Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Lever een bijdrage aan goed onderwijs

Lever als pedagoog een bijdrage aan goed onderwijs

Hieronder vind je een overzicht van de vakken, met een korte beschrijving. Bekijk de Studiegids voor meer informatie over deze vakken.

Overzicht vakken

  • Curriculumstudies

    Wat moeten kinderen op school eigenlijk leren? Wat is een goede onderwijsmethode? Wat zijn interessante lessen? Visies daarop verschillen en hebben te maken met uiteenlopende opvattingen over ‘goed onderwijs’. In deze cursus ligt de nadruk op het leren (her)kennen en leren gebruiken van verscheidene opvattingen. De naam Curriculumstudies verwijst naar de centrale plaats van curricula in het onderwijs: een curriculum omvat het ‘waarom, waartoe, wat en hoe’ van een vak of opleiding.

  • Sustain-ability for Behavioural and Movement Science: how to respond to the planetary crisis

    We are living in times of ecological crises. In this course, you adopt critical perspectives on how to respond to the crisis as a professional in psychology, education, and human movement.

  • Technologie en Media in Opvoeding en Onderwijs

    Tablets hebben huishoudens veroverd, op scholen maken boeken plaats voor digitale leeromgevingen, mobiele telefoons vormen een inmiddels vertrouwd straatbeeld. Kinderen gaan bovendien steeds jonger online. De snelle veranderingen in het gebruik van technologie en media brengen steeds nieuwe vragen met zich mee voor ouders, onderwijzers, orthopedagogen en beleidsmakers. Binnen deze cursus geven studenten wetenschappelijk onderbouwde antwoorden en advies op deze vragen vanuit de praktijk. In groepen wordt er gewerkt aan een adviesrapport op vragen van een externe opdrachtgever uit de samenleving.

  • Mind, Brain & Education

    Many scientists, policymakers and teachers share the belief that knowledge of the brain is relevant to educational practice. Yet, implementing neuroscientific findings in the classroom is by no means straightforward. Experts in the different fields seem to speak a different language. This course will provide an introduction into the new scientific domain of neuroeducational research. It will highlight insights from neuroscience that are relevant to educational practice. It will try to bridge the gap between the two fields. 

  • Passend Onderwijs

    Deze cursus richt zich op de taken en verantwoordelijkheden van de pedagoog binnen ‘Passend Onderwijs’. We zien de pedagoog daarbij als een ‘scientist-practitioner’, dat wil zeggen, als een wetenschappelijk geschoold praktijkwerker. Deze cursus behandelt de competenties van de orthopedagoog op verschillende niveaus: leerling, leerkracht/klas, ouder, school en bovenschools. Je leert bijvoorbeeld onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in kaart brengen van leerlingen met specifieke stoornissen en beperkingen. 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam