Maatwerk: Advies, onderzoek en training

Het VU Expertisecentrum voor Religie en Samenleving heeft veel ervaring op het gebied van advies, onderzoek en (incompany) trainingen.

Zijn er uitdagingen binnen je organisatie? Tijdens een gesprek zoeken we naar mogelijkheden om deze uitdagingen te verbinden met onze inhoudelijke expertise en onderzoekservaring op het gebied van religie en zingeving.

Incompany trainingen

Binnen de organisatie op locatie meerdere werknemers tegelijkertijd trainen? Dan zijn onze op maat gemaakte incompany trainingen een goede keuze. Denk hierbij aan trainingen voor zorgmedewerkers, docenten of religieuze leiders, op uiteenlopende gebieden als leiderschap, werk en zingeving, ethiek, en dialoog. Neem contact op met het expertisecentrum om de mogelijkheden te bespreken.

Eerder aangeboden trainingen

Publiekscursus Knippen en plakken aan de volgende generatie

In samenwerking met Dagblad Trouw en VUmc ontwikkelde de Faculteit Religie en Theologie een korte publiekscursus over genetische modificatie, de techniek van kiembaanmodificatie en de gevolgen voor het nieuwe leven genaamd ‘Knippen en plakken aan de volgende generatie’. Deze cursus werd aangeboden door Matthias Smalbrugge, Hoogleraar Europese Cultuur en Christendom aan de VU, Hanne Meijers-Heijboer, Hoogleraar Klinische Genetica bij AMC-UvA en Martina Cornel, Hoogleraar Community Genetics & Public Health Genomics bij VUmc.

Intensive Program Teaching Staff Australian Catholic Primary Schools

Gedurende tien dagen hebben een twintigtal basisschooldirecteuren en leraren van Katholieke basisscholen rond Melbourne een intensieve training gevolgd in omgang met religieuze diversiteit en de ontwikkeling van de interreligieuze dialoog binnen de praktijk van een Katholieke basisschool. Deze meerdaagse training werd ontwikkeld door Marianne Moyaert (Comparative Theology and Hermeneutics of Interreligious Dialogue) in samenwerking met Gerdien Bertram-Troost (Onderwijs in Levensbeschouwelijk en Pedagogisch Perspectief), André van der Braak (Buddhist Philosophy and Interreligious Dialogue) en Lourens Minnema (Comparative Philosophy of Religion).

VU-Masterclass Mens & Religie voor het Gereformeerd Identiteits Platform (Grip)

De Faculteit Religie en Theologie heeft in het kader van de cursus Mens & Religie een masterclass voor VWO-scholieren ontwikkeld rondom het thema ‘religieuze feesten’ en ‘religieus vieren’. Voor de scholieren vormde deze masterclass tevens een kennismaking met religiewetenschappelijk onderzoek op de universiteit. Deze masterclass werd verzorgd door Gerdien Bertram-Troost (hoogleraar Onderwijs in Levensbeschouwelijk en Pedagogisch Perspectief), Lourens Minnema (Universitair hoofddocent Comparative Philosophy of Religion) en Johan Roeland (Universitair hoofddocent Media, Religie & Populaire Cultuur).

Meer informatie over maatwerk: Advies, onderzoek en training

• Advies

Op aanvraag verzorgen we consultancy en advies. Dit kan op allerlei terreinen zijn, zoals religie, levensbeschouwing en onderwijs; zingeving en leiderschap; de juridische status van religieuze gemeenschappen; radicalisering; of interreligieuze dialoog. De verschillende experts binnen onze faculteit zijn in staat hun expertise naar maatschappelijke, religieuze en overheidsinstellingen te vertalen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

• Onderzoek

Ook voor onderzoeksopdrachten, samenwerking op het gebied van onderzoek en onderzoek in je eigen organisatie kun je een beroep doen op het expertisecentrum. Onze onderzoekers hebben veel ervaring met verschillende onderzoeksmethodes, waaronder empirische en narratieve methodes, die ons in staat stellen om problemen goed in kaart te brengen, verklaringen te onderzoeken en oplossingsrichtingen te verkennen. Het onderzoeksproces nemen we stap-voor-stap samen door en we bespreken elkaars verwachtingen. Samen zoeken we naar de geschikte onderzoeks- en ontwikkelmethodes en de benodigde samenwerkingspartners. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

• (Incompany) trainingen

In gesprek zoeken we naar mogelijkheden om jullie uitdagingen te verbinden met onze inhoudelijke expertise en onderzoekservaring op het gebied van religie en zingeving. Denk hierbij aan trainingen voor zorgmedewerkers, docenten of religieuze leiders, op uiteenlopende gebieden als leiderschap, werk en zingeving, ethiek, en dialoog. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Eerder ontwikkelde trainingen

Cursus Religie voor Dummies
    De cursus Religie voor Dummies (spoedcursus religieuze geletterdheid) geven we op aanvraag voor verschillende doelgroepen, waaronder journalisten en programmamakers. Indien gewenst, kan de cursus op locatie worden gegeven.

Publiekscursus Knippen en plakken aan de volgende generatie
    In samenwerking met dagblad Trouw en VUmc ontwikkelde het expertisecentrum een korte publiekscursus over genetische modificatie, de techniek van kiembaanmodificatie en de gevolgen voor het nieuwe leven genaamd ‘Knippen en plakken aan de volgende generatie’.

Intensive Program Teaching Staff Australian Catholic Primary Schools
    Gedurende tien dagen heeft een twintigtal basisschooldirecteuren en leraren van katholieke basisscholen rond Melbourne (Australië) een training gevolgd in omgang met religieuze diversiteit en de ontwikkeling van de interreligieuze dialoog binnen de praktijk van een katholieke basisschool.

VU-Masterclass Mens & Religie voor het Gereformeerd Identiteits Platform (Grip)
    Het expertisecentrum heeft in het kader van de cursus Mens & Religie een masterclass voor VWO-scholieren ontwikkeld rondom het thema ‘religieuze feesten’ en ‘religieus vieren’. Voor de scholieren vormde deze masterclass tevens een kennismaking met religiewetenschappelijk onderzoek op de universiteit.

Heb je vragen? Of wil je je opgeven voor een cursus?

Neem contact met ons op: