Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Word gecertificeerd docent NT2 in één jaar tijd

Opleiding docent NT2 voor deelnemers zonder onderwijsbevoegdheid

Lees hier meer informatie over de inhoud en werkwijze.

Onderdelen van de opleiding
De opleiding tot NT2-docent bestaat uit een theoretisch deel en twee praktijkdelen:
1. NT2-didactiek – achtergronden (theorie)
2. Didactiek taalonderwijs aan volwassenen (praktijk)
3. Didactiek BVE (praktijk)

Zie voor uitgebreide informatie over de inhoud het vakkenschema hieronder of de brochure NT2-docentenopleiding.

Praktijkuren
Voor het praktijkdeel Algemene didactiek is het een vereiste dat je minimaal 225 uur lesgeeft aan anderstaligen in het volwassenenonderwijs en/of op een ISK. Hiermee doe je ervaring op en zo kun je je praktijkopdrachten uitvoeren. De praktijkuren voer je uit in de vorm van een stage (zie ook Data, kosten en inschrijven).

Voorbereidingscursus
Heb je een vooropleiding gedaan zonder NT2-onderdelen (met name taalverwerving en taalonderwijs)? Dan is deelname aan de voorbereidingscursus van VU-NT2 noodzakelijk. In deze cursus wordt namelijk de basiskennis aangeboden die in de NT2-docentenopleiding bekend wordt verondersteld. Tijdens de voorbereidingscursus krijg je in vier bijeenkomsten een gedegen indruk van het NT2-vakgebied, het beroep van NT2-docent en van het niveau en de werkwijze van de opleiding. Na afloop beschik je over alle benodigde informatie om een weloverwogen keuze te maken voor het NT2-docentschap. Zie voor meer informatie over de voorbereidingscursus de brochure NT2-docentenopleiding.  

Docenten
Het docententeam bestaat uit twaalf specialisten van de VU: taalwetenschappers, onderwijskundigen, leermiddelenontwikkelaars en zeer ervaren NT2-docenten. Ze zijn werkzaam bij VU-NT2 of bij de VU Lerarenacademie. De opleidingscoördinator is Camille Welie, bereikbaar via c.j.m welie@vu.nl of 020 598 89 95 / 06 19 810 300. 

Meer over deze opleiding
Inleiding
Resultaat
Data, kosten en inschrijven 

NT2-didactiek (theorie)

In het eerste deel behandelen we de theoretische achtergrond van verschillende aspecten van het NT2-onderwijs, met als leerdoelen:

  • Je ontwikkelt of vergroot je kennis van tweedetaalverwerving, algemene leertheorieën, taalleertheorieën, benaderingen en principes van (onderdelen van) taalonderwijs.
  • Je leert om theoretische inzichten te verbinden met de onderwijspraktijk. De opdrachten bij de achtergrondliteratuur zijn hier met name op gericht.

Praktische informatie

  • Werkvorm: veertien plenaire bijeenkomsten
  • Evaluatie: portfolio met uitgewerkte opdrachten n.a.v. de achtergrondliteratuur en actieve participatie
  • Studiebelasting: 182 uur

Thema's

  • Leertheorieën en Taalleertheorieën
  • Didactische toepassing:
    • benaderingen en uitgangspunten van tweedetaalonderwijs
    • toepassing van specifieke (taal-) leertheorieën in lesmethodes en leermiddelen 
    • recente ontwikkelingen
  • Tweedetaalverwerving van:
    • woordenschat & grammatica
    • leesvaardigheid & schrijfvaardigheid
    • spreekvaardigheid & luistervaardigheid

Didactiek Taalonderwijs (praktijk)

De praktijk van het (taal)onderwijs staat in dit deel centraal. In negen workshops en praktijkcolleges behandelen we de praktische aspecten van de lespraktijk. Bij iedere workshop hoort een verwerkingsopdracht waarop je persoonlijk feedback krijgt van de docent. Ook observeren we samen lessen bij een of meer taalaanbieders. Je leert om je taaldidactisch handelen te optimaliseren, af te stemmen op je leerders en te verantwoorden vanuit de theorie.

Praktische informatie

  • Werkvorm: negen plenaire bijeenkomsten in workshopvorm
  • Evaluatie: verwerkingsopdrachten per bijeenkomst
  • Studiebelasting: 153 uur

Thema's

  • Didactische werkvormen voor activerend leren en differentiëren
  • Grammaticaonderwijs aan laagopgeleide cursisten
  • Uitspraakonderwijs in de praktijk
  • Woordenschatonderwijs in de praktijk
  • Interculturele competenties
  • Toetsing en evaluatie van kennis en vaardigheden
  • Alfabetisering en onderwijs aan laaggeletterde NT2-leerders
  • Effectieve feedback geven
  • Meertaligheid benutten in de NT2-klas

Algemene didactiek (praktijk)

Tijdens dit onderdeel ontwikkel je de benodigde algemeen didactische vaardigheden en in de praktijkuren pas je het geleerde direct toe in jouw onderwijs. We besteden veel aandacht aan reflectie op eigen handelen en intervisie.  De bijeenkomsten worden verzorgd door de opleiders van de VU Lerarenacademie.

Praktische informatie

  • Werkvorm: negen plenaire bijeenkomsten in workshopvorm, één individueel afrondingsgesprek
  • Evaluatie: dossier met uitgewekte opdrachten, presentaties
  • Studiebelasting: 137 uur + (minimaal) 225 uur praktijkuren

Thema’s en leerdoelen

  • Doceren: op professionele wijze lessen uitvoeren waarin de leerder centraal staat
  • Begeleiden: het leerproces van tweedetaalleerders bevorderen (motiveren en enthousiasmeren)
  • Ontwerpen: onderwijsmateriaal (her)ontwerpen zodat het aansluit bij leerdoelen en leergang
  • Professioneel docentschap: planmatig werken aan je eigen professionele ontwikkeling

Voorbereidingscursus

In de voorbereidingscursus wordt de basiskennis aangeboden die in de NT2-docentenopleiding bekend wordt verondersteld. Dit traject is vereist voor alle deelnemers. Tijdens de voorbereidingscursus krijg je een gedegen indruk van het NT2-vakgebied, het beroep van NT2-docent en van het niveau en de werkwijze van de opleiding. Na deze cursus beschik je over alle benodigde informatie om een weloverwogen keuze te maken voor het NT2-docentschap en over de benodigde voorkennis voor deelname aan de opleiding.

Praktische informatie

  • Werkvorm: vier plenaire bijeenkomsten
  • Studiebelasting: circa 10 uur per week

Inhoud en werkwijze

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten in Amsterdam, waarin we de volgende onderwerpen behandelen.

  1. Maatschappelijke context, ontstaan en ontwikkeling van het NT2-onderwijs
    Wat was/is de maatschappelijke-historische context (het verschijnsel gastarbeid, de positie van migranten, de houding van de overheid, het begrip inburgering) waarbinnen zich het onderwijs en het overheidsbeleid t.a.v. het Nederlands als tweede taal heeft ontwikkeld?
  2. Theoretische oriëntatie 1: theorieën van tweedetaalverwerving
    Wat zijn de meest invloedrijke theorieën over tweedetaalverwerving (input-, output- en interactietheorie)? Wat zijn de ideeën van de bekendste onderzoekers op dit terrein (Krashen, Long, Swain, Ellis)?
  3. Theoretische oriëntatie 2: didactiek van het tweedetaalonderwijs
    Het tweedetaalonderwijs verandert zo om de vijftien jaar van vorm: van de ‘academische’  grammaticavertaalmethode, de audio-linguale methode, de receptieve methode, de communicatieve methode, de natuurlijke methode tot de huidige taakgerichte methode. Hoe zien deze methodes en benaderingen eruit en op welke (taal)leertheorieën zijn ze gebaseerd?
  4. Geschiedenis en actuele ontwikkelingen van het NT2-vakgebied
    Hoe is het NT2-onderwijs ontstaan, hoe heeft het zich ontwikkeld, wat is de actuele situatie en hoe zal het zich verder ontwikkelen? Welke doelgroepen zijn er, wat betekent het om te werken als NT2-docent, hoe ziet het werkveld eruit, wie zijn er actief en wat doen ze? Deze onderwerpen bestudeer je aan de hand van (deels Engelstalige) artikelen, vragen en opdrachten. In de bijeenkomsten geeft de docent nadere toelichting, we vergelijken en bediscussiëren de uitwerkingen van de vragen en opdrachten en je kunt vragen stellen aan docent en medecursisten.
  • Deel 1

    NT2-didactiek (theorie)

    In het eerste deel behandelen we de theoretische achtergrond van verschillende aspecten van het NT2-onderwijs, met als leerdoelen:

    • Je ontwikkelt of vergroot je kennis van tweedetaalverwerving, algemene leertheorieën, taalleertheorieën, benaderingen en principes van (onderdelen van) taalonderwijs.
    • Je leert om theoretische inzichten te verbinden met de onderwijspraktijk. De opdrachten bij de achtergrondliteratuur zijn hier met name op gericht.

    Praktische informatie

    • Werkvorm: veertien plenaire bijeenkomsten
    • Evaluatie: portfolio met uitgewerkte opdrachten n.a.v. de achtergrondliteratuur en actieve participatie
    • Studiebelasting: 182 uur

    Thema's

    • Leertheorieën en Taalleertheorieën
    • Didactische toepassing:
      • benaderingen en uitgangspunten van tweedetaalonderwijs
      • toepassing van specifieke (taal-) leertheorieën in lesmethodes en leermiddelen 
      • recente ontwikkelingen
    • Tweedetaalverwerving van:
      • woordenschat & grammatica
      • leesvaardigheid & schrijfvaardigheid
      • spreekvaardigheid & luistervaardigheid
  • Deel 2

    Didactiek Taalonderwijs (praktijk)

    De praktijk van het (taal)onderwijs staat in dit deel centraal. In negen workshops en praktijkcolleges behandelen we de praktische aspecten van de lespraktijk. Bij iedere workshop hoort een verwerkingsopdracht waarop je persoonlijk feedback krijgt van de docent. Ook observeren we samen lessen bij een of meer taalaanbieders. Je leert om je taaldidactisch handelen te optimaliseren, af te stemmen op je leerders en te verantwoorden vanuit de theorie.

    Praktische informatie

    • Werkvorm: negen plenaire bijeenkomsten in workshopvorm
    • Evaluatie: verwerkingsopdrachten per bijeenkomst
    • Studiebelasting: 153 uur

    Thema's

    • Didactische werkvormen voor activerend leren en differentiëren
    • Grammaticaonderwijs aan laagopgeleide cursisten
    • Uitspraakonderwijs in de praktijk
    • Woordenschatonderwijs in de praktijk
    • Interculturele competenties
    • Toetsing en evaluatie van kennis en vaardigheden
    • Alfabetisering en onderwijs aan laaggeletterde NT2-leerders
    • Effectieve feedback geven
    • Meertaligheid benutten in de NT2-klas
  • Deel 3

    Algemene didactiek (praktijk)

    Tijdens dit onderdeel ontwikkel je de benodigde algemeen didactische vaardigheden en in de praktijkuren pas je het geleerde direct toe in jouw onderwijs. We besteden veel aandacht aan reflectie op eigen handelen en intervisie.  De bijeenkomsten worden verzorgd door de opleiders van de VU Lerarenacademie.

    Praktische informatie

    • Werkvorm: negen plenaire bijeenkomsten in workshopvorm, één individueel afrondingsgesprek
    • Evaluatie: dossier met uitgewekte opdrachten, presentaties
    • Studiebelasting: 137 uur + (minimaal) 225 uur praktijkuren

    Thema’s en leerdoelen

    • Doceren: op professionele wijze lessen uitvoeren waarin de leerder centraal staat
    • Begeleiden: het leerproces van tweedetaalleerders bevorderen (motiveren en enthousiasmeren)
    • Ontwerpen: onderwijsmateriaal (her)ontwerpen zodat het aansluit bij leerdoelen en leergang
    • Professioneel docentschap: planmatig werken aan je eigen professionele ontwikkeling
  • Voorbereidingscursus

    Voorbereidingscursus

    In de voorbereidingscursus wordt de basiskennis aangeboden die in de NT2-docentenopleiding bekend wordt verondersteld. Dit traject is vereist voor alle deelnemers. Tijdens de voorbereidingscursus krijg je een gedegen indruk van het NT2-vakgebied, het beroep van NT2-docent en van het niveau en de werkwijze van de opleiding. Na deze cursus beschik je over alle benodigde informatie om een weloverwogen keuze te maken voor het NT2-docentschap en over de benodigde voorkennis voor deelname aan de opleiding.

    Praktische informatie

    • Werkvorm: vier plenaire bijeenkomsten
    • Studiebelasting: circa 10 uur per week

    Inhoud en werkwijze

    De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten in Amsterdam, waarin we de volgende onderwerpen behandelen.

    1. Maatschappelijke context, ontstaan en ontwikkeling van het NT2-onderwijs
      Wat was/is de maatschappelijke-historische context (het verschijnsel gastarbeid, de positie van migranten, de houding van de overheid, het begrip inburgering) waarbinnen zich het onderwijs en het overheidsbeleid t.a.v. het Nederlands als tweede taal heeft ontwikkeld?
    2. Theoretische oriëntatie 1: theorieën van tweedetaalverwerving
      Wat zijn de meest invloedrijke theorieën over tweedetaalverwerving (input-, output- en interactietheorie)? Wat zijn de ideeën van de bekendste onderzoekers op dit terrein (Krashen, Long, Swain, Ellis)?
    3. Theoretische oriëntatie 2: didactiek van het tweedetaalonderwijs
      Het tweedetaalonderwijs verandert zo om de vijftien jaar van vorm: van de ‘academische’  grammaticavertaalmethode, de audio-linguale methode, de receptieve methode, de communicatieve methode, de natuurlijke methode tot de huidige taakgerichte methode. Hoe zien deze methodes en benaderingen eruit en op welke (taal)leertheorieën zijn ze gebaseerd?
    4. Geschiedenis en actuele ontwikkelingen van het NT2-vakgebied
      Hoe is het NT2-onderwijs ontstaan, hoe heeft het zich ontwikkeld, wat is de actuele situatie en hoe zal het zich verder ontwikkelen? Welke doelgroepen zijn er, wat betekent het om te werken als NT2-docent, hoe ziet het werkveld eruit, wie zijn er actief en wat doen ze? Deze onderwerpen bestudeer je aan de hand van (deels Engelstalige) artikelen, vragen en opdrachten. In de bijeenkomsten geeft de docent nadere toelichting, we vergelijken en bediscussiëren de uitwerkingen van de vragen en opdrachten en je kunt vragen stellen aan docent en medecursisten.

Heb je vragen over de opleiding?

Neem dan contact op met Camille Welie, opleidingscoördinator NT2-docentenopleidingen

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam