Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Besturing Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Thuistraining

Met behulp van augmented-reality technologie zijn spellen ontworpen om de loop- en balansvaardigheden thuis spelenderwijs te verbeteren.

Door de augmented-reality spellen wordt oefenen niet alleen nuttig, maar ook leuk. Zo komt er bijvoorbeeld een digitale mol in je woonkamer uit de grond omhoog. Die mol moet je vinden en er op gaan staan.

Terug naar hoofdpagina

Thuistraining

  • Een thuiswedstrijd met de therapeut (Studieperiode: november 2023 – februari 2025)

    Status: afgerond

    Doel: Het Strolll beweegprogramma maakt gebruik van augmented-reality brillen om het lopen en de balans van mensen met de ziekte van Parkinson te verbeteren in de thuissituatie. In dit nieuwe onderzoek, onderdeel van project CAPARE, willen we de haalbaarheid en effectiviteit van de Strolll spellen aantonen in een klinische setting. CAPARE staat voor Cueing-Assisted Personalised Augmented-Reality Exergaming. Eerder hebben we de haalbaarheid en effectiviteit al aangetoond in de thuissituatie, zie daarvoor: ‘Een thuiswedstrijd’. Voor dit nieuwe onderzoek, kan de therapeut cues aan de spellen toevoegen. Voor meer informatie over wat cues zijn, zie deze pagina. Dit kan het spelen voor bijvoorbeeld mensen die last hebben van freezing makkelijker maken. Deelnemers zijn gestart bij de therapeut om bekend te raken met de spellen. Vervolgens kregen de deelnemers de bril mee naar huis. De therapeut kon op afstand op een webpagina zien hoeveel de deelnemers hadden getraind (therapietrouw) en hoe dit ging (prestatie). Het oefenprogramma kon, gebruikmakend van deze informatie, makkelijker of moeilijker worden gemaakt. Dit werd afgestemd op de mogelijkheden van de deelnemers. 

    Resultaten: Tijdens het onderzoek hebben de deelnemers de spellen van het beweegprogramma in totaal meer dan 60.000 minuten gespeeld. Hiervan zijn de meeste minuten (11.131!) besteed aan het spel Smash! (figuur 1). Gedurende het gehele onderzoek zijn er in totaal twee deelnemers gevallen zonder lichamelijk letsel. Gezien de grootte van de groep (100 deelnemers), de duur van het beweegprogramma (6 weken) en de totale speeltijd kan dus geconcludeerd worden dat Strolll een veilig beweegprogramma is. De deelnemers waren ook trouw aan het beweegprogramma: gemiddeld zijn 96% van de voorgeschreven beweegprogramma's uitgevoerd. Daarnaast waren zowel de deelnemers als de therapeuten positief over het gebruik van Strolll. Vooral het gemak van thuis trainen en op afstand begeleiden, de leuke en uitdagende spellen en het stimuleren van lichamelijke activiteit werden gewaardeerd.

    Ook het effect van Strolll op het lopen en de balans is gemeten. Na het Strolll beweegprogramma bleken de loopsnelheid, het snel opstaan en weer gaan zitten en de balans verbeterd te zijn. Daarnaast gingen ook de prestaties op de spellen vooruit. 

    De assistentiemodule, ontworpen om mensen met de ziekte van Parkinson te ondersteunen bij het lopen door het aanbieden van onder andere hordes, is door ongeveer de helft van de deelnemers gebruikt. Over het algemeen werden de cues als waardevol ervaren, met name in het spel ‘Cue Challenge’.

    Al deze resultaten laten zien dat Strolll een veilig, gebruiksvriendelijk en potentieel effectief beweegprogramma is.

    Subsidieverstrekker: EMIL-XR

    Mocht u geïnteresseerd zijn in het gehele artikel (Engelstalig), dan kunt u deze vinden via de volgende link: https://zenodo.org/records/15655001

  • Intensief trainen (Studieperiode: mei 2024 - januari 2025)

    Status: afgerond

    Doel: De richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en meer Parkinson-specifieke richtlijnen schrijven voor dat mensen met Parkinson, naast kracht- en balansoefeningen, minimaal drie keer in de week voor 30 tot 40 minuten, matig intensief tot intensief moeten trainen. Ondanks dat het Strolll beweegprogramma zich richt op het trainen van lopen en balans en niet op intensiteit, zijn we daarom toch benieuwd hoe intensief het programma is. In dit onderzoek werd de intensiteit gemeten tijdens het spelen van de verschillende spellen van Strolll. De intensiteit werd zowel subjectief (zelf waargenomen intensiteit: ‘hoe zwaar vond u de activiteit?’) als objectief (door middel van een hartslagmeter) gemeten. Het onderzoek vond plaats bij deelnemers thuis en bestond uit twee sessies van ongeveer 2 uur.

    Resultaten: Het 30-minuten trainingsprogramma, bestaande uit vijf verschillende spellen van Strolll, werd door 14 van de 15 deelnemers als matig-tot-zwaar-intensief ervaren. Uit de hartslaggegevens bleek dat dit het geval was bij 9 van de 15 deelnemers. Deelnemers ervaarden de training over het algemeen dus zwaarder dan uit de hartslaggegevens bleek. De intensiteit per spel verschilde ook, zowel subjectief als objectief: ‘Basketballl’ had de hoogste intensiteit (mogelijk door de vele squats) en ‘Hot Buttons’ de laagste. Over het algemeen is het 30-minuten training programma dus matig-tot-zwaar intensief en zou het Strolll beweegprogramma naast het trainen van lopen en balans mogelijk ook de conditie kunnen trainen.

    Subsidieverstrekker: EMIL-XR

    Mocht u geïnteresseerd zijn in het gehele artikel (Engelstalig), dan kunt u deze vinden via de volgende link: https://zenodo.org/records/16574173

  • Zicht op bewegen (Studieperiode: november 2023 – februari 2025)

    Status: Lopend

    Doel: Ieder persoon met de ziekte van Parkinson is anders en dat vraagt om een gepersonaliseerde aanpak. Met de studie ‘Zicht op bewegen’, onderdeel van project CAPARE, willen we weten hoe we met de beweeginformatie uit de bril de loop- en balansvaardigheden van de gebruiker in kaart kunnen brengen. Zoals de therapeut deze vaardigheden in de praktijk met klinische testen meet, zo verzamelt de bril informatie over de prestatie op klinische testen terwijl de gebruiker deze uitvoert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de loop- of draaisnelheid tijdens zo’n test. Daarnaast onderzoeken we de beweeginformatie die de bril meet terwijl de gebruiker de Strolll spellen speelt. We willen deze beweeginformatie gebruiken om de Strolll spellen beter af te stemmen op het individu. Denk bijvoorbeeld aan het instellen en het aanpassen van de moeilijkheid zodat de spellen uitdagend maar haalbaar blijven.

    Relevante publicaties: Bij een eerder project hebben we aangetoond dat de bril in staat is om deze beweeginformatie op te nemen. Lees de resultaten hier.

    Subsidieverstrekker: EMIL-XR

  • Een thuiswedstrijd (Studieperiode: januari 2022 – oktober 2023)

    Status: afgerond

    Doel: Reality DTx®, het beweegprogramma van Strolll, is een oefenprogramma voor augmented-reality brillen om het lopen en de balans van mensen met de ziekte van Parkinson te verbeteren in de thuissituatie. Tijdens deze studie hebben we de haalbaarheid en de effectiviteit van Reality DTx® in de thuissituatie van mensen met de ziekte van Parkinson onderzocht. Het oefenprogramma bestaat uit spellen, waarbij spelenderwijs verschillende aspecten van lopen en balans worden geoefend. Mensen met de ziekte van Parkinson kregen de bril 6 weken thuis en trainden 5 dagen in de week en 30 minuten per dag. De moeilijkheid, de frequentie, duur en het type spellen werd wekelijks aangepast in overleg met de deelnemers via het online web portal.

    Resultaten: In totaal hebben 24 mensen met de ziekte van Parkinson deelgenomen. Uit het onderzoek is gebleken dat Reality DTx® een veilige manier is om mensen met de ziekte van Parkinson thuis te laten trainen. Deelnemers trainden gemiddeld meer dan het voorgeschreven aantal dagen (therapietrouw: 104%), en trainden doorgaans het aantal voorgeschreven minuten per dag (therapietrouw 88%). Daarnaast was er een stijgende lijn zichtbaar: de moeilijkheid van de spellen ging omhoog, terwijl de prestatie op de spellen niet afnam. Afgezien van een aantal technische aspecten die verbeterd moeten worden, vonden mensen het oefenprogramma makkelijk te gebruiken en stimulerend. Over de gehele groep werd een verbetering gevonden in testen van adaptief lopen en balans.

    Subsidieverstrekker: Eureka Eurostars

    Wilt u meer weten? Lees het artikel hier

Contactgegevens

Wilt u meer weten over ons onderzoek of deelnemen aan één van onze studies?

Faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Afdeling Bewegingswetenschappen

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam