Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Waarom een stappenteller niet tot gedragsverandering leidt

Heb je al op je steptracker gekeken hoeveel calorieën je vandaag verbrand hebt? Grote kans dat de feedback die je daarvan krijgt, niet altijd tot de gewenste gedragsverandering leidt. Oorzaak? We accepteren alleen resultaten die een positief zelfbeeld in stand houden. Dat blijkt uit onderzoek van gedragseconoom Florian Buehler.

Buehler toont in zijn onderzoek “Studies on the consumer self and the performance in the age of technology” aan dat als een app feedback geeft, mensen een voorkeur hebben voor meer gedetailleerde informatie. Zodra de app dit doet, door bijvoorbeeld aan te geven dat de consument een hoge IQ-score haalt, maar tegelijkertijd aangeeft dat zijn emotionele vaardigheden onvoldoende zijn, dan negeert de consument dat stukje negatieve feedback. Dit komt, zegt Buehler, omdat wij de perceptie van ons ‘positieve’ zelfbeeld hoger aanslaan dan de geproduceerde output van een online apparaat dat “onze complexiteit niet genoeg begrijpt.”

Op dezelfde manier waarderen mensen kunst van artificial intelligence (AI) niet. Creatieve en artistieke werken kunnen alleen door mensen geproduceerd worden. Dat onderscheidt ons van dieren en machines, zeggen velen. Maar tests hebben aangetoond dat mensen het verschil tussen ambachtelijke of door machines geproduceerde kunstwerken niet kunnen maken. “Velen kunnen het moeilijk accepteren dat de technologie nu al zover is dat AI’s ook Renaissance-schilderijen of klassieke muziekcomposities kunnen maken met hetzelfde kippenvel-effect”, aldus Buehler.

Het is volgens Buehler daarom van belang dat bedrijven bij de ontwikkeling en marketing van technologische innovaties rekening houden met de rol die mensen zelf spelen. Dit kan bijvoorbeeld door een beter idee te krijgen over hoe en waarom consumenten een product gebruiken.

Verder komt ook uit het onderzoek naar voren dat een productontwikkeling en de marketing eromheen vanuit een puur rationeel en technisch oogpunt te kort schiet. “Je ziet dat veel consumenten na een paar maanden de aangeschafte tools of apparaten niet meer gebruiken. En dat komt doordat de feedback teveel hamert op zaken die zij of niet belangrijk vinden of niet in hun zelfbeeld passen. Doodzonde, want deze technologieën stimuleren ons lichaam om gezonder, slimmer en sterker te worden.”

Over dit onderzoek

Hoofdonderzoeker

Faculteit

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam