Zo wordt er naast het verbeteren van het lopen en de balans, ook nadruk gelegd op het verbeteren van de armfunctie, waarbij u bijvoorbeeld meer moet reiken met uw linkerarm. Of u kunt uw geheugen trainen door met de puzzelstukjes die in uw huiskamer zweven een puzzel compleet te maken.
Thuistraining na een beroerte
Thuistraining
-
Zelfstandig thuis trainen (Studieperiode: januari 2026 – februari 2027)
Status: In voorbereiding
Doel: Strolll, voorheen Reality DTx, is een oefenprogramma voor augmented-reality brillen om het bewegen van mensen met een neurologische aandoening, zoals de ziekte van Parkinson en beroerte, te verbeteren. In dit nieuwe onderzoek, onderdeel van project DARE-STROKE, willen we de haalbaarheid en effectiviteit van Strolll bij mensen na een beroerte aantonen in een klinische setting. Eerder hebben we dit al aangetoond bij mensen met de ziekte van Parkinson (zie: 'Een thuiswedstrijd met de therapeut'). Deelnemers zullen starten bij de therapeut om bekend te raken met het Strolll oefenprogramma. Vervolgens krijgt de deelnemer de bril mee naar huis om zelfstandig thuis te trainen. De therapeut kan op afstand door middel van een webportaal zien wat de deelnemer heeft gedaan (therapietrouw) en hoe dit ging (prestatie). Het oefenprogramma kan, gebruikmakend van deze informatie, makkelijker of moeilijker worden gemaakt. Dit wordt afgestemd op de mogelijkheden van de deelnemer.
In totaal zullen 100 mensen na een beroerte deelnemen aan dit onderzoek.
Subsidieverstrekker: Health~Holland
-
In kaart brengen van bewegen na een beroerte (Studieperiode: september 2026 - februari 2027)
Status: In voorbereiding
Doel: Ieder persoon na een beroerte is anders en dat vraagt om een gepersonaliseerde aanpak van de revalidatie. Met de studie ‘In kaart brengen van bewegen na een beroerte’, onderdeel van project DARE-STROKE, willen we weten hoe we met de beweeginformatie uit de bril diverse bewegingen van de gebruiker in kaart kunnen brengen. Zo worden verschillende bewegingen uitgelokt tijdens het spelen van de spellen, zoals lopen, draaien, bukken en reiken. We willen deze beweeginformatie gebruiken om de augmented-reality (AR) spellen beter af te stemmen op het individu. Denk bijvoorbeeld aan het instellen en het aanpassen van de moeilijkheid zodat de spellen uitdagend maar haalbaar blijven.
Daarnaast wordt met klinische testen getest hoe het bewegen van de gebruiker gaat. In de praktijk meet de therapeut hoe dit gaat, maar met de AR-bril kan ook informatie over de prestatie op klinische testen verzamed worden terwijl de gebruiker deze uitvoert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de loop- of draaisnelheid tijdens zo’n test.
Eerder onderzoek (zie 'Zicht op bewegen') onderzocht al hoe de loop- en balansvaardigheden van mensen met de ziekte van Parkinson in kaart gebracht kunnen worden met de beweeginformatie uit de bril.
Subsidieverstrekker: Health~Holland
Contactgegevens
Wilt u meer weten over ons onderzoek of deelnemen aan één van onze studies?