‘We hebben haast, laten we de tijd nemen’

Art Based Learning & Nature Based Learning

In het reguliere onderwijs is het vaak een uitdaging om je studenten te stimuleren om buiten de geijkte paden naar oplossingen te zoeken. Terwijl het voor zowel hun persoonlijke als academische ontwikkeling juist zo belangrijk is om ook in hun verbeeldingskracht aangesproken te worden. En hoe vaak ervaar je zelf de ruimte om via een alternatieve route tot nieuwe ideeën en inzichten te komen?

Met Art Based & Nature Based Learning maak je deze ruimte met behulp van kunst of de natuur; via een methodische werkwijze in vier stappen ga je een dialoog aan met een kunstwerk of iets uit de natuur. Met deze werkwijze worden jouw onderzoekend vermogen en je vrije, associatieve, niet lineaire denken aangesproken, dat een ander en creatief licht kan werpen op vragen die je hebt. Het gaat er niet om zo snel mogelijk op een antwoord te komen, maar dat je je gedachten verrijkt, opdat je iets ontdekt waar je anders niet op gekomen was.

Wat is Art Based Learning?
Art Based Learning is een reflectieve methodiek, een vorm van slow learning, waarbij je leert van kunst, meer dan over kunst, om tot nieuwe inzichten te komen. De methode is ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters, lector Art education as Critical Tactics (AeCT) bij ArtEZ University of the Arts. Hij is de grondlegger en bedenker van de ABL-methodiek. Hij neemt kunst als kennisbron voor existentiële vragen. Wat je er in essentie van leert is om niet alleen in een rechte lijn te lopen op zoek naar een antwoord of oplossing, maar juist omwegen te nemen; out of the box te denken. Daarnaast stap je ook in de belevingswereld van een ander. Dit doe je met behulp van kunst.

Wat is Nature Based Learning?
Nature Based Learning volgt dezelfde principes als Art Based Learning; het verschil is dat je je hierbij laat inspireren door een element uit de natuur. Ook hierbij verrijk je je gedachten en volg je een omweg om tot inventieve oplossingsrichtingen komen.

Voor wie?

• Voor teams die de tijd willen nemen om met elkaar in gesprek te komen over thema’s die een rol spelen in hun faculteit en werkomgeving.
  • Voor docenten die de werkwijze willen ervaren om in te kunnen zetten voor studenten in hun colleges.
  • Voor leidinggevenden en hoogleraren die in een klein groepsverband of individueel tussenruimte willen creëren om op een andere manier de vraagstukken die zij tegen komen in hun werk, te belichten.

Meer over dit programma
Data en contact

Ervaringen van deelnemers

Contact en meer informatie

Heb je interesse in een Art Based Learning of Verhalen veranderen sessie voor je team, vakgroep of opleiding?

Neem dan contact op met Jessy la Faille, j.la.faille@vu.nl.

Jessy la Faille