Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

‘We hebben haast, laten we de tijd nemen’

Art Based Learning & Nature Based Learning

Art Based Learning (ABL) en Nature Based Learning (NBL) zijn waardevolle methodes om tot nieuwe inzichten te komen en je creatieve vermogen te stimuleren. Hoe? Door te kijken naar kunst of een element uit de natuur. Echt zien. Langer kijken. Onderzoeken. Door te associëren, jezelf te verplaatsen in dat wat je waarneemt en door die ervaringen weer te verbinden met een vraagstuk en te delen met een ander.

Art & Nature Based Learning in vier stappen
Bij Art Based learning leer je van kunst, bij Nature Based Learning van de natuur. Een Art Based Learning sessie kan in elk kunstmuseum plaatsvinden, vooraf gegaan door een plenaire bijeenkomst waarin dit bezoek wordt voorbereid. Een Nature Based Learning sessie kan vrijwel overal plaatsvinden; bijvoorbeeld in een park, tuin of een natuurgebied.

In de plenaire bijeenkomst wordt de achtergrond van ABL of NBL en de methodiek besproken.
De deelnemers werken aan de hand van een vierstappenmodel waarin een persoonlijke vraag het startpunt is. Zij gaan eerst individueel op onderzoek uit en wisselen aan het einde van hun zwerftocht, in kleine groepjes, hun ervaringen uit. Het doel van de methode is het stimuleren van ‘out of the box’ denken om uiteindelijk te komen tot een creatieve daad.

Met Art & Nature Based Learning creëren we trage tijd, zogenaamde tussentijd.

Bekijk de mogelijkheden voor een sessie met je team, en/of de optie om je les(sen) te herontwerpen aan de hand van de principes van Art Based & Nature Based Learning en Visual Thinking Strategies op tabblad 'Data en contact'. 

‘Tussen stimulus en respons ligt een ruimte. Het is in die ruimte waar onze vrijheid en de kracht liggen om onze respons te bepalen. In onze respons liggen onze groei en vrijheid’. (Viktor Frankl)

Meer over dit programma
Inleiding
Data en contact

Tot nieuwe ideeën en inzichten komen met behulp van kunst

Tot nieuwe ideeën en inzichten komen met behulp van kunst

Hoe kunnen we studenten stimuleren om buiten de gebaande paden naar benaderingen voor het oplossen van problemen te zoeken?  En hoe kunnen we hen stimuleren om zich hierbij in anderen in te leven? Jessy la Faille, onderwijsexpert bij het Centre for Teaching & Learning, vertelt in dit interview hoe Art Based Learning hierbij kan helpen en de leerervaringen van zowel studenten als docenten kan verrijken.

Ga naar het interview
Jessy la Faille

Contact en meer informatie

Heb je interesse in (curriculumontwikkeling met) Art/Nature Based Learning, VTS, Verhalen veranderen of een sessie voor je team, vakgroep of opleiding?

Neem dan contact op met Jessy la Faille, j.la.faille@vu.nl.

Contactpersoon

Jessy la Faille

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam