Door de augmented-reality spellen wordt oefenen niet alleen nuttig, maar ook leuk. Zo komt er bijvoorbeeld een digitale mol in je woonkamer uit de grond omhoog. Die mol moet je vinden en er op gaan staan.
Thuistraining
Thuistraining
-
Met de therapeut (Studieperiode: november 2023 – februari 2025)
Status: Lopend
Doel: Reality DTx® is een oefenprogramma voor augmented-reality brillen om het lopen en de balans van mensen met de ziekte van Parkinson te verbeteren in de thuissituatie. In dit nieuwe onderzoek, onderdeel van project CAPARE, willen we de haalbaarheid en effectiviteit van Reality DTx® aantonen in een klinische setting. Eerder hebben we dit al aangetoond in de thuissituatie, zie daarvoor: ‘Een thuiswedstrijd’ . Voor dit nieuwe onderzoek, kan de therapeut cues aan de spellen toevoegen. Voor meer informatie over wat cues zijn, zie deze pagina. Dit kan het spelen voor bijvoorbeeld mensen die last hebben van freezing makkelijker maken. Deelnemers zullen starten bij de therapeut om bekend te raken met Reality DTx®. Vervolgens krijgt de deelnemer de bril mee naar huis. De therapeut kan op afstand door middel van een web portal zien wat de deelnemer heeft gedaan (therapietrouw) en hoe dit ging (prestatie). Het oefenprogramma kan, gebruikmakend van deze informatie, makkelijker of moeilijker worden gemaakt. Dit wordt afgestemd op de mogelijkheden van de deelnemer. In totaal zullen 100 mensen met de ziekte van Parkinson met loop- en/of balansproblemen deelnemen aan dit onderzoek.
Subsidieverstrekker: EMIL-XR
-
Zicht op bewegen (Studieperiode: november 2023 – februari 2025)
Status: Lopend
Doel: Ieder persoon met de ziekte van Parkinson is anders en dat vraagt om een gepersonaliseerde aanpak. Met de studie ‘Zicht op bewegen’, onderdeel van project CAPARE, willen we weten hoe we met de beweeginformatie uit de bril de loop- en balansvaardigheden van de gebruiker in kaart kunnen brengen. Zoals de therapeut deze vaardigheden in de praktijk met klinische testen meet, zo verzamelt de bril informatie over de prestatie op klinische testen terwijl de gebruiker deze uitvoert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de loop- of draaisnelheid tijdens zo’n test. Daarnaast onderzoeken we de beweeginformatie die de bril meet terwijl de gebruiker de Reality DTx® spellen speelt. We willen deze beweeginformatie gebruiken om de Reality DTx® spellen beter af te stemmen op het individu. Denk bijvoorbeeld aan het instellen en het aanpassen van de moeilijkheid zodat de spellen uitdagend maar haalbaar blijven.
Relevante publicaties: Bij een eerder project hebben we aangetoond dat de bril in staat is om deze beweeginformatie op te nemen. Lees de resultaten hier.
Subsidieverstrekker: EMIL-XR
Wilt u deelnemen aan dit onderzoek of meer informatie ontvangen? Kijk onderaan de pagina.
-
Een thuiswedstrijd (Studieperiode: januari 2022 – oktober 2023)
Status: afgerond
Doel: Reality DTx® is een oefenprogramma voor augmented-reality brillen om het lopen en de balans van mensen met de ziekte van Parkinson te verbeteren in de thuissituatie. Tijdens deze studie hebben we de haalbaarheid en de effectiviteit van Reality DTx® in de thuissituatie van mensen met de ziekte van Parkinson onderzocht. Het oefenprogramma bestaat uit spellen, waarbij spelenderwijs verschillende aspecten van lopen en balans worden geoefend. Mensen met de ziekte van Parkinson kregen de bril 6 weken thuis en trainden 5 dagen in de week en 30 minuten per dag. De moeilijkheid, de frequentie, duur en het type spellen werd wekelijks aangepast in overleg met de deelnemers via het online web portal.
Resultaten: In totaal hebben 24 mensen met de ziekte van Parkinson deelgenomen. Uit het onderzoek is gebleken dat Reality DTx® een veilige manier is om mensen met de ziekte van Parkinson thuis te laten trainen. Deelnemers trainden gemiddeld meer dan het voorgeschreven aantal dagen (therapietrouw: 104%), en trainden doorgaans het aantal voorgeschreven minuten per dag (therapietrouw 88%). Daarnaast was er een stijgende lijn zichtbaar: de moeilijkheid van de spellen ging omhoog, terwijl de prestatie op de spellen niet afnam. Afgezien van een aantal technische aspecten die verbeterd moeten worden, vonden mensen het oefenprogramma makkelijk te gebruiken en stimulerend. Over de gehele groep werd een verbetering gevonden in testen van adaptief lopen en balans.
Subsidieverstrekker: Eureka Eurostars
Wilt u meer weten? Lees het artikel hier
Contactgegevens
Wilt u meer weten over ons onderzoek of deelnemen aan één van onze studies?