Het Artificial Intelligence and Digital Governance (AIDG) Lab

Artificial Intelligence and Digital Governance

Wat is de rol van kunstmatige intelligentie en digitale technologie bij de transformatie van openbaar bestuur en democratie? Kunstmatige intelligentie en digitale technologie bieden nieuwe mogelijkheden voor politiek en bestuur, maar brengen ook serieuze risico's met zich mee.

Artificial intelligence (AI) en digitale technologieën veranderen politiek en bestuur. Steeds vaker gebruiken overheden kunstmatige intelligentie-algoritmen voor cruciale beleidsfuncties, variërend van voorspellende ordehandhaving tot de aansturing van uitkeringen en toelagen. We verwachten dat het gebruik van algoritmische technologieën en de maatschappelijke relevantie ervan alleen maar zullen toenemen, met ingrijpende gevolgen voor zowel burgers als overheidsinstellingen.

Onze missie

Onze missie is om bij te dragen aan een beter academisch en publiek begrip van AI en vraagstukken van digitaal bestuur. Dat vereist dat publieke organisaties veeleisende en kritische gebruikers en consumenten zijn van AI en digitale technologieën. Het is van groot belang dat publieke organisaties de kansen én de uitdagingen van deze technologieën begrijpen, zowel in de directe relatie tussen burgers en de overheid, als ook in hun bredere implicaties voor de aard van de overheid en de democratie. Schandalen zoals de 'toeslagenaffaire' in Nederland benadrukken de grote maatschappelijke relevantie van voldoende kennis en begrip.

Ons onderzoek

Ons onderzoek richt zich op de relatie tussen publieke waarden en AI en digitale technologie. We kijken zowel naar de kernwaarden (zoals democratie, verantwoording en transparantie) die moeten worden geborgd bij de publieke inzet van AI en digitale technologie, als naar de waarden die in het geding zijn bij de sociale effecten die het (publieke) gebruik van AI met zich meebrengt, zoals (on)gelijkheid en inclusie.

Concreet onderzoekt het AIDG lab urgente thema's zoals het gebruik van AI door de overheid en publieke instanties, inclusief de vérstrekkende gevolgen van deze ontwikkelingen voor burgers, de impact van digitale technologieën op processen van collectieve besluitvorming en verkiezingen, en de transnationale dynamiek van de (wereldwijde) regulering van AI en digitale technologieën.

Artificial Intelligence en Digital Governance

Onderzoek voor doordacht en kritisch gebruik van AI en digitale technologie

Het AIDG-lab biedt een platform voor wederzijdse inspiratie, onderzoek en uitwisseling over het thema Artifical Intelligence en Digital Governance. We doen baanbrekend onderzoek dat beoogt meer kennis en balans te brengen in het maatschappelijk debat over AI en digitale technologie. Op die manier willen we bijdragen aan een doordacht en kritisch gebruik van de technologie, dat rekening houdt met zowel de positieve als negatieve effecten en met de sociale gevolgen en de impact op publieke waarden en instellingen.

AIDG onderzoek in de kijker

Ben je geïnteresseerd in onze activiteiten? Bekijk ons werk

Ontmoet het team

De teamleden van het Artificial Intelligence & Digital Governance Lab richten zich op het bevorderen van het academische en publieke begrip van kunstmatige intelligentie en digitale technologie. Ontmoet de onderzoekers van het AIDG Lab.

Prof. dr. Madalina Busuioc

Hoogleraar Bestuurskunde, Co-Directeur AIDG Lab

Prof. dr. Madalina Busuioc, Bestuurswetenschappen en Co-Directeur van het AIDG lab

Prof. dr. Ben Crum

Hoogleraar Politieke Wetenschappen, Co-Directeur AIDG Lab

Prof. dr. Ben Crum, Politieke Wetenschappen en Co-Directeur AIDG lab

Ben je geïnteresseerd in hoe AI en digitalisering het openbaar bestuur en de democratie veranderen?

Ontmoet ons in het lab

aidglab@vu.nl