In de workshop Teaching in Times of Fracture krijg je handvatten voor de omgang met 'hot topics’ in jouw lespraktijk. Door middel van activerende oefeningen, uitwisseling en reflectie ontdek je hoe je een safe én brave space kunt creëren waarin studenten zich gehoord voelen en moeilijke thema’s bespreekbaar worden.
Je onderzoekt welke thema’s jou persoonlijk kunnen triggeren en leert strategieën om hier bewust en professioneel mee om te gaan. We verkennen samen hoe je grenzen kunt stellen, maar ook hoe je ruimte biedt aan ongemak en spanning in een collegezaal. Je krijgt praktische handvatten voor het begeleiden van hot moments bij hot topics, zodat je lastige gesprekken niet uit de weg hoeft te gaan maar juist kunt inzetten voor verdieping en leerwinst.
De workshop is gebaseerd op het Mixed Classroom in Practice model, dat in drie fases houvast biedt om diversiteit en verschil op een constructieve manier te benutten. Deze sessie biedt volop gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s, van elkaar te leren en nieuwe perspectieven te ontdekken. Zo versterk je niet alleen je eigen handelingsrepertoire, maar draag je ook bij aan een leeromgeving waar verschillen juist een bron van inzicht en ontwikkeling worden.
Voor wie?
Deze workshop is interessant voor docenten die al bekend zijn met Mixed Classroom in Practice én voor wie er nog niet eerder mee werkte. We gebruiken de drie fasen van het model als basis, maar richten ons vooral op ‘hot moments’ rond gevoelige thema’s in de les. Je krijgt praktische methoden en interventies aangereikt om hiermee om te gaan – zodat je lastige gesprekken niet hoeft te vermijden, maar juist kunt inzetten voor verdieping en verbinding.
Deze workshop is toegankelijk voor deelnemers binnen en buiten de VU.
Gerelateerde workshop: Hot Moments (op maat)
Naast deze workshop bieden we ook een workshop op maat: "Hot Moments”. In deze workshop onderzoek je, als docent, gespannen momenten die je hebt meegemaakt, ontdek je wat deze momenten triggert en oefen je met vaardigheden om hier kalm en doordacht op te reageren.
Meer over 'Teaching in Times of Fracture'
Data en inschrijven
Omgaan met hot topics: leer begeleiden met lef en empathie
Wat doe je als docent bij spanning rondom gevoelige (maatschappelijke of politieke) thema's in je collegezaal of werkgroep? Hoe maak jij ruimte voor moeilijke gesprekken en wat doe je als een situatie oververhit raakt?
Meer informatie
Heb je vragen over de inhoud of opbouw van deze workshop?