Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Strategie IT: naar fullservicepartner VU

De dienst IT werkt hard aan haar nieuwe strategie: op weg naar fullservicepartner voor de VU. Op deze pagina houden we je op de hoogte van de voortgang.

Externe ontwikkelingen transformeren onze wereld en ook de universiteit in hoog tempo. Zijn we daar als IT-dienst op voorbereid? Absoluut! Onze vernieuwde strategie richt zich niet alleen op technologie, maar omvat ook processen, structuur, klantbenadering en samenwerking. Onze IT-strategie rust op vijf pijlers: klantbenadering, mens, gedrag en omgangsvormen, processen, structuur en samenwerking, governance, en technologie en innovatie. Het doel? Optreden als full-servicepartner voor de VU en zo bijdragen aan de verdere digitalisering, innovatie en efficiëntie binnen de universiteit. 

Fullservicepartner
De dienst IT wil zich in de nabije toekomst positioneren als een fullservicepartner voor de VU, waarbij we de rollen van leverancier, partner en innovator combineren. Centraal staat het aanbieden van betrouwbare IT-services, het delen van onze kennis over digitalisering en het actief zoeken naar innovatieve oplossingen die passen bij nieuwe werkmethodes. Deze strategische shift is cruciaal vanwege de onmisbare rol van technologie in elk facet van onze universiteit, essentieel voor zowel onderwijs als onderzoek. Directeur Jan-Willem Vermeulen: "IT dient niet alleen deskundig te zijn, maar ook flexibel, om zo effectief mogelijk in te spelen op veranderende behoeften. We zetten deze ambitie kracht bij met een driejarig plan. Dit plan stelt ons in staat zorgvuldig te plannen, strategisch te handelen en zo een blijvende verandering te bewerkstelligen."

*

In gesprek over de IT-strategie
Jan-Willem Vermeulen (directeur IT) en Henny van Nieuwenhuijsen (operationeel directeur IT) vertellen in dit dubbelinterview meer over de ontwikkeling en implementatie van de vernieuwde IT-strategie.

Wat gaan we de komende jaren doen op de campus?

Wat gaan we de komende jaren doen op de campus?

Als dienst IT zorgen we ervoor dat de campus 24/7 kan blijven draaien. Daar hoort voortdurend onderhoud bij, maar we plannen ook werkzaamheden om onze ICT-voorzieningen te vernieuwen. Welke dat zijn, lees je hier.

Onze aankomende werkzaamheden
Sign work in progress

De pijlers van de IT-strategie

  • Klantbenadering

    Doelen
    Ontzorg de VU rondom strategie, inrichting en gebruik IT​ door integrale samenwerking​ &​ kennis van onze gebruikers​.

    Acties
    (Fase 1)

    • Biedt helderheid wat IT wel en niet kan betekenen

    (Fase 2)

    • Zet gezamenlijk koers uit
    • Bouw kennis op over het werk van onze gebruikers​
    • Vraag frequent en vroeg feedback van gebruikers en meet hun tevredenheid​
    • Ontwikkel diensten samen met gebruikers

    (Fase 3)

    • Werk in integrale ketens samen met in- en externe partners

    Jot van der Meijden, afdelingshoofd Business Services bij IT, vertelt in dit interview meer over 'zijn' pijler 'klantbenadering'.

  • Mens, gedrag en omgangsvormen

    Doelen

    • Betrokken mensen​ door​ focus op primair proces & ruimte voor groei en interesses & veilige & inclusieve dienst​
    • Aantrekkelijke werkgever​ door plezier in ons werk & vertrouwen in elkaar & transparantie en openheid

    Acties

    (Fase 1)

    • Zorg voor helder en passend takenpakket
    • Creëer ruimte voor functiegerichte én persoonlijke ontwikkeling​
    • Breid introprogramma uit 
    • Inventariseer gedrag & ontwerp omgangsvormen & interventies
    • Leef Art of Engagement na​
    • Begeleid medewerkers in aanpassing gedrag​
    • Spreek waardering uit, onderling en vanuit leidinggevenden

    (Fase 2)

    • Versterk de verbinding met primaire proces
    • Verbreed profielen
    • Biedt transparante brede loopbaanpaden
    • Verbeter de beschikbaarheid van informatie binnen IT
    • Organiseer brede intervisie

    (Fase 3)

    • Experimenteer met cross-functionele rollen​

    Annouk Flamand, Teamleider Software Application Services, vertelt in dit interview meer over 'haar' pijler 'mens, gedrag en omgangsvormen'.

  • Processen, structuur en samenwerking

    Doelen

    • Continue verbeteren​ door​ rapporteren & verbeteren werkelijke prestaties​ middels heldere afspraken &​ soepeler samenwerken

    Acties

    (Fase 1)

    • Maak afspraken over  standaard processen en stuur op verbetering​ 
    • Maak per proces of dienst afspraken waar je op stuurt en rapporteer hier ook over​ 
    • Verduidelijk mandaten & verantwoordelijkheden​
    • Spreek dienstbreed vaste project-, innovatie- en beheerdagen af 

    (Fase 2)

    • Bouw multidisciplinaire teams en stimuleer fysiek samenwerken

    (Fase 3)

    • n.v.t.
  • Governance

    Doelen

    • Juiste balans in portfolio​ door duidelijke visie & heldere governance​ & afstemming met gebruiker op alle niveaus

    Acties

    (Fase 1)

    • Beleg eigenaarschap voor alle diensten en processen 
    • Werk governancemodel uit 
    • Stem prioriteiten breed af met betrokkenen
    • Bewaak de balans tussen fundament, transitie en ambitie

    (Fase 2)

    • n.v.t.

    (Fase 3)

    • Stuur op ketenresultaten en nakomen van afspraken​
    • Van afdeling- naar domeingerichte structuur
  • Technologie & innovatie

    Doelen

    • Ruimte creëren voor groei, innovatie en kwaliteit​ door opruimen technologielandschap ​& terugdringen onnodige complexiteit

    Acties

    (Fase 1)

    • Borg tijd en ruimte voor onderhoud & innovatie​ 
    • Hou een Ist- en Soll-overzicht bij van ons IT-landschap
    • Documenteer al je diensten en werk standaarden uit

    (Fase 2)

    • Stuur op uitfasering verouderde technologie

    (Fase 3)

    • Werk aan versimpeling van ons systeem- en technologielandschap

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam