Dit onderzoek is deel van het Co-Creation for Inclusive Knowledges Lab
Na een succesvol kunstgebaseerd onderzoeksproject met Framer Framed in 2023 werd een co-creatieve onderzoeksgroep gevormd om belangrijke onderwerpen voor ongedocumenteerde jongeren te onderzoeken: mentaal welzijn, vooral voor jongeren die naar de universiteit gaan, overgangen van hoger onderwijs naar werk, en inclusiviteit in instellingen voor hoger onderwijs. Bij het project zijn drie onderzoekers van de VU Amsterdam betrokken, dr. K Maeve Powlick, Evelyn Vlasman en Gabriel Briar, en een onderzoeker van de Haagse Hogeschool, Ruben Boers, samen met andere leden van de onderzoeksgroep, een netwerk van ongedocumenteerde jongeren die voortdurend input leveren, en verschillende maatschappelijke partners. De gegevens die in het kader van het project zijn verzameld, worden in samenwerking met het ASKV en Stichting Leergeld Amsterdam gebruikt voor het opzetten van workshops voor docenten op middelbare scholen en instellingen voor hoger onderwijs om de ervaringen van ongedocumenteerde jongeren te verbeteren wanneer zij het einde van de middelbare school bereiken en de overstap maken naar de volwassenheid en het hoger onderwijs. Het project wordt gefinancierd door een Nationale Wetenschapelijke Agenda subsidie voor kleine projecten als onderdeel van de “Route Resilience”.