Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Als leven stopt voor het goed en wel begonnen is

In vier cursusdagen stimuleren we je professionele, persoonlijke en levensbeschouwelijke competentie in het omgaan met rouw en verlies rondom een kinderdood (verder) te ontwikkelen, te versterken en passend in te zetten.

Tijdens de eerste bijeenkomst reflecteer je op persoonlijke, maatschappelijke en historische betekenislagen en taboes in de omgang met de dood. We vertrekken vanuit je eigen ervaring en verhaal en creëren bewustzijn van de persoonlijke, historische, maatschappelijke en existentiële dimensie van de kinderdood. Hierbij begrijpen we de kinderdood niet alleen in het licht van het te vroeg afgebroken leven, maar ook in het licht van de geboorte en het tot leven komen. Door de kinderdood te plaatsen in de context van het kinderleven vanaf de wieg, openen zich nieuwe betekenislagen en krijg je inzicht in de betekenis van de kinderdood in de context van zowel eindigheid als oneindigheid.

In de tweede bijeenkomst gaan we in op het ‘verliezen’ van een kind, en de daarmee samenhangende rouwprocessen. We staan stil bij wat er gebeurt als ouders hun kind moeten loslaten, of (dreigen te) ‘verliezen’. Hoe rouwen volwassenen, en hoe rouwen kinderen? Daarnaast besteden we aandacht aan je eigen ongemak in de communicatie met ouders en naasten die rouwen, en aan de rol die cultuur hierin speelt. Zo krijg je inzicht in het rouwproces rondom de dood van een kind, en wordt je je bewust van je eigen omgang met het rouwproces van anderen.

In de derde bijeenkomst staan de ethische dilemma’s rondom de dood van het kwetsbare kind centraal. Het overlijden van een zoon of dochter overkomt ouders. Maar soms zit er een keuzemoment bij. Bijvoorbeeld als een zwangerschap wordt afgebroken, of als ouders er voor kiezen om hun meervoudig gehandicapte kind te laten sterven. Aan de andere kant wordt er soms te lang doorgegaan met behandelen. Wat als er geen ‘goede’ keuzes zijn? Tijdens deze bijeenkomst onderzoeken we je eigen (professionele) rol in ethische dilemma’s en gaan we dieper in op de rol die wijsheidstradities spelen in ethische dilemma’s. Dit versterkt je inzicht in de ethische dilemma’s en religieuze, spirituele en morele betekenisverleningen rondom de (mogelijke) dood van het kwetsbare kind.

In de vierde en laatste bijeenkomst ‘spelen’ we met de verschillende perspectieven op leven na de dood. We vertrekken vanuit je eigen perspectief, en creëren bewustwording van je eigen visie op het leven na de dood, en die van de verschillende religieuze en spirituele tradities. We gaan met name in op spirituele ervaringen van ouders en naasten rondom de kinderdood. Wat zegt dit over het (te kort) geleefde leven en over de perspectieven op wat er na de dood komt, ook vanuit religieuze en spirituele tradities. We sluiten de cursus af met een reflectie op de vraag hoe je de confrontatie met de dood van kinderen professioneel, persoonlijk, en levensbeschouwelijk kunt hanteren en nieuwe invulling kunt geven aan jouw rol als zorgverlener.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen via