Full tekst uploaden in PURE

Je artikel full text uploaden naar de VU Research Portal (Pure): de groene route

VU onderzoekers kunnen hun artikelen na publicatie bij een uitgever voor iedereen toegankelijk maken door de volledige tekst te plaatsen in de VU Research Portal (PURE). Zo wordt het volledige artikel vrij toegankelijk voor iedereen via je persoonlijke profielpagina. Dit wordt Groen Open Access publiceren of ‘self archiving’ genoemd. De VU Research Portal is de academic repository van de Vrije Universiteit en is vrij toegankelijk voor iedereen.
Voor VUmc onderzoekers is een dergelijke workflow in ontwikkeling.
Bekijk de handleiding voor het uploaden (full text plaatsen) van je artikel in PURE

Controleer eerst het ‘self archiving’ beleid van je uitgever via SherpaRomeo
De Nederlandse wet geeft elke auteur het recht om wetenschappelijke artikelen, waarvoor het onderzoek geheel of gedeeltelijk op kosten van de overheid heeft plaatsgevonden, na verloop van een redelijke embargotermijn in een Open Access repository te plaatsen. Controleer voordat je je publicatie gaat uploaden altijd eerst via SherpaRomeo het ‘self archiving’ beleid van je uitgever. Sommige uitgevers staan het plaatsen van de uitgeversversie toe, andere staan alleen het plaatsen van de definitieve auteursversie toe. De regels verschillen per uitgever en tijdschrift. Soms geldt een embargoperiode. Een overzicht van het beleid van uitgevers/ tijdschriften met betrekking tot copyright en self archiving vind je op SherpaRomeo. Je kunt in elk geval altijd je definitieve auteursversie uploaden.

Voordelen van je publicatie open access maken via de VU Research Portal

• Je artikel is gratis toegankelijk voor iedereen. Je bereikt dus een groter en breder publiek met je onderzoeksresultaten. Ook voor jou als auteur zijn er geen kosten verbonden aan Groen Open Access publiceren.
  • Publicaties die je full text plaatst in de VU Research Portal zijn ook zichtbaar in Narcis en beter vindbaar via zoekmachines als Google en Google Scholar.
  • Door open access te publiceren, wordt je publicatie meer gelezen en is de kans op citaties groter.

Vergroot je zichtbaarheid: publiceer Goud én Groen
Ook als je artikel Open Access is gepubliceerd (via de Gouden of Diamanten route), adviseren we je om het ook full tekst te plaatsen in de VU Research Portal. Dit vergroot de zichtbaarheid van je eigen onderzoek en de waarde van de VU Research Portal.

Vragen over auteursrechten ?
Bij het maken, publiceren en hergebruiken van een artikel, een boek of onderzoeksmateriaal speelt auteursrecht altijd een rol. Voor vragen over auteursrecht kun je terecht op de landelijke website Auteursrechten in het hoger onderwijs of neem contact op met het Open Access team: openaccess.ub@vu.nl.

Vragen over Open Access publiceren?
Het Open Access team van de UB kan je adviseren en ondersteunen bij OA-publiceren. Vragen? Mail ons via openaccess.ub@vu.nl

Uploaden proefschriften
Het promotiereglement van de VU verplicht promovendi een digitale versie van het proefschrift beschikbaar te stellen aan de universiteit. Met de zogenaamde licentie-overeenkomst geven promovendi bovendien toestemming om het proefschrift (direct of na een embargoperiode) openbaar te maken op de VU Research Portal. Hier vind je meer over de procedure en het uploaden van je proefschrift.
Ook promovendi die in het verleden gepromoveerd zijn aan de VU kunnen hun proefschrift laten opnemen op VU Research Portal. Neem hiervoor contact op met de UB: informatie.ub@vu.nl.

Auteursrechten
Bij het maken, publiceren en hergebruiken van een artikel, een boek of onderzoeksmateriaal speelt auteursrecht altijd een rol. Voor vragen over auteursrecht kun je terecht op de landelijke website Auteursrechten in het hoger onderwijs of neem contact op met het Open Access team: openaccess.ub@vu.nl.