Kansengelijkheid voor alle studenten

Investeer in de nieuwe generatie

Voor sommige studenten is de stap naar het hoger onderwijs groter dan voor andere. Denk hierbij aan studenten die als eerste uit hun familie gaan studeren, of studenten met ADHD, dyslexie of autisme. Zij lopen een groter risico op uitval tijdens hun studie. Draag bij aan ons Better Prepared-programma en geef deze studenten een gelijke kans!

De kansengelijkheid in het onderwijs is de afgelopen 10 jaar drastisch afgenomen. Als je het als leerling uiteindelijk weet te schoppen tot het hoger onderwijs, is het niet vanzelfsprekend dat je studietijd soepel verloopt. Het begint vaak al bij de start.

Stel je eens voor dat je aan de universiteit begint zonder dat iemand in je familie eerder heeft gestudeerd. De wereld van de universiteit voelt onbekend en intimiderend, en je hebt niet de kennis, ervaring of het netwerk dat je zou kunnen helpen. Of misschien heb je door je ADHD, autisme, faalangst of dyslexie moeite om je aan te passen aan het academische onderwijs. Dit verschilt immers enorm van wat je gewend bent van de middelbare school. Hierdoor sta je als eerstejaarsstudent meteen op achterstand ten opzichte van anderen.

Zich thuis voelen voor elke student
Om als samenleving huidige en toekomstige problemen het hoofd te bieden, hebben wij júist een diverse groep aan wetenschappers nodig. Daarom is het zo belangrijk dat alle studenten zich thuis voelen binnen de universiteit. Dat is precies waarvoor het Pre-University College van de Vrije Universiteit Amsterdam het programma Better Prepared in het leven heeft geroepen.

Dankzij dit programma ervaren aankomende studenten die het mogelijk lastiger hebben met hun overstap, een zachtere landing bij de VU. Om meer studenten te helpen en hen ook tijdens hun studie te begeleiden is meer capaciteit nodig binnen Better Prepared. Jij kunt hieraan bijdragen en deze studenten net dat steuntje in de rug geven om te voorkomen dat zij uitvallen.

Better Prepared helpt studenten met de ontwikkeling van vaardigheden
Bij Better Prepared ontwikkelen eerstejaarsstudenten - voordat zij aan hun studie bij de VU beginnen - persoonlijke, sociale en academische vaardigheden. Hiervoor krijgen ze begeleiding van ouderejaars en volgen ze colleges van alumni uit het werkveld. Het programma helpt studenten om een sociaal netwerk op te bouwen waarop zij kunnen terugvallen, en leert hen omgaan met eigen krachten en valkuilen.

Samen voorkomen we uitval van studenten
Op deze manier voorkomen we uitval van nieuwe studenten door sociaal of academisch isolement en zorgen we ervoor dat studenten uit elke laag van de bevolking kunnen studeren. Hierdoor vergroten we niet alleen de diversiteit van de studentenpopulatie, maar zo ontstaat ook een bredere en meer open houding richting anderen.

"Door Better Prepared vaar je niet alleen op je eigen koers; de ware kracht schuilt in de mensen die je ontmoet in het programma, en de band die je samen opbouwt"
Noah Chan, oud-deelnemer Better Prepared

Jóuw bijdrage maakt het verschil

Door te doneren aan Better Prepared help je studenten niet alleen om succesvol te starten met hun studie, maar ondersteun je hen ook gedurende hun studietijd. Dankzij jouw bijdrage kunnen we meer intervisiesessies organiseren en de capaciteit van het programma uitbreiden, en daardoor nóg meer studenten helpen.

Alvast hartelijk dank voor je donatie!

Wil je helpen bij het Better Prepared-programma?
Heb je interesse om te helpen bij het Better Prepared-programma, meld je dan aan bij het Pre-University College via puc@vu.nl.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie