Kennis van religie, zingeving en samenleving

VU Expertisecentrum voor Religie en Samenleving

Ben jij werkzaam in het veld van geestelijke verzorging, pastoraat of levensbeschouwelijk onderwijs? Heeft jouw organisatie een vraag op het gebied van religie en zingeving? Het VU Expertisecentrum voor Religie en Samenleving biedt een divers aanbod aan onderzoek, cursussen, trainingen en advies.

Bij het expertisecentrum komt wetenschappelijk onderzoek en expertise op het gebied van religie, zingeving en samenleving samen en vinden we antwoorden op de grote uitdagingen van onze tijd. Denk aan de rol van religie en zingeving in klimaatverandering en duurzaamheid, migratie en sociale cohesie, of in gezondheid en welzijn. Of je nu jezelf wilt ontwikkelen of een vraag hebt voor jouw organisatie, wij denken graag met je mee. Je kunt contact met ons opnemen via expertisecentrum.frt@vu.nl.

Het VU Expertisecentrum voor Religie en Samenleving is het VU platform waar wetenschappelijk onderzoek en expertise op het gebied van religie, zingeving en samenleving samenkomen. We richten ons op trainingen, cursussen en advies maar zijn ook de verbindende factor tussen onderwijs, studenten en het werkveld.

Expertise

Onze experts zijn verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en staan midden in de samenleving. Hierdoor vertalen zij hun academische kennis naar de praktijk. Binnen ons postacademisch onderwijs reflecteren we naast de inhoud ook altijd op de samenhang met jouw eigen professionele, levensbeschouwelijke en persoonlijke waarden. Samen zoeken we naar een zinvolle toepassing van de cursus op jouw dagelijkse praktijk. Binnen ons onderzoek en advies staan creativiteit, expertise en samenwerking centraal. Samen kijken we naar oplossingen voor de vraagstukken die jouw organisatie raken.

Aanbod

Ons aanbod aan onderzoek, cursussen, trainingen en advies is uniek door het interculturele en interreligieuze karakter. Én door onze aandacht voor professionele, levensbeschouwelijke en persoonlijke waarden. Daarnaast hebben we een grondige kennis van religieuze tradities en hedendaagse verschijningsvormen van wat mensen drijft en beweegt en een breed netwerk van geaffilieerde geloofsgemeenschappen.

Advies, onderzoek en training

Maatwerk