Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Bibliotheek van Tussenverhalen

Veel jongeren groeien op tussen verschillende leefwerelden. Bijvoorbeeld tussen etnische culturen, tussen school en straatleven, of tussen de lhbtqia+ gemeenschap en sociale contexten die heteronormatief zijn. Dit project brengt jongeren, onderzoekers, jeugdprofessionals en kunstenaars samen om de ervaring van 'tussenposities' en de positie en het belang daarvan in de samenleving beter te begrijpen. Samen maken we een digitale bibliotheek van verhalen die ervaringen van tussenposities verwoorden, de Bibliotheek van Tussenverhalen. Vanuit de verhalen en perspectieven van jongeren in tussenposities, co-creëren we een masterclass die door jongeren wordt gegeven aan jeugdprofessionals. De bibliotheek bevat verhalen vol kracht, moed en doorzettingsvermogen, verteld via film, podcasts of muziek. Het gaat over jezelf mogen zijn tussen verschillende werelden, over verhalen die ingaan tegen beperkende scripts en incomplete beelden. Tijdens het symposium leer je de online Bibliotheek en de Masterclass Tussenverhalen kennen.

Dit onderzoek is deel van Co-Creation for Inclusive Knowledges Lab

Tussenverhalen

Tussenverhalen zijn verhalen over jongeren die opgroeien tussen culturele, religieuze, sociale of institutionele leefwerelden. Ze hebben bijvoorbeeld een dubbele nationaliteit, zijn de eerste in hun familie die gaan studeren, of hebben een stormachtig verleden in bijvoorbeeld de GGZ of detentie.

Jongeren in dit soort ‘tussenposities’ kampen vaak met het gevoel er niet bij te horen of niet goed genoeg te zijn. In de jeugdsector is er vooral aandacht voor wat moeilijk is aan het verkeren in tussenposities. Maar jongeren in tussenposities weten ook hoe ze in verschillende sociale contexten kunnen functioneren en kunnen daar behendig tussen navigeren. Zij leren verschillende werelden en identeiten te combineren en tussen verschillende verwachtingen te bewegen. Zij hebben het potentieel om naar verschillen in de samenleving te kijken en kritisch te reflecteren op instituties en sociale structuren die groepen buitensluiten. Daarnaast kunnen ze tegenstellingen overbruggen tussen groepen. Dit doen ze door bijvoorbeeld universele ervaringen te benadrukken zoals jong, verliefd of kwetsbaar zijn.

Met dit onderzoek ontwikkelen we kennis en een benadering waarmee jongeren, jeugdprofessionals en beleidsmakers op creatieve en vernieuwende manieren kunnen werken aan de ontwikkeling en positieversterking van jongeren in tussenposities.

Dit project is een samenwerking tussen de VU, Universiteit voor Humanistiek, Hogeschool InHolland, Stichting Sitara, Criminal Minded, en Sociaal Cement.

Co-creatie in de Bibliotheek van Tussenverhalen

Jongeren, jeugdprofessionals en beleidsmakers werken samen om tussenposities te (h)erkennen als kracht. Dit doen we in dit project door met jongeren en cultuurmakers een narratieve benadering te ontwikkelen. Jongeren gebruiken creatieve expressie om hun eigen verhaal te vertellen en jeugdprofessionals leren daarop in te spelen.

Met de Bibliotheek van Tussenverhalen kunnen jongeren in tussenposities zich gezien en gehoord voelen en zorgen we ervoor dat ze kracht vinden in hun tussenpositie. De bibliotheek geeft ook de samenleving een ander beeld van wie de jongeren zijn: we laten ze op deze manier kennismaken met de kracht van tussenposities en tussenverhalen.

Samen met jongeren bedenken we masterclasses. Daarin trainen zij jeugdprofessionals en beleidsmakers om de bibliotheek te gebruiken. Zo ontwikkelen jongeren hun eigen sociale vaardigheden en werken ze aan eigen positieversterking. De professionals leren anders kijken en handelen en nemen deze benadering mee naar hun organisaties.

Kernteam van onderzoekers en partners:


Sebastian Abdallah (projectleider) – Universiteit voor Humanistiek, voorheen Hogeschool van Amsterdam

Elena Ponzoni – Vrije Universiteit

Femke Kaulingfreks – Hogeschool Inholland

Jessica van der Luyt (Stichting Sitara)
Rivelino Rigters (Criminal Minded)

Coen van Heteren (Sociaal Cement)

Annemiek Geel (Fonds ZOZ)

Behalve bovengenoemde kernpartners is een breed netwerk betrokken van sociale en artistieke organisaties, jongeren, onderzoek- en onderwijsinstellingen. Een groep van ongeveer 40 mensen heeft bijgedragen aan onze co-creatieve sessies (desingdagen) en bijeenkomsten: deelnemers uit maatschappelijke organisaties, jeugdprofessionals, jongeren, sociale wekers, jonge kunstenaars.

Over dit onderzoek

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam