietaert Peerbolte.

De tweede lezing werd in april 2015 verzorgd door Joost de Vries met de titel Lof op de Leugen. Co-referenten waren Adriaan van Dis en Piek Vossen.

In 2014 hield de schrijver P.F. Thomése  de eerste lezing waarin deze betoogde dat de werkelijkheid niet alleen uit feiten bestaat, maar ook wordt gevormd door de mogelijkheden. Een uitspraak waar Kuyper het ongetwijfeld van harte mee eens geweest zou zijn.

Achtergrond

De Vrije Universiteit Amsterdam is in 1880 opgericht door Abraham Kuyper als  particuliere, christelijke universiteit. Zo emancipeerden de gereformeerden zich, zoals de katholieken later in het begin van de twintigste eeuw met de Radboud Universiteit. De VU is een bijzondere universiteit, betrokken bij mens en maatschappij. Een academische gemeenschap die open en internationaal georiënteerd is. Op zoek naar vernieuwing, die verscheidenheid aan wetenschappelijke disciplines, nationaliteiten, levensbeschouwingen en maatschappelijke overtuigingen weet te benutten.

Maatschappelijke betrokkenheid
De emancipatie van gereformeerden is voltooid, maar de universitaire gemeenschap herbergt tegenwoordig een diversere populatie met zeer verschillende mens- en wereldbeelden. Daarin verschilt de Vrije Universiteit niet van de samenleving om haar heen. Dit betekent dat de invulling van deze maatschappelijke betrokkenheid ethische discussies noodzakelijk maakt tussen mensen met verschillende waarden en normen.