Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Leergang Regisseren zonder macht in het sociaal domein

Tijdens vier interactieve bijeenkomsten plus een terugkommiddag krijg je inzicht in de meest recente wetenschappelijke theorieën over regievoering bij publiek-publieke en publiek-private samenwerking. Vanaf de derde bijeenkomst werk je aan een eigen opdracht, wat gaat over een onderwerp uit je eigen organisatie. Hierin pas je de verworven inzichten op een praktische manier toe.

Programma van de leergang

  1. Governance en regie
    Samenwerken is altijd lastig en kan niet zondermeer van bovenaf worden opgelegd. Hoe ontstaat het dan wel? Hoe leidt dit tot resultaat?
    Leerdoelen:
    - kennismaking
    - inzicht in de structuur van de leergang
    - inzicht in sociologische en bestuurskundige theorieën over afstemming in de laatmoderniteit.
  2. Regisseren zonder macht, hoe dan?
    Signaleren van verschillen in expertise, cultuur en belangen van partijen. Leren hoe een samenwerking duurzaam en met impact tot stand kan komen.
    Leerdoelen:
    - Sociologische en bestuurskundige theorieën kunnen toepassen op samenwerken en regie in het sociaal domein.
    - Begrip van actorconstellaties in het sociaal domein.
    - Begrip van de implicaties daarvan voor afstemmingsprocessen.
  3. Organiseren van participatie: nieuw beleid en je eigen werksituatie
    Daadwerkelijk actief deelnemen en regie voeren binnen samenwerkingsprojecten.
    Leerdoelen:
    - Toepassing van het geleerde in bijeenkomst 1 en 2 op een eigen bestuurlijke uitdaging.
    - Inzicht in de actorconstellatie in de eigen casus.
  4. Handelingsperspectieven
    Integratie van multidisciplinaire kennis en uiteenlopende belangen en behoeften binnen de eigen werkpraktijk, onderlinge afstemming.
    Leerdoelen:
    - Begrip van het 'werken als een Dinges,' d.w.z. het regisseren zonder macht.
    - Begrip van de eigen competenties en te ontwikkelen vaardigheden in het regisseren zonder macht.
  5. Terugkommiddag
    Presenteren van paper (max. 10 minuten) met daarin een strategisch advies dat je daadwerkelijk kunt toepassen in je beroepspraktijk. Daarna afsluitende borrel.

Planning
Bekijk de planning 2024/2025 met alle data, docenten en onderwerpen. Let op: data onder voorbehoud. Per e-mail ontvang je uiterlijk zes weken voor aanvang van de leergang de meest recente versie van deze planning.

Cursusleiding en docenten
Deze leergang staat onder leiding van dr. Duco Bannink, universitair hoofddocent en onderzoeker bestuurskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam en dr. mr. Hans Bosselaar, senior onderzoeker en academic manager bij de vakgroep bestuurswetenschap en politicologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Een overzicht met alle docenten ziet u onderaan deze pagina.
 
Didactiek
In drie maanden volg je vier colleges en een slotbijeenkomst. Je bereid je op de colleges voor door de literatuur over het te behandelen onderwerp te lezen en een voorbereidende opdracht uit te voeren. Deze voorbereiding kost je ongeveer twee uur per college, m.u.v. het laatste college waarvoor je een presentatie maakt. Voor dat college is de geschatte voorbereidingstijd ca. vier uur.

De kennis die je tijdens de leergang opdoet, wordt nauw gekoppeld aan de praktijk. Tijdens de colleges bespreek je met de docent en met je medecursisten praktijksituaties aan de hand van uitdagingen in je eigen werkpraktijk. In deze interactieve opzet verbind je de theorie direct met je eigen praktijk.

Paper en presentatie
De leergang heeft geen examen. Wel krijg je de mogelijkheid om tegen het einde van de reeks een korte paper van minimaal 500 en maximaal 1500 woorden te schrijven. Mocht je hiervoor kiezen, dan wordt deze paper door de docenten beoordeeld en ontvang je hier feedback op. Dit paper is facultatief. Tijdens de slotbijeenkomst presenteer je je paper voor de groep.

Deelnemers die geen paper schrijven wordt gevraagd eveneens een presentatie te geven tijdens de slotbijeenkomst (maximaal tien minuten per presentatie). Tijdens deze presentatie verbind je een actueel (samenwerkings)vraagstuk uit je eigen werk aan het geleerde tijdens de vier cursusdagen. Het gaat in het paper en bij de presentatie met name om de eigen visie op de aanpak van een inhoudelijk probleem waarvoor samenwerking nodig is en de mogelijke strategie om hier met anderen, binnen en buiten de eigen organisatie, stappen richting de oplossing te zetten. We sluiten deze bijeenkomst af met de uitreiking van de deelnamecertificaten en een feestelijke borrel.

Certificaat
Iedereen die aan tenminste drie bijeenkomsten heeft deelgenomen en heeft gepresenteerd, ontvangt een certificaat.

Hoeveel tijd kost het?
Voor elke bijeenkomst geldt een voorbereidingstijd van ca. twee uur. Voor de presentatie van de slotbijeenkomst kun je rekenen op ca. vier uur voorbereidingstijd.

Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Resultaat
Data & kosten

Hoofddocent: dr. Duco Bannink

Hoofddocent: dr. Duco Bannink

Dr. Duco Bannink is universitair hoofddocent aan de Faculteit Sociale Wetenschappen, bij de vakgroep Bestuurswetenschap en Politicologie.Hij is gespecialiseerd in onderzoeksthema's als arbeidsmarkt, prestatiesturing, re-integratie en sociaal beleid. Hij beschouwt die kwesties vanuit de problematiek van beleidsintegratie en de governance daarvan: hoe komen we tot een integrale aanpak en hoe stuur je dat?

LinkedIn
Duco Bannink

Hoofddocent: dr. mr. Hans Bosselaar

Hoofddocent: dr. mr. Hans Bosselaar

Dr. mr. Hans Bosselaar is senior onderzoeker en academic manager eveneens bij de vakgroep Bestuurswetenschap en Politicologie. Bosselaar doet onderzoek naar de (her)inrichting in het sociaal domein in het bijzonder op het terrein van Werk en Inkomen. 

LinkedIn
Hans Bosselaar

Docent: mr. drs. Tim Robbe

Docent: mr. drs. Tim Robbe

Mr. drs. Tim Robbe is partner bij en mede-eigenaar van Victor Advocaten te Alkmaar. Hij heeft bijna 20 jaar zakelijke en persoonlijke ervaring met het sociaal domein en 17 jaar met opdrachtgeverschap. Voerde meer inkoop- en aanbestedingstrajecten in het sociaal domein uit dan wie ook in Nederland bij 250+ gemeenten. Hij is ook auteur van 5 boeken en 50+ artikelen, (gast/kern)docent aan diverse opleidingsinstellingen en universiteiten, ervaringsdeskundige naaste en toezichthouder in het sociaal domein.

Tim Robbe

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Heeft u nog vragen over de inhoud of opzet van de leergang? Neem dan contact op met de coördinator van de leergang, Jeannet Appelo via j.j.c.appelo@vu.nl.

Of bel Jeannet Appelo op 020-598 21 03.

Ben je student van een bachelor- of masteropleiding aan de VU en heb je vragen aan een docent of je faculteit?
Neem dan contact op met de studentenbalie van de VU

Praktische vragen

Heeft u vragen over plaatsing of betaling? Bel of mail dan naar Ilse Herweijer via vulaw@vu.nl

Of bel ons op 020-598 62 55.

Contactpersoon

Jeannet Appelo
Ilse Herweijer foto

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam