Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Verhalen als brug voor de gezondheidskloof | SDG

Anniek Boeijinga vertelt in het kader van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties hoe effectieve gezondheidscommunicatie bijdraagt aan een goede gezondheid (SDG 3) en het verminderen van ongelijkheid (SDG 10).

Nederland kent grote, systematische gezondheidsverschillen: mensen met een laag inkomen en een laag opleidingsniveau leven gemiddeld 6 jaar korter en 15 jaar in minder goed ervaren gezondheid dan mensen met een hoge sociaaleconomische status (SES). 

Lage SES groepen hebben beperkte gezondheidsvaardigheden (vaardigheden met betrekking tot het verkrijgen, begrijpen en toepassen van gezondheidsinformatie) en leven relatief ongezond. Gezondere leefstijlen worden veelal gepromoot door middel van persuasieve brochures, waarbij argumenten de lezer van het gewenste gedrag – of het nalaten van het huidige, ongewenste gedrag – moeten overtuigen. De verwerking van dergelijke argumentatieve teksten vraagt de nodige aandacht, motivatie en vaardigheden. Deze vaardigheden kunnen (te) veeleisend zijn voor mensen met een lagere SES, terwijl juist die doelgroep de meeste baat heeft bij gezondheidspromotie. Hierdoor neemt de gezondheidskloof eerder toe dan af.

Als UD Taal & Communicatie zet ik mij actief in om deze groepen wél te bereiken – in taal, beleving en behoefte – om zo bij te dragen aan het terugdringen van de gezondheidsverschillen. Bij het ontwikkelen van effectieve gezondheidscommunicatie voor lage SES groepen maak ik gebruik van Storybridging, verwijzend naar de brug die verhalen vormen. Als universele communicatievorm zijn verhalen begrijpelijk voor een brede doelgroep, inclusief groepen met lagere SES en gezondheidsvaardigheden. Verhaalpersonages kunnen bovendien fungeren als rolmodellen; zij tonen het gewenste gedrag en de weg ernaartoe, inclusief verleidingen en obstakels (de spreekwoordelijke draken en beren). De Storybridging methode kent 4 concrete stappen, die ik in eerder onderzoek heb ontwikkeld en toegepast binnen de transportsector: het in beweging krijgen van vrachtwagenchauffeurs. Daarnaast ben ik actief betrokken bij een aanvraag rondom HPV-screening onder vrouwen met een migratieachtergrond.

Verandering begint bij contact, voorbij de verschillen: wat is het verhaal achter het gedrag? Naar mijn mening wordt effectieve gezondheidscommunicatie voor, door en met de doelgroep ontwikkeld.

Anniek Boeijinga

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam