Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Lezen stimuleren in het NT2-onderwijs

In deze praktijkgerichte workshop bespreken we hoe je activiteiten binnen en buiten de NT2-klas organiseert om lezen te bevorderen.

De workshop voor docenten (open inschrijving) bestaat uit één bijeenkomst. Een incompanytraining kan uit een of twee bijeenkomsten bestaan. De tweede bijeenkomst (opstellen beleid) is optioneel. 

Workshop  
Tijdens de workshop maak je kennis met literatuur en recente onderzoeken over leesbevordering in het tweedetaalonderwijs, die we vertalen naar de lespraktijk. Onderwerpen die aan bod komen zijn:  

  • Met welke principes moet je rekening houden als je leesbevordering wilt vormgeven in je les? 
  • Hoe kun je met voorlezen, boekpromotie en vrij lezen (buiten de klas) NT2-leerders motiveren om meer te gaan lezen? 
  • Welke creatieve en uitdagende verwerkingsopdrachten, werkvormen en didactische aanpakken kun je in de klas gebruiken om leesteksten te verwerken?  
  • Met welke activiteiten kun je werken aan taalvaardigheid en burgerschapscompetenties, zoals empathisch vermogen en het innemen van verschillende perspectieven?  
  • Hoe kun je inspelen op de interesses en motivaties van de individuele cursist? 
  • Hoe besteed je aandacht aan leesbevordering in de moedertaal en andere talen?

Optioneel bij incompanytrainingen: bijeenkomst 2
In de tweede bijeenkomst (optioneel) gaat het docententeam aan de slag met beleid op het gebied van leesbevordering. In de eerste bijeenkomst heb je een goed idee gekregen van de mogelijkheden om lezen te bevorderen. In de tweede bijeenkomst ga je samen met je collega's kijken hoe je in het lesprogramma (of trajectplan) systematisch aandacht kunt besteden aan leesbevordering en welke activiteiten je wanneer wilt inzetten. De uitkomst van deze bijeenkomst is (een eerste aanzet tot) een leesbevorderingsbeleid. 

Studielast 
Voor deze workshop/training is geen voorbereiding nodig. Deelnemers ontvangen veel materiaal en ook verdiepend leesmateriaal voor achteraf. 

Meer over deze training
Inleiding
Resultaat
Data en contact

Camille Welie

Camille Welie

Camille Welie is afgestudeerd sociaal psycholoog en Neerlandicus (specialisatie NT2). In 2017 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar individuele verschillen in het tekstbegrip van middelbare scholieren. Camille heeft ruime ervaring op NT1 en NT2 gebied als docent, onderzoeker, leermiddelenontwikkelaar, curriculumontwerper en docentenopleider. Bij VU-NT2 is Camille docent academische schrijfvaardigheid, docentenopleider NT2 en onderzoeker. Hij coördineert de docentenopleiding NT2 en de afdelingen VU-NT2 Professional en VU-NT2 Research.

Bekijk Camille's profiel

Heb je vragen of wil je meer informatie over maatwerk? Wil je bijvoorbeeld een incompany opleiding organiseren voor een docententeam?

We maken graag vrijblijvend een (bel)afspraak om je wensen te bespreken voor maatwerk en/of incompany. Neem contact op met Rachel Zuilhof, adviseur NT2 op maat via r.m.zuilhof@vu.nl

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam