Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Academische woordenschattoets helpt studiebegeleiding in hbo

Vrije Universiteit-NT2 onderzoeker Camille Welie heeft bij de Hogeschool van Amsterdam samen met Cito onderzoek gedaan naar de academische woordenschat bij hbo studenten. Daarvoor ontwikkelden zij de Cito Woordenschatlijst Academisch Nederlands (Cito-WAN) en een academische woordenschattoets. Studieloopbaanbegeleiders ervaren deze toets als bruikbaar en informatief. Met deze toets kunnen zij hbo-studenten onderscheiden die ondersteuning op het gebied van taal nodig hebben.

Hbo-studenten moeten academische teksten kunnen begrijpen en verwerken, hiervoor is het belangrijk dat zij 95 tot 98 procent van de woorden van een tekst kennen. Om meer inzicht te krijgen in de academische woordenschat van hbo-studenten hebben de onderzoekers, samen met Cito, allereerst de Cito Woordenschatlijst Academisch Nederlands (Cito-WAN) opgesteld. Als basis daarvoor is een lijst van 1484 Nederlandse academische woorden gebruikt, die uiteindelijk is teruggebracht tot 480 woorden. Vervolgens is op basis van de Cito-WAN, een academische woordenschattoets ontwikkeld. De toets kent drie soorten opgaven, de eerste twee soorten opgaven testen de kennis van de betekenis van woorden, het derde soort opgave test de diepte van woordkennis.

Uit de toetsresultaten blijkt dat de woordenschat van studenten toeneemt naarmate ze ouder zijn en dat doorstromers vanuit het mbo in alle gevallen slechter presteerden dan studenten met een andere vooropleiding. Daarnaast blijken havo instromers lager te presteren dan studenten uit het hbo, vwo of wo. Studenten met een Nederlandstalige achtergrond presteerden overigens in alle categorieën beter dan deelnemende studenten met een andere achtergrond. De toets werd afgenomen onder eerstejaars hbo-studenten van tweedegraads lerarenopleidingen. Na afloop gaven studiebegeleiders aan dat ze tevreden waren over de toets. Met deze toets konden zij studenten onderscheiden die ondersteuning op het gebied van taal nodig hebben.  

De onderzoekers schrijven tot slot dat het belangrijk is om te onderzoeken in hoeverre de academische woordenschattoets studiesucces voorspelt. Uit eerder onderzoek onder eerstejaars wo-studenten bleek het verband tussen de resultaten van een taaltest en studiesucces laag te zijn. De onderzoekers hopen dat de academische woordenschattoets voor hbo-studenten een betere voorspellende waarde heeft voor studiesucces.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam