Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Kijk met frisse blik naar het bedrijfsleven: laat je inspireren!

Deeltijd Master of Science in Business Administration (Bedrijfskunde)

Tijdens deze master leer je waarom organisaties die in dezelfde markt opereren, verschillen in hun succes.

Waar komt dit verschil vandaan? Is dit verschil te verklaren uit de wijze waarop de afstemming van mens, geld en technologie in een bepaalde omgeving plaatsvindt: het organiseren? Wat is eigenlijk succesvol opereren?

De omgeving van de organisatie is niet stabiel. Er komen concurrenten bij of vallen weg. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals duurzaamheid beïnvloeden de vrijheidsgraden in het handelen van een organisatie. Deze complexiteit is het werkveld van de bedrijfskundige.

Curriculum deeltijd master bedrijfskunde

Bedrijfskundige vraagstukken zijn per definitie multidisciplinair en zelden vanuit één discipline te benaderen. Het curriculum is daarom gebaseerd op drie wetenschappelijke disciplines:

  • Organisatiekunde 
  • Technologie
  • Economie

Kies je specialisatie

Met behulp van deze disciplines leer je bedrijfskundige vraagstukken multidisciplinair te benaderen. Vervolgens specialiseer je je in een thema: management studies, digital business and innovation, executive coaching of financial management.

Voor wie?

De opleiding is geschikt voor jou als je behoefte hebt aan academische kennis en kunde op het gebied van strategie & organisatie, gedragswetenschappen, technologie en economie. 

Colleges

Deze deeltijd opleiding start ieder jaar begin februari en duurt in totaal twee jaar. De colleges zijn verspreid over zes periodes per jaar. Een studiebelasting van gemiddeld twintig uur per week is gebruikelijk (dit is inclusief de colleges). De exacte indeling vind je onderaan deze pagina.

Drie specialisatiemogelijkheden

1. Financial Management

De omgeving van financiële instellingen en grote ondernemingen wordt complexer, dynamischer en uitdagender. Een voorbeeld hiervan vormt de toenemende internationale regelgeving. Nieuwe strategische opties ontstaan voor zowel financiële instellingen als grote ondernemingen. Het analyseren en evalueren van deze kansen vereist dat er gedegen kennis is van financieel management en financiële markten.

2. Digital Business and Innovation

Digitale technologieën veranderen het bedrijfsleven. Start-ups veranderen traditionele spelregels. Gevestigde organisaties transformeren digitaal hun producten en processen. Traditionele beroepen worden vervangen door algoritmen en robots. Digitale werkplekken maken het mogelijk op ieder moment en op iedere plek te werken. Het bestuderen van en omgaan met dit soort kansen en organisatorische uitdagingen zijn de focus van de specialisatie Digital Business and Innovation.  

vervolg

3. Management Studies

Succes in business staat of valt met goed management. Van een management consultant wordt een kritische analyse verwacht met daarnaast concrete aanbevelingen. Vervolgens moeten deze analyse en aanbevelingen overtuigend worden onderbouwd en gecommuniceerd. Dit vereist een gedegen kennis van organisaties, consultantrollen, mogelijke interventies en verandermanagement. Wat is overigens goed management?

Periodes 1 t/m 6

De periodes 1, 2, 4 en 5 duren ieder acht weken. In de eerste zes weken worden vier uur interactieve colleges per week gegeven. De zevende week is collegevrij en in de achtste week wordt het tentamen afgenomen. Voor de meeste vakken dient naast dit tentamen een paper geschreven te worden. Voor een aantal vakken bestaat de toets alleen uit het schrijven van een paper. De periodes 3 en 6 omvatten elk vier weken. De tentamens in die periodes vinden plaats in de vierde week.

Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in het curriculum.

Overzicht

  • Periode 1 (febr-maart): Growth Strategies & Organizational Challenges (6 EC)
  • Periode 2 (april-mei): Management of Digital Innovation (6 EC)
  • Periode 3 (juni): Research Seminar I (3 EC)
  • Periode 4 (sept-okt): Corporate Financial Management (6 EC)
  • Periode 5 (nov-dec): Data Lab (6 EC)
  • Periode 6 (januari): Business Ethics (3 EC)

Periode 1 & 2

Periode 1 (feb-maart, 6 EC):

  • Specialisatie Management Studies - Organizational Behavior Management
  • Specialisatie Digital Business and Innovation - Digital Business & Information Systems
  • Specialisatie Financial Management - International Banking

Periode 2 (april-mei, 6 EC):

  • Specialisatie Management Studies - Management Consulting
  • Specialisatie Digital Business and Innovation - Digital Entrepreneurship Project
  • Specialisatie Financial Management - Firm Valuation, Incentives and Market Control

Periode 3 t/m 6

Periode 3 (juni, 3 EC):

  • Research Seminar II

Periode 4, 5 en 6 (sep-jan, 15 EC):

  • Thesis

Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in het curriculum.

  • Specialisaties

    Drie specialisatiemogelijkheden

    1. Financial Management

    De omgeving van financiële instellingen en grote ondernemingen wordt complexer, dynamischer en uitdagender. Een voorbeeld hiervan vormt de toenemende internationale regelgeving. Nieuwe strategische opties ontstaan voor zowel financiële instellingen als grote ondernemingen. Het analyseren en evalueren van deze kansen vereist dat er gedegen kennis is van financieel management en financiële markten.

    2. Digital Business and Innovation

    Digitale technologieën veranderen het bedrijfsleven. Start-ups veranderen traditionele spelregels. Gevestigde organisaties transformeren digitaal hun producten en processen. Traditionele beroepen worden vervangen door algoritmen en robots. Digitale werkplekken maken het mogelijk op ieder moment en op iedere plek te werken. Het bestuderen van en omgaan met dit soort kansen en organisatorische uitdagingen zijn de focus van de specialisatie Digital Business and Innovation.  

    vervolg

    3. Management Studies

    Succes in business staat of valt met goed management. Van een management consultant wordt een kritische analyse verwacht met daarnaast concrete aanbevelingen. Vervolgens moeten deze analyse en aanbevelingen overtuigend worden onderbouwd en gecommuniceerd. Dit vereist een gedegen kennis van organisaties, consultantrollen, mogelijke interventies en verandermanagement. Wat is overigens goed management?

  • Jaar 1

    Periodes 1 t/m 6

    De periodes 1, 2, 4 en 5 duren ieder acht weken. In de eerste zes weken worden vier uur interactieve colleges per week gegeven. De zevende week is collegevrij en in de achtste week wordt het tentamen afgenomen. Voor de meeste vakken dient naast dit tentamen een paper geschreven te worden. Voor een aantal vakken bestaat de toets alleen uit het schrijven van een paper. De periodes 3 en 6 omvatten elk vier weken. De tentamens in die periodes vinden plaats in de vierde week.

    Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in het curriculum.

    Overzicht

    • Periode 1 (febr-maart): Growth Strategies & Organizational Challenges (6 EC)
    • Periode 2 (april-mei): Management of Digital Innovation (6 EC)
    • Periode 3 (juni): Research Seminar I (3 EC)
    • Periode 4 (sept-okt): Corporate Financial Management (6 EC)
    • Periode 5 (nov-dec): Data Lab (6 EC)
    • Periode 6 (januari): Business Ethics (3 EC)
  • Jaar 2

    Periode 1 & 2

    Periode 1 (feb-maart, 6 EC):

    • Specialisatie Management Studies - Organizational Behavior Management
    • Specialisatie Digital Business and Innovation - Digital Business & Information Systems
    • Specialisatie Financial Management - International Banking

    Periode 2 (april-mei, 6 EC):

    • Specialisatie Management Studies - Management Consulting
    • Specialisatie Digital Business and Innovation - Digital Entrepreneurship Project
    • Specialisatie Financial Management - Firm Valuation, Incentives and Market Control

    Periode 3 t/m 6

    Periode 3 (juni, 3 EC):

    • Research Seminar II

    Periode 4, 5 en 6 (sep-jan, 15 EC):

    • Thesis

    Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in het curriculum.

Docenten

Wil je meer weten?

Neem dan gerust contact met ons op

020 - 598 3608 

Vrije Universiteit Amsterdam
School of Business and Economics Executive Education
De Boelelaan 1105
1081 HV Amsterdam

Volg ons op

Contactpersoon

Nicole Lijs