Dit onderzoek is deel van Co-Creation for Inclusive Knowledges Lab
Tussenverhalen
Tussenverhalen zijn verhalen over jongeren die opgroeien tussen culturele, religieuze, sociale of institutionele leefwerelden. Ze hebben bijvoorbeeld een dubbele nationaliteit, zijn de eerste in hun familie die gaan studeren, of hebben een stormachtig verleden in bijvoorbeeld de GGZ of detentie.
Jongeren in dit soort ‘tussenposities’ kampen vaak met het gevoel er niet bij te horen of niet goed genoeg te zijn. In de jeugdsector is er vooral aandacht voor wat moeilijk is aan het verkeren in tussenposities. Maar jongeren in tussenposities weten ook hoe ze in verschillende sociale contexten kunnen functioneren en kunnen daar behendig tussen navigeren. Zij leren verschillende werelden en identeiten te combineren en tussen verschillende verwachtingen te bewegen. Zij hebben het potentieel om naar verschillen in de samenleving te kijken en kritisch te reflecteren op instituties en sociale structuren die groepen buitensluiten. Daarnaast kunnen ze tegenstellingen overbruggen tussen groepen. Dit doen ze door bijvoorbeeld universele ervaringen te benadrukken zoals jong, verliefd of kwetsbaar zijn.
Met dit onderzoek ontwikkelen we kennis en een benadering waarmee jongeren, jeugdprofessionals en beleidsmakers op creatieve en vernieuwende manieren kunnen werken aan de ontwikkeling en positieversterking van jongeren in tussenposities.
Dit project is een samenwerking tussen de VU, Universiteit voor Humanistiek, Hogeschool InHolland, Stichting Sitara, Criminal Minded, en Sociaal Cement.
Co-creatie in de Bibliotheek van Tussenverhalen
Jongeren, jeugdprofessionals en beleidsmakers werken samen om tussenposities te (h)erkennen als kracht. Dit doen we in dit project door met jongeren en cultuurmakers een narratieve benadering te ontwikkelen. Jongeren gebruiken creatieve expressie om hun eigen verhaal te vertellen en jeugdprofessionals leren daarop in te spelen.
Met de Bibliotheek van Tussenverhalen kunnen jongeren in tussenposities zich gezien en gehoord voelen en zorgen we ervoor dat ze kracht vinden in hun tussenpositie. De bibliotheek geeft ook de samenleving een ander beeld van wie de jongeren zijn: we laten ze op deze manier kennismaken met de kracht van tussenposities en tussenverhalen.
Samen met jongeren bedenken we masterclasses. Daarin trainen zij jeugdprofessionals en beleidsmakers om de bibliotheek te gebruiken. Zo ontwikkelen jongeren hun eigen sociale vaardigheden en werken ze aan eigen positieversterking. De professionals leren anders kijken en handelen en nemen deze benadering mee naar hun organisaties.
Kernteam van onderzoekers en partners:
Sebastian Abdallah (projectleider) – Universiteit voor Humanistiek, voorheen Hogeschool van Amsterdam
Elena Ponzoni – Vrije Universiteit
Femke Kaulingfreks – Hogeschool Inholland
Jessica van der Luyt (Stichting Sitara)
Rivelino Rigters (Criminal Minded)
Coen van Heteren (Sociaal Cement)
Annemiek Geel (Fonds ZOZ)
Behalve bovengenoemde kernpartners is een breed netwerk betrokken van sociale en artistieke organisaties, jongeren, onderzoek- en onderwijsinstellingen. Een groep van ongeveer 40 mensen heeft bijgedragen aan onze co-creatieve sessies (desingdagen) en bijeenkomsten: deelnemers uit maatschappelijke organisaties, jeugdprofessionals, jongeren, sociale wekers, jonge kunstenaars.