De workshop voor docenten (open inschrijving) bestaat uit één bijeenkomst. Een incompanytraining kan uit een of twee bijeenkomsten bestaan. De tweede bijeenkomst (opstellen beleid) is optioneel.
Workshop
Tijdens de workshop maak je kennis met literatuur en recente onderzoeken over meertaligheid. Wat is meertaligheid precies en welke voor- en nadelen hangen er aan meertalig zijn en meertalig onderwijs? We vertalen de theorie naar de lespraktijk: hoe erken je meertaligheid in je NT2-klas en zorg je er met werkvormen en activiteiten voor dat meertaligheid bijdraagt aan het leren van het Nederlands? We gaan in op bezwaren om in de NT2-klas andere talen dan het Nederlands toe te staan. Je leert hoe je talensensibiliserend en functioneel meertalig onderwijs kunt geven waarbij veel aandacht voor het Nederlands en aandacht voor andere talen elkaar versterken.
Optioneel bij incompanytrainingen: bijeenkomst 2
In de tweede bijeenkomst (optioneel) ga je samen met je collega’s aan de slag met beleid op het gebied van meertaligheid. In de eerste bijeenkomst heb je een goed idee gekregen van de mogelijkheden. Nu gaan jullie kijken hoe je in het lesprogramma (of trajectplan) systematisch aandacht kunt besteden aan meertaligheid. Het team maakt concrete, breed gedragen afspraken over wanneer en hoe andere talen een plek krijgen in het NT2-onderwijs. De uitkomst van deze bijeenkomst is (een eerste aanzet tot) een goed onderbouwd meertalig onderwijsbeleid op jullie school.
Studielast
Voor deze workshop/training is geen voorbereiding nodig. Deelnemers ontvangen veel materiaal tijdens de bijeenkomst(en) en ook verdiepend leesmateriaal voor daarna.
Meer over deze opleiding
Inleiding
Data en contact
Meertaligheid benutten in het NT2-onderwijs
Camille Welie
Camille Welie is afgestudeerd sociaal psycholoog en Neerlandicus (specialisatie NT2). In 2017 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar individuele verschillen in het tekstbegrip van middelbare scholieren. Camille heeft ruime ervaring op NT1 en NT2 gebied als docent, onderzoeker, leermiddelenontwikkelaar, curriculumontwerper en docentenopleider. Bij VU-NT2 is Camille docent academische schrijfvaardigheid, docentenopleider NT2 en onderzoeker. Hij coördineert de docentenopleiding NT2 en de afdelingen VU-NT2 Professional en VU-NT2 Research.

Heb je vragen of wil je meer informatie over maatwerk? Wil je bijvoorbeeld een incompany opleiding organiseren voor een docententeam?
Contactpersoon