Externe ontwikkelingen transformeren onze wereld en ook de universiteit in hoog tempo. Zijn we daar als IT-dienst op voorbereid? Absoluut! Onze vernieuwde strategie richt zich niet alleen op technologie, maar omvat ook processen, structuur, klantbenadering en samenwerking. Onze IT-strategie rust op vijf pijlers: klantbenadering, mens, gedrag en omgangsvormen, processen, structuur en samenwerking, governance, en technologie en innovatie. Het doel? Optreden als full-servicepartner voor de VU en zo bijdragen aan de verdere digitalisering, innovatie en efficiëntie binnen de universiteit.
Fullservicepartner
De dienst IT wil zich in de nabije toekomst positioneren als een fullservicepartner voor de VU, waarbij we de rollen van leverancier, partner en innovator combineren. Centraal staat het aanbieden van betrouwbare IT-services, het delen van onze kennis over digitalisering en het actief zoeken naar innovatieve oplossingen die passen bij nieuwe werkmethodes. Deze strategische shift is cruciaal vanwege de onmisbare rol van technologie in elk facet van onze universiteit, essentieel voor zowel onderwijs als onderzoek. Directeur Jan-Willem Vermeulen: "IT dient niet alleen deskundig te zijn, maar ook flexibel, om zo effectief mogelijk in te spelen op veranderende behoeften. We zetten deze ambitie kracht bij met een driejarig plan. Dit plan stelt ons in staat zorgvuldig te plannen, strategisch te handelen en zo een blijvende verandering te bewerkstelligen."
*
In gesprek over de IT-strategie
Jan-Willem Vermeulen (directeur IT) en Henny van Nieuwenhuijsen (operationeel directeur IT) vertellen in dit dubbelinterview meer over de ontwikkeling en implementatie van de vernieuwde IT-strategie.