Bijzondere collecties: stage en scriptie

Lijkt het je leuk om met de Bijzondere Collecties te werken tijdens je studie? Dat kan o.a. door een stage te doen of een scriptie-onderzoek bij ons uit te voeren. Neem contact op met een van onze conservatoren als je meer wilt weten.

Scriptie-onderwerpen
De Bijzondere Collecties lenen zich bij uitstek voor interessante en verrassende onderwerpen voor scripties. Ben jij nog op zoek naar een mooi onderwerp en spreekt een van de collecties je in het bijzonder aan? Neem dan contact op met een van de conservatoren: wij denken graag met je mee!

Stage
Er zijn geregeld stageplaatsen bij Bijzondere Collecties. Tijdens een stage word je gekoppeld aan een of twee conservator(en). Aan de hand van een vooraf afgebakend plan kun je ervaring opdoen bij bijvoorbeeld de organisatie van een expositie, het maken van inventarisaties, of het (digitaal) ontsluiten van archiefmaterialen. Bovendien maak je kennis met het werken in de UB.

Benieuwd wat een stage bij de Bijzondere Collecties inhoudt?

Ellen liep een half jaar lang stage bij de afdeling Handschriften & oude drukken. In een interview vertelt ze over het thema van haar onderzoek en deelt ze haar ervaringen.

Lees het interview

Gebruik en advies bijzonder materiaal

De conservatoren van de Universiteitsbibliotheek (UB) werken op dagelijkse basis met de collectie en zijn daardoor de kenners van de collectie bij uitstek. Wij wijzen je graag op mogelijk relevante handschriften, kunst- en erfgoedobjecten, archieven of kaarten. Daarnaast adviseren wij bij het gebruik van de collecties en de toepassing van digitale oplossingen in onderwijs, onderzoek en studie.

Een conservator bestudeert een replica