De inhoud van de cursus is vooral gericht op 'studentbetrokkenheid' en 'activerend onderwijs'. Er zal afwisseling zijn in het bespreken van relevante onderwijsliteratuur, het ervaren en toepassen van kennis, en reflectie op de eigen studenten, competenties, en context. Kern in de gehanteerde methode is het ontwikkelen van een persoonlijk leerdoel (bijv. een veilige leeromgeving creëren, wederzijdse verwachtingen met studenten delen, specifieke interventies om de betrokkenheid van studenten te stimuleren).
Na afloop van deze cursus kunnen deelnemers effectieve strategieën toepassen om de betrokkenheid van studenten te vergroten tijdens activerend onderwijs in kleine groepen.
Er is één specifieke toelatingseis. Voor deze cursus formuleer je een persoonlijk leerdoel op het gebied van activerend onderwijs. Je wordt gestimuleerd daarmee aan de slag te gaan in je eigen lespraktijk, om het effect ervan te ervaren en jezelf te ontwikkelen hierin. Daarom vragen we je om mee te doen aan deze cursus in een periode waarin je les geef. Zonder de mogelijkheid om te oefenen en het effect van je leerdoel te ervaren, zal de cursus minder waarde voor je hebben.
Er is geen formeel examen of andere toetsing bij deze cursus. Desgewenst kan een certificaat van deelname, inclusief cursusbelasting en inhoud, worden verstrekt.
De docent is Jan Willem Grijpma. Hij is gepromoveerd op het optimaliseren van de betrokkenheid van studenten bij actief leren in kleine groepen. Zijn doel voor het faciliteren van deze cursus is om de impact van het onderzoekswerk te verbreden door docenten in staat te stellen er de vruchten van te plukken.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en contact