Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Kijk met frisse blik naar het bedrijfsleven: laat je inspireren!

Deeltijd Master of Science in Business Administration (Bedrijfskunde)

Tijdens deze master leer je waarom organisaties die in dezelfde markt opereren, verschillen in hun succes.

Waar komt dit verschil vandaan? Is dit verschil te verklaren uit de wijze waarop de afstemming van mens, geld en technologie in een bepaalde omgeving plaatsvindt: het organiseren? Wat is eigenlijk succesvol opereren?

De omgeving van de organisatie is niet stabiel. Er komen concurrenten bij of vallen weg. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals duurzaamheid beïnvloeden de vrijheidsgraden in het handelen van een organisatie. Deze complexiteit is het werkveld van de bedrijfskundige.

Curriculum deeltijd master bedrijfskunde

Bedrijfskundige vraagstukken zijn per definitie multidisciplinair en zelden vanuit één discipline te benaderen. Het curriculum is daarom gebaseerd op drie wetenschappelijke disciplines:

  • Organisatiekunde 
  • Technologie
  • Economie

Kies je specialisatie

Met behulp van deze disciplines leer je bedrijfskundige vraagstukken multidisciplinair te benaderen. Vervolgens specialiseer je je in een thema: management studies (waaronder executive coaching), digital business and innovation, marketing management of financial management.

Voor wie?

De opleiding is geschikt voor jou als je behoefte hebt aan academische kennis en kunde op het gebied van strategie & organisatie, gedragswetenschappen, technologie en economie. 

Colleges

Deze deeltijd opleiding start ieder jaar in februari en september en duurt in totaal twee jaar. De colleges zijn verspreid over zes periodes per jaar. Een studiebelasting van gemiddeld twintig uur per week is gebruikelijk (dit is inclusief de colleges). De exacte indeling vind je onderaan deze pagina.

Vier specialisatiemogelijkheden

1. Financial Management

De omgeving van financiële instellingen en grote ondernemingen wordt complexer, dynamischer en uitdagender. Een voorbeeld hiervan vormt de toenemende internationale regelgeving. Nieuwe strategische opties ontstaan voor zowel financiële instellingen als grote ondernemingen. Het analyseren en evalueren van deze kansen vereist dat er gedegen kennis is van financieel management en financiële markten.

2. Digital Business and Innovation

Digitale technologieën veranderen het bedrijfsleven. Start-ups veranderen traditionele spelregels. Gevestigde organisaties transformeren digitaal hun producten en processen. Traditionele beroepen worden vervangen door algoritmen en robots. Digitale werkplekken maken het mogelijk op ieder moment en op iedere plek te werken. Het bestuderen van en omgaan met dit soort kansen en organisatorische uitdagingen zijn de focus van de specialisatie Digital Business and Innovation.  

vervolg

3. Management Studies

Succes in business staat of valt met goed management. Van een management consultant wordt een kritische analyse verwacht met daarnaast concrete aanbevelingen. Vervolgens moeten deze analyse en aanbevelingen overtuigend worden onderbouwd en gecommuniceerd. Dit vereist een gedegen kennis van organisaties, consultantrollen, mogelijke interventies en verandermanagement. Wat is overigens goed management?

4. Marketing Management

Hoe zet je effectief marketingmiddelen en vaardigheden in met als doel het creëren van waarde voor klanten en andere stakeholders van het bedrijf? Je gaat vraagstukken en uitdagingen bespreken die van bijzonder belang zijn voor ondernemingen in de zakelijke markt. Je leert onder hoge druk een passende oplossing te vinden voor een actueel uitdagend marketingvraagstuk.

Periodes 1 t/m 6

De periodes 1, 2, 4 en 5 duren ieder acht weken. In de eerste zes weken worden vier uur interactieve colleges per week gegeven. De zevende week is collegevrij en in de achtste week wordt het tentamen afgenomen. Voor de meeste vakken dient naast dit tentamen een paper geschreven te worden. Voor een aantal vakken bestaat de toets alleen uit het schrijven van een paper. De periodes 3 en 6 omvatten elk vier weken. De tentamens in die periodes vinden plaats in de vierde week.

Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in het curriculum.

Overzicht

  • Periode 1 (febr-maart): Organizational Theory (6 EC)
  • Periode 2 (april-mei): Corporate Financial Management (6 EC)
  • Periode 3 (juni): Research Seminar I (3 EC)
  • Periode 4 (sept-okt): Marketing Strategy (6 EC)
  • Periode 5 (nov-dec): Management of Digital Innovation (6 EC)
  • Periode 6 (januari): Business Ethics (3 EC)

Periode 1 & 2

Periode 1 (feb-maart, 6 EC):

  • Specialisatie Management Studies - Organizational Behavior Management
  • Specialisatie Digital Business and Innovation - Digital Business & Information Systems
  • Specialisatie Financial Management - International Banking
  • Specialisatie Marketing Management - Business Marketing

Periode 2 (april-mei, 6 EC):

  • Specialisatie Management Studies - Management Consulting & Strategic Change
  • Specialisatie Digital Business and Innovation - Digital Entrepreneurship Project
  • Specialisatie Financial Management - Firm Valuation, Incentives and Market Control
  • Specialisatie Marketing Management - Strategic Marketing Integration

Periode 3 t/m 6

Periode 3 (juni, 3 EC):

  • Research Seminar II

Periode 4, 5 en 6 (sep-jan, 15 EC):

  • Thesis

Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in het curriculum.

  • Specialisaties

    Vier specialisatiemogelijkheden

    1. Financial Management

    De omgeving van financiële instellingen en grote ondernemingen wordt complexer, dynamischer en uitdagender. Een voorbeeld hiervan vormt de toenemende internationale regelgeving. Nieuwe strategische opties ontstaan voor zowel financiële instellingen als grote ondernemingen. Het analyseren en evalueren van deze kansen vereist dat er gedegen kennis is van financieel management en financiële markten.

    2. Digital Business and Innovation

    Digitale technologieën veranderen het bedrijfsleven. Start-ups veranderen traditionele spelregels. Gevestigde organisaties transformeren digitaal hun producten en processen. Traditionele beroepen worden vervangen door algoritmen en robots. Digitale werkplekken maken het mogelijk op ieder moment en op iedere plek te werken. Het bestuderen van en omgaan met dit soort kansen en organisatorische uitdagingen zijn de focus van de specialisatie Digital Business and Innovation.  

    vervolg

    3. Management Studies

    Succes in business staat of valt met goed management. Van een management consultant wordt een kritische analyse verwacht met daarnaast concrete aanbevelingen. Vervolgens moeten deze analyse en aanbevelingen overtuigend worden onderbouwd en gecommuniceerd. Dit vereist een gedegen kennis van organisaties, consultantrollen, mogelijke interventies en verandermanagement. Wat is overigens goed management?

    4. Marketing Management

    Hoe zet je effectief marketingmiddelen en vaardigheden in met als doel het creëren van waarde voor klanten en andere stakeholders van het bedrijf? Je gaat vraagstukken en uitdagingen bespreken die van bijzonder belang zijn voor ondernemingen in de zakelijke markt. Je leert onder hoge druk een passende oplossing te vinden voor een actueel uitdagend marketingvraagstuk.

  • Jaar 1

    Periodes 1 t/m 6

    De periodes 1, 2, 4 en 5 duren ieder acht weken. In de eerste zes weken worden vier uur interactieve colleges per week gegeven. De zevende week is collegevrij en in de achtste week wordt het tentamen afgenomen. Voor de meeste vakken dient naast dit tentamen een paper geschreven te worden. Voor een aantal vakken bestaat de toets alleen uit het schrijven van een paper. De periodes 3 en 6 omvatten elk vier weken. De tentamens in die periodes vinden plaats in de vierde week.

    Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in het curriculum.

    Overzicht

    • Periode 1 (febr-maart): Organizational Theory (6 EC)
    • Periode 2 (april-mei): Corporate Financial Management (6 EC)
    • Periode 3 (juni): Research Seminar I (3 EC)
    • Periode 4 (sept-okt): Marketing Strategy (6 EC)
    • Periode 5 (nov-dec): Management of Digital Innovation (6 EC)
    • Periode 6 (januari): Business Ethics (3 EC)
  • Jaar 2

    Periode 1 & 2

    Periode 1 (feb-maart, 6 EC):

    • Specialisatie Management Studies - Organizational Behavior Management
    • Specialisatie Digital Business and Innovation - Digital Business & Information Systems
    • Specialisatie Financial Management - International Banking
    • Specialisatie Marketing Management - Business Marketing

    Periode 2 (april-mei, 6 EC):

    • Specialisatie Management Studies - Management Consulting & Strategic Change
    • Specialisatie Digital Business and Innovation - Digital Entrepreneurship Project
    • Specialisatie Financial Management - Firm Valuation, Incentives and Market Control
    • Specialisatie Marketing Management - Strategic Marketing Integration

    Periode 3 t/m 6

    Periode 3 (juni, 3 EC):

    • Research Seminar II

    Periode 4, 5 en 6 (sep-jan, 15 EC):

    • Thesis

    Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in het curriculum.

Docenten

Wil je meer weten?

Neem dan gerust contact met ons op

Vrije Universiteit Amsterdam
School of Business and Economics
De Boelelaan 1105
1081 HV Amsterdam

Volg ons op

Contactpersoon

Nicole Lijs

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam