Grote erkenning voor onderzoek naar nieuwe behandeling leukemie

Moleculair farmacoloog Martine Smit ontvangt een NWO-beurs van 1 miljoen euro voor onderzoek naar chronisch lymfatische leukemie, de meest voorkomende vorm van bloedkanker.

Bij chronisch lymfatische leukemie is de verspreiding van tumorcellen naar lymfeklieren voor een belangrijk deel afhankelijk van het zogeheten chemokine receptoreiwit CXCR4 dat verhoogd wordt aangemaakt bij veel soorten kanker waardoor het de groei van tumoren kan versterken.

In het project MAGNETIC (Multimeric Antibody formats targeting GPCR NETworks in leukemic cells) gaat hoogleraar Martine Smit samen met universitair docent Marco Siderius na hoe CXCR4-positieve tumorcellen bij chronisch lymfatische leukemie het meest effectief kunnen worden uitgeschakeld. Dit kan leiden tot een nieuwe generatie, CXCR4-gerichte nanobodies, antilichaamfragmenten, voor de behandeling van leukemie. Zij werken daarbij samen met onderzoeksgroepen van het Amsterdam UMC (Prof. Arnon Kater) en de Universiteit Utrecht (Dr. Wei  Wu) en bundelen hun krachten met de bedrijven QVQ (Raimond Heukers) en argenx, voor de ontwikkeling van nanobodies en antilichamen om het chemokine receptoreiwit effectief te remmen.

Humane en virale chemokine receptoren, die een rol spelen in kanker, staan centraal in de onderzoeksgroep onder leiding van Smit en Siderius. Ontrafeling van de wijze waarop deze receptoreiwitten bijdragen aan tumorgroei is essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe behandelmethodes.

Bekijk ook

Partners