Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Een degelijke juridische basis Aanbestedingsrecht

Verspreid over vier maanden volgt u 11 colleges, gegeven door docenten uit wetenschap en praktijk. Tijdens deze colleges delen zij hun specifieke kennis en ervaring met u. Ook stimuleren zij u om casussen te bediscussiëren en op te lossen.

Waarover gaat deze leergang?
In deze leergang krijgt u een actueel overzicht van de thema’s in het aanbestedingsrecht. Daar hoort de Europese en nationale wet- en regelgeving bij, en ook de aanbestedingsplicht per organisatie en per soort opdracht. Ook maakt de leergang u wegwijs in actuele aanbestedingsrechtelijke thema’s.
Bijvoorbeeld:

  • Welke aanbestedingsprocedures zijn er en hoe kiest u de juiste procedure?
  • Hoe moet u een aanbesteding technisch specificeren en bekendmaken?
  • Hoe formuleert u duidelijk volgens welke criteria u aanbiedingen beoordeelt en selecteert?
  • Welke rechtsbescherming genieten gegadigden tegen beslissingen van de aanbesteder?

Programma en planning van de leergang
Lees een uitgebreide omschrijving van alle onderwerpen en leerdoelen die tijdens deze leergang behandeld worden in het uitklapmenu 'Programma: onderwerpen en leerdoelen per college' onderaan deze pagina.

Bekijk de planning voorjaar 2025 voor een overzicht van onderwerpen en docenten per bijeenkomst. 

Cursusleiding en docenten
De leergang staat onder leiding van prof. mr. Chris Jansen, hoogleraar privaatrecht en co-director van het Centre for Public Contract Law & Governance (CPC) aan de Vrije Universiteit Amsterdam en raadsheer-plaatsvervanger in het Hof ’s-Hertogenbosch en het Hof Den Haag.
Bekijk hier het overzicht met docenten betrokken bij deze leergang (.pdf).

Hoofddocent Chris Jansen auteur uitgave 'Herbezinning op de aanbesteding en realisatie van geïntegreerde bouwprojecten'
De realisatie van bouw- en infrastructurele projecten op basis van geïntegreerde contracten wordt al jarenlang als problematisch ervaren. Deze publicatie bevat de resultaten van een onderzoek naar de achtergronden en mogelijke oplossingen van die problematiek. Het boekje niet alleen geschreven voor bouwjuristen, maar ook voor andere professionals in de bouw met een economische, technische of managementachtergrond. Meer informatie op de website van ibr.

Didactische werkvorm
In vier maanden krijgt u de theorie van het aanbestedingsrecht aangeboden in 11 colleges. U sluit de leergang af met een examen.

De kennis die u opdoet, wordt nauw gekoppeld aan de praktijk. Tijdens de colleges bespreekt u met de docent en met uw medecursisten actuele ontwikkelingen in het aanbestedingsrecht aan de hand van casussen. Die kunnen gaan over recente rechtspraak, een Europese richtlijn of over praktijkervaringen met (vermeende) bevoorrechting van gegadigden boven anderen. Hierbij brengt de docent zijn/ haar expertise in en delen de cursisten hun kennis en ervaring vanuit uiteenlopende werkgebieden. In deze interactieve opzet verbindt u de theorie direct met uw eigen praktijk.

Hoeveel tijd kost het?
De leergang bestaat uit 11 colleges. U bereidt zich hierop voor door de voorgeschreven literatuur over het te behandelen onderwerp te lezen. Deze voorbereiding kost u ongeveer drie tot vijf uur per week. De leergang sluit u af met een examen.

Programma: onderwerpen per college
Bekijk verder onderaan deze pagina een uitgebreide omschrijving van alle thema's en onderwerpen die tijdens deze leergang behandeld worden.

Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Resultaat
Data, kosten en contact

Hoofddocent: prof. mr. Chris Jansen

Hoofddocent: prof. mr. Chris Jansen

Chris Jansen is hoogleraar privaatrecht en co-director van het Centre for Public Contract Law & Governance (CPC) aan de Vrije Universiteit Amsterdam en raadsheer-plaatsvervanger in het Hof ’s-Hertogenbosch en het Hof Den Haag. Hij heeft inmiddels 30 jaar ervaring als onderzoeker, docent en in de rechtspraktijk op het gebied van Contractenrecht, Aanbestedingsrecht en Bouwcontractenrecht.

Programma: onderwerpen en leerdoelen per college

  • College 1: Inleiding - wat is aanbesteden, waarom is het gereguleerd en welke regels zijn er?

    Onderwerpen

    • Wat is ‘aanbesteden’?
    • Hoe verloopt een aanbestedingsproces en welke belangen zijn in het geding?
    • Uit welke internationale, Europese en nationale bronnen vloeien aanbestedingsrechtelijke regels voort?
    • Wat is de juridische status van die regels?
    • Welke regels zijn in welke gevallen bindend?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de begrippen ‘inkopen’ en ‘aanbesteden’ van elkaar onderscheiden;
    • het begrip ‘aanbesteden’ onderscheiden van andere wijzen van inkopen;
    • op hoofdlijnen beschrijven hoe een gereguleerde aanbesteding normaliter verloopt;
    • een aantal in het aanbestedingsrecht belangrijke en veelvuldig gebruikte begrippen omschrijven en toelichten;
    • de oorsprong, ontwikkeling, inhoud en onderlinge samenhang van de beginselen van aanbestedingsrecht op hoofdlijnen beschrijven en toelichten;
    • de belangrijkste internationale, Europese en nationale bronnen waaruit aanbestedingsrechtelijke regels kunnen voortvloeien en die in een concreet geval relevant kunnen zijn, opsommen, herkennen en toelichten aan de hand van concrete voorbeelden;
    • de onderlinge samenhang en wederzijdse beïnvloeding die tussen de hiervoor bedoelde bronnen kan bestaan – met name tegen de achtergrond van de problematiek van de zogenaamde ‘doorwerking’ van het Europees (aanbestedings)recht – toelichten;
    • aan de hand van concrete voorbeelden een eerste indicatie geven van de bronnen waaruit mogelijkerwijs regels van aanbestedingsrecht voortvloeien die in de betreffende voorbeelden in acht dienen te worden genomen.
  • College 2: Wie zijn aanbestedingsplichtig?

    Onderwerpen

    • Welke entiteiten moeten op grond van de regulering in beginsel aanbesteden?
    • Welke criteria gelden om vast te stellen of een bepaalde entiteit aanbestedingsplichtig is?
    • Hoe moeten deze criteria op een concrete casus worden toegepast?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:
    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde criteria aan de hand waarvan in een concreet geval moet worden vastgesteld of een entiteit – gelet op haar hoedanigheid – aanbestedingsplichtig is, opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.

  • College 3: Welke opdrachten moeten Europees worden aanbesteed?

    Onderwerpen

    • Welke criteria gelden om vast te stellen of een aanbestedingsplichtige entiteit verplicht is om een opdracht aan te besteden?
    • Hoe moeten deze criteria worden toegepast op concrete casus?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde criteria aan de hand waarvan in een concreet geval moet worden beoordeeld of een overeenkomst kwalificeert als een ‘overheidsopdracht’, een ‘raamovereenkomst’ of een ‘concessieovereenkomst’ opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden;
    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde criteria aan de hand waarvan in een concreet geval moet worden vastgesteld of en in hoeverre een overheidsaanbesteder verplicht is om een ‘overheidsopdracht’, een ‘raamovereenkomst’ of een ‘concessieovereenkomst’ door middel van het oproepen van concurrentie in de markt te zetten – gelet op de kenmerken van zo’n opdracht of overeenkomst – opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.
  • College 4: Hoe dient de opdracht (technisch) te worden gespecificeerd en bekendgemaakt?

    Onderwerpen

    • Aan welke juridische randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om de eisen van de opdrachtspecificatie rechtmatig te formuleren?
    • Hoe moet de gespecificeerde opdracht vervolgens worden bekendgemaakt?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde eisen en criteria die worden gesteld aan zowel het proces van totstandkoming van technische specificaties als aan het resultaat van dat proces opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.
  • College 5: Welke aanbestedingsprocedures mogen worden toepast?

    Onderwerpen

    • Wanneer mag een aanbesteder een opdracht aanbesteden via een openbare procedure, een niet-openbare procedure, een mededingingsprocedure met onderhandeling (al dan niet met voorafgaande bekendmaking), een concurrentiële dialoog of een meervoudig onderhandse procedure?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde criteria, aan de hand waarvan in een concreet geval moet worden vastgesteld of en onder welke voorwaarden het een aanbesteder is toegestaan om bij de aanbesteding van een opdracht gebruik te maken van de openbare procedure; de niet-openbare procedure; de concurrentiegerichte dialoog; de mededingingsprocedure met onderhandeling; de onderhandelingsprocedure zonder aankondiging; en de meervoudig onderhandse procedure, opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.
  • College 6: Formulering en toepassing van geschiktheidseisen en selectiecriteria

    Onderwerpen

    • Aan welke randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om kwalitatieve geschiktheidseisen en eventuele (nadere) selectiecriteria rechtmatig te formuleren en toe te passen op de gegadigden?
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden en eisen in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde eisen die worden gesteld aan de formulering en toepassing van geschiktheidseisen en (nadere) selectiecriteria opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.
  • College 7: Formulering en toepassing van uitsluitingsgronden

    Onderwerpen

    • Aan welke randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om dwingende en facultatieve uitsluitingsgronden rechtmatig te formuleren en toe te passen op gegadigden die zich aanmelden?
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde eisen die worden gesteld aan de formulering en toepassing van uitsluitingsgronden opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.
  • College 8: Formulering van gunningscriteria

    Onderwerpen

    • Aan welke randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om de gunningscriteria rechtmatig te formuleren?
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde eisen die worden gesteld aan de formulering van gunningscriteria opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.
  • College 9: Toepassing van gunningscriteria

    Onderwerpen

    • Aan welke randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om de gunningscriteria rechtmatig toe te passen op de ontvangen inschrijvingen?
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde eisen die worden gesteld aan de toepassing van gunningscriteria opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden;
    • aan de hand van concrete voorbeelden antwoord geven op de vraag hoe de aanbesteder binnen de grenzen van het gereguleerde aanbestedingsrecht te werk mag gaan bij de afwikkeling van de gunningsfase;
    • aan de hand van concrete voorbeelden antwoord geven op de vraag welke rechtsgevolgen met de mededeling van de gunningsbeslissing in het leven worden geroepen.
  • College 10: Rechtsbescherming van gegadigden en inschrijvers tegen beslissingen die de aanbesteder neemt vóór en tijdens het aanbestedingsproces

    Onderwerpen

    • Wat kan een gegadigde of inschrijver juridisch ondernemen als een aanbesteder zijn verplichtingen niet naleeft?
    • Welke acties kunnen er bij een rechter worden ingesteld?
    • Welke rol kan de Commissie van Aanbestedingsexperts spelen bij de behandeling van klachten in aanbestedingsprocedures?

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de gerechtelijke en buitengerechtelijke mogelijkheden opsommen en toelichten die een gegadigde of inschrijver heeft op grond van het Unierecht en/of het nationale recht wanneer een aanbestedende dienst zijn aanbestedingsrechtelijke verplichtingen (beweerdelijk) niet naleeft, en de kennis hierover toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.
  • College 11: Capita selecta: Wijzingen van een overeenkomst na de aanbesteding

    Onderwerp

    • Het rechtmatig wijzigen van overheidsopdrachten na gunning en totstandkoming van de overeenkomst zonder tot heraanbesteding van de gewijzigde opdracht over te gaan.

    Leerdoelen
    Aan het einde van dit onderdeel kunt u: 

    • aan de hand van concrete voorbeelden antwoord geven op de vraag hoe de aanbesteder binnen de grenzen van het aanbestedingsrecht een overheidsopdracht na gunning en totstandkoming van de overeenkomst mag wijzigen zonder dat tot heraanbesteding van de gewijzigde overheidsopdracht behoeft te worden overgegaan; 
    • de in het gereguleerde aanbestedingsrecht vastgelegde eisen die worden gesteld aan de hiervoor bedoelde wijziging van een overheidsopdracht opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden; 
    • de jurisprudentie waarin de hiervoor bedoelde eisen nader zijn ontwikkeld en verduidelijkt weergeven, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.
  • Examen

    De leergang wordt afgesloten met een examen.

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Heeft u nog vragen over de inhoud of opzet van de leergang? Neem dan contact op met de coördinator van de leergang, Jeannet Appelo via j.appelo@vu.nl.

Of bel Jeannet Appelo op 020-598 21 03.

Ben je student van een bachelor- of masteropleiding aan de VU en heb je vragen aan een docent of je faculteit?
Neem dan contact op met de studentenbalie van de VU

Praktische vragen

Heeft u vragen over plaatsing of betaling? Bel of mail dan naar Ilse Herweijer via vulaw@vu.nl

Of bel ons op 020-598 62 55.

Contactpersoon

Jeannet Appelo
Ilse Herweijer foto

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam