Teams
De afdeling OA bestaat uit twee teams:
- Onderwijsbeleid (klik hier voor een overzicht van onze teamleden en portefeuilleverdeling)
- Onderwijsevaluaties, Tentamenanalyse en Institutional Research (OTIR)
Onderwijsbeleid
Het Team Onderwijsbeleid van de afdeling OA heeft een externe taak: het vertegenwoordigen van de Vrije Universiteit in landelijke beleidsoverleggen, en een interne taak: het ondersteunen van het College van Bestuur en de faculteiten bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van onderwijsbeleid. Gebaseerd op het instellingsplan en externe ontwikkelingen worden werkgroepen en projecten geïnitieerd rond actuele beleidsdossiers. Daarnaast worden faculteiten ondersteund bij zaken als instroombeleid, studiekeuzeadviezen, studiesucces, taalbeleid, onderwijsinnovatie en ICT, toetsbeleid, studentbegeleiding, pre-masters, joint degrees en de kwaliteitsverbetering van het onderwijs.
Onderwijskwaliteit en -kwaliteitszorg
De VU-brede ondersteuning op (het toezicht op) de onderwijskwaliteit vindt plaats bij OA. De afdeling begeleidt het externe proces van visitaties, accreditaties en TNO’s (Toets Nieuwe Opleiding) op instellingsniveau en levert daarbij ondersteuning op facultair niveau. Tevens voert OA de regie op het proces van voor versterking van de interne kwaliteitszorg, bijvoorbeeld door het uitvoeren van de midterm reviews bij opleidingen.
OA coördineert en biedt ondersteuning bij deze 3 instrumenten voor het versterken van onderwijskwaliteit(szorg):
1) het opstellen van een zelfevaluatierapport (ZER)
2) het uitvoeren van proefvisitaties
3) het uitvoeren van een midterm review
OA levert, in samenwerking met andere diensten en afdelingen, kengetallen en formats aan die gebruikt worden voor de P&C-cyclus. Daarnaast geeft OA algemene ondersteuning en advies aan de faculteiten bij de interne en externe onderwijskwaliteitszorg.
OTIR
Ter verbetering van de onderwijskwaliteit ondersteunt Team Onderwijsevaluaties, Tentamenanalyse en Institutional Research (OTIR) diverse onderwijsevaluaties: cursus- en curriculumevaluaties en de NSE. Daarnaast ondersteunt OTIR in de kwaliteitszorg rond toetsen waarbij wordt geadviseerd over het opstellen van het toetsbeleid, het opstellen van tentamens en het analyseren van de afgenomen meerkeuzevragen. De PDCA-cyclus zelf vindt plaats bij de faculteiten, de dienstverlening van OTIR richt zich op de ondersteuning van de evaluatie van het uitgevoerde onderwijs.
OTIR speelt ook een belangrijke rol bij het analyseren en verbeteren van het gevoerde beleid, door analyse van diverse databestanden die beschikbaar zijn gekomen vanuit het project Student Analytics.