Hieronder vind je een overzicht van de vakken, met een korte beschrijving. Bekijk de Studiegids voor meer informatie over deze vakken.
Lever een bijdrage aan goed onderwijs
Overzicht vakken
-
Curriculumstudies
Wat moeten kinderen op school eigenlijk leren? Wat is een goede onderwijsmethode? Wat zijn interessante lessen? Visies daarop verschillen en hebben te maken met uiteenlopende opvattingen over ‘goed onderwijs’. In deze cursus ligt de nadruk op het leren (her)kennen en leren gebruiken van verscheidene opvattingen. De naam Curriculumstudies verwijst naar de centrale plaats van curricula in het onderwijs: een curriculum omvat het ‘waarom, waartoe, wat en hoe’ van een vak of opleiding.
-
Sustain-ability for Behavioural and Movement Science: how to respond to the planetary crisis
We are living in times of ecological crises. In this course, you adopt critical perspectives on how to respond to the crisis as a professional in psychology, education, and human movement.
-
Technologie en Media in Opvoeding en Onderwijs
Tablets hebben huishoudens veroverd, op scholen maken boeken plaats voor digitale leeromgevingen, mobiele telefoons vormen een inmiddels vertrouwd straatbeeld. Kinderen gaan bovendien steeds jonger online. De snelle veranderingen in het gebruik van technologie en media brengen steeds nieuwe vragen met zich mee voor ouders, onderwijzers, orthopedagogen en beleidsmakers. Binnen deze cursus geven studenten wetenschappelijk onderbouwde antwoorden en advies op deze vragen vanuit de praktijk. In groepen wordt er gewerkt aan een adviesrapport op vragen van een externe opdrachtgever uit de samenleving.
-
Mind, Brain & Education
Many scientists, policymakers and teachers share the belief that knowledge of the brain is relevant to educational practice. Yet, implementing neuroscientific findings in the classroom is by no means straightforward. Experts in the different fields seem to speak a different language. This course will provide an introduction into the new scientific domain of neuroeducational research. It will highlight insights from neuroscience that are relevant to educational practice. It will try to bridge the gap between the two fields.
-
Passend Onderwijs
Deze cursus richt zich op de taken en verantwoordelijkheden van de pedagoog binnen ‘Passend Onderwijs’. We zien de pedagoog daarbij als een ‘scientist-practitioner’, dat wil zeggen, als een wetenschappelijk geschoold praktijkwerker. Deze cursus behandelt de competenties van de orthopedagoog op verschillende niveaus: leerling, leerkracht/klas, ouder, school en bovenschools. Je leert bijvoorbeeld onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in kaart brengen van leerlingen met specifieke stoornissen en beperkingen.