Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Mobiele nieuwsconsumptie zorgt voor diverser nieuwsdieet

Er zijn vele manieren om nieuws tot je te nemen: bijvoorbeeld door de krant te lezen, het journaal te kijken, door op nieuwswebsites te lezen of via sociale media. Onderzoek van VU-communicatiewetenschapper Sílvia Majó-Vázquez toont aan dat het gebruik van mobiele apparaten voor het lezen van nieuws zorgt voor een diverser nieuwsdieet en een minder gefragmenteerd publiek. Ze ontdekte dat mensen gemiddeld meer verschillende nieuwsbronnen raadplegen via hun mobiele telefoon dan via hun desktopcomputer.

Silvia Majó-Vázquez ontdekte dus dat nieuws lezen via mobiele telefoons leidt tot een meer diverse nieuwsconsumptie. Dit verschil wordt deels verklaard door het feit dat de herkenbaarheid van nieuwsmerken, oftewel "brand awareness," lager is op mobiele telefoons en tablets. Daarnaast worden mobiele apparaten vaak onderweg gebruikt, bijvoorbeeld tijdens het woon-werkverkeer of wanneer mensen met andere activiteiten bezig zijn. Majó-Vázquez: ‘Deze omstandigheden zorgen ervoor dat gebruikers minder tijd en aandacht besteden aan het filteren van nieuws dat niet overeenkomt met hun persoonlijke overtuigingen, wat weer leidt tot een grotere blootstelling aan “cross-cutting content”, oftewel nieuws dat verschillende standpunten belicht.’

Traditionele media versus digitale media
De resultaten maken deel uit van een groter project, waarbij Majó-Vázquez en collega's in de VS, Singapore, Hongkong en Spanje van 2014 tot 2024 digitale gegevens verzamelen voor 24 landen. Het doel van het project is om te begrijpen hoe online nieuwsconsumptie plaatsvindt in verschillende mediasystemen en welke rol politieke ideologie speelt in de manier waarop burgers nieuws consumeren. In tegenstelling tot wat de meeste wetenschappers denken, spelen traditionele nieuwsmedia nog steeds een centrale rol in de nieuwsconsumptie ten opzichte van digitale media,” legt de communicatiewetenschapper uit, ”Tijdens grote evenementen, zoals verkiezingen, in landen als Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk of Duitsland, zijn zij nog steeds de belangrijkste nieuwsaanbieders. Deze media, meestal kranten en omroepen, neigen meer intern divers te zijn, of met andere woorden, ze bieden inhoud aan die gericht is op een breder publiek en daarom minder extreem is.

Opvallend is dat het onderzoek ook aantoont dat de politieke ideologie van het publiek niet de enige en niet de belangrijkste factor is in de keuzes die mensen maken tijdens het navigeren door het grote aanbod van nieuwsberichten. Opleiding, economische achtergrond of regionale verschillen spelen waarschijnlijk een grotere rol. Hoe en waarom mensen voor bepaalde nieuwsbronnen kiezen, is verder lastig vast te stellen, vooral wanneer ze via mobiele apparaten toegang krijgen tot informatie.

Amerikaanse verkiezingen
De bevindingen van dit onderzoek zijn relevant in de context van de Amerikaanse verkiezingen. Majó-Vázquez vertelt: ‘Een diverser nieuwsdieet, mogelijk gemaakt door mobiel nieuwsgebruik, kan namelijk invloed hebben op de manier waarop kiezers worden geïnformeerd en hoe zij hun politieke keuzes maken. Doordat mensen via mobiele apparaten meer verschillende nieuwsbronnen raadplegen, zouden ze theoretisch in aanraking kunnen komen met een breder scala aan standpunten.’

'Hoewel dit positieve gevolgen kan hebben voor de blootstelling aan verschillende standpunten, blijft het de vraag of het ook echt bijdraagt aan een beter geïnformeerd publiek en minder polarisatie in de samenleving. De bevindingen hebben implicaties voor de manier waarop nieuws wordt verspreid en geconsumeerd, vooral in de context van technologische platforms en grote politieke gebeurtenissen zoals verkiezingen,’ aldus Majó-Vázquez.

Over dit onderzoek

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam