Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Omgaan met hot topics: leer begeleiden met lef en empathie

Workshop Teaching in Times of Fracture

Wat doe je als docent bij spanning rondom gevoelige (maatschappelijke of politieke) thema's in je collegezaal of werkgroep? Hoe maak jij ruimte voor moeilijke gesprekken en wat doe je als een situatie oververhit raakt?

In de workshop Teaching in Times of Fracture krijg je handvatten voor de omgang met 'hot topics’ in jouw lespraktijk. Door middel van activerende oefeningen, uitwisseling en reflectie ontdek je hoe je een safe én brave space kunt creëren waarin studenten zich gehoord voelen en moeilijke thema’s bespreekbaar worden.

Je onderzoekt welke thema’s jou persoonlijk kunnen triggeren en leert strategieën om hier bewust en professioneel mee om te gaan. We verkennen samen hoe je grenzen kunt stellen, maar ook hoe je ruimte biedt aan ongemak en spanning in een collegezaal. Je krijgt praktische handvatten voor het begeleiden van hot moments bij hot topics, zodat je lastige gesprekken niet uit de weg hoeft te gaan maar juist kunt inzetten voor verdieping en leerwinst.

De workshop is gebaseerd op het Mixed Classroom in Practice model, dat in drie fases houvast biedt om diversiteit en verschil op een constructieve manier te benutten. Deze sessie biedt volop gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s, van elkaar te leren en nieuwe perspectieven te ontdekken. Zo versterk je niet alleen je eigen handelingsrepertoire, maar draag je ook bij aan een leeromgeving waar verschillen juist een bron van inzicht en ontwikkeling worden.

Voor wie?
Deze workshop is interessant voor docenten die al bekend zijn met Mixed Classroom in Practice én voor wie er nog niet eerder mee werkte. We gebruiken de drie fasen van het model als basis, maar richten ons vooral op ‘hot moments’ rond gevoelige thema’s in de les. Je krijgt praktische methoden en interventies aangereikt om hiermee om te gaan – zodat je lastige gesprekken niet hoeft te vermijden, maar juist kunt inzetten voor verdieping en verbinding.

Deze workshop is toegankelijk voor deelnemers binnen en buiten de VU. 

Gerelateerde workshop: Hot Moments (op maat)
Naast deze workshop bieden we ook een workshop op maat: "Hot Moments”. In deze workshop onderzoek je, als docent, gespannen momenten die je hebt meegemaakt, ontdek je wat deze momenten triggert en oefen je met vaardigheden om hier kalm en doordacht op te reageren.

Meer over 'Teaching in Times of Fracture'
Data en inschrijven

Overzicht CTL cursussen en programma's

voor professionals in het hoger onderwijs

Datum/planning ontvangen?

Ontvang een e-mail wanneer nieuwe data zijn ingepland!

Meer informatie

Heb je vragen over de inhoud of opbouw van deze workshop?

Neem dan contact op met programmaleider Kerstin Hämmerling via k.haemmerling@vu.nl.

Contactpersoon

Kerstin Hämmerling

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam