De waarden en principes van Open Science

Open Science buigt zich over de juiste uitvoering van wetenschappelijk onderzoek. Door het genereren en verspreiden van wetenschappelijke kennis open te stellen, verbetert het de kwaliteit van de wetenschap door middel van reviews en updates.

Open Science pakt problemen zoals de reproduceerbaarheidscrisis aan en biedt oplossingen om de integriteit van wetenschappelijk werk te verbeteren. Bovendien dient Open Science als remedie voor het probleem van beperkte toegang tot wetenschappelijke informatie door betaalmuren, waardoor kennis breed toegankelijk wordt.

Het sluit aan bij de principes van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Deze verankert het recht van iedereen om deel te nemen aan wetenschappelijke vooruitgang en de voordelen daarvan. De Vrije Universiteit Amsterdam omarmt Open Science en onderschrijft vijf kernprincipes: transparantie, reproduceerbaarheid, samenwerking, collectief voordeel en gelijkheid.

Waarden en principes van Open Science aan de VU Amsterdam

• Transparantie

Wij pleiten voor transparantie in het creëren en verspreiden van wetenschappelijke kennis om een verantwoordelijke en betrouwbare academische omgeving te bevorderen.

Wetenschappelijke kennis omvat een breed spectrum, inclusief educatieve bronnen, onderzoekshypotheses, protocollen, data, software, hardware, publicaties en de processen die hieraan ten grondslag liggen. Transparantie is een kernprincipe van Open Science en vormt de basis voor haar fundamentele waarden.

Om het evenwicht tussen transparantie en overwegingen zoals intellectuele eigendomsrechten, privacyreguleringen en veiligheid van kennis te waarborgen, onderschrijven wij het principe dat onderzoeksresultaten en -processen "zo open mogelijk, maar zo gesloten als nodig" moeten zijn. Wij zijn van mening dat al het wetenschappelijke werk moet voldoen aan de FAIR-principes, waardoor het vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar is.

• Reproduceerbaarheid

Wij geloven in het belang van het verifieerbaar en reproduceerbaar maken van ons wetenschappelijk werk.

Meer transparantie in het wetenschappelijke proces en de uitkomsten daarvan opent de weg naar innovatieve vormen van beoordeling, reproduceerbaarheid (het herhalen van dezelfde analyse met dezelfde gegevens door een andere analist), reproduceerbaarheid (het bereiken van vergelijkbare bevindingen met nieuwe gegevens), en de mogelijkheid tot hergebruik van materiaal. Deze kritische beoordeling van resultaten en hun onderliggende componenten maakt het mogelijk om beweringen te verifiëren en de integriteit van het werk te waarborgen.

Deze componenten bevorderen het vertrouwen in wetenschappelijke kennis en bieden een solide basis voor verder onderzoek. Dit verhoogt op zijn beurt de kwaliteit van onderzoek en onderwijs, terwijl het de wetenschappelijke vooruitgang versnelt.

• Samenwerking

Wij geloven in de kracht van samenwerking, die zich niet alleen binnen de academische wereld uitstrekt, maar ook naar bredere sferen, aangezien dit zowel ons onderzoek als onze onderwijsinspanningen aanzienlijk verrijkt.

Door ervoor te zorgen dat de processen en uitkomsten van kennisproductie toegankelijk zijn en op zinvolle wijze kunnen worden gebruikt, ontsluiten we platforms voor interactie, samenwerking en actieve participatie, waarbij zowel academische collega's als maatschappelijke belanghebbenden betrokken worden.

Onze inzet strekt zich uit tot het belang van betrokkenheid bij de samenleving op gebieden zoals de selectie van onderzoeksonderwerpen, academisch werk en hun verband met het aanpakken van uitdagingen in de echte wereld. Deze betrokkenheid krijgt vorm door middel van effectieve middelen, zoals wetenschapscommunicatie en de actieve betrokkenheid van burgers bij het wetenschappelijke proces, zoals burgerwetenschap.

• Collectief Voordeel

Wij geloven dat wetenschappelijke kennis uiteindelijk het grotere goed moet dienen. Om dit te waarborgen, hechten we veel belang aan de kritische beoordeling van financiële modellen met betrekking tot academische infrastructuur, auteursrechten (en het behoud daarvan), en de open licentiëring van wetenschappelijk werk.

Er is een noodzaak om waakzaam te zijn voor de potentiële risico's die gepaard gaan met een groeiende afhankelijkheid van commerciële of buitenlandse aanbieders en hun gebruiksvoorwaarden gedurende de gehele onderzoekslevenscyclus. Dit benadrukt de noodzaak om te zoeken naar open alternatieven voor digitale diensten en te pleiten voor regelgevende maatregelen die eerlijkheid en toegankelijkheid in de verspreiding van kennis bevorderen.

• Gelijkheid

Wij zijn van mening dat de academische wereld inclusiviteit, diversiteit en gelijkheid moet belichamen. Het moet gelijke kansen bieden aan iedereen om deel te nemen aan, te profiteren van, bij te dragen aan en te leren van het wetenschappelijke proces.

Om dit te bereiken, is het noodzakelijk om transparante en inclusieve academische omgevingen te creëren en de inzet voor inclusiviteit verder te laten reiken dan de academische wereld.

Heb je vragen over Open Science op de VU?

Neem contact met ons op!

openscience@vu.nl

Contactpersoon