Hieronder vind je een overzicht van de vakken, met een korte beschrijving. Bekijk de Studiegids voor meer informatie over deze vakken.
Begrijp de samenhang van cognitief en sociaal functioneren
Overzicht vakken
-
Diagnostiek voor de Klinische Praktijk, kinderen en adolescenten
Deze cursus richt zich op kennis en praktische vaardigheden voor het uitvoeren van gestandaardiseerde screeningsgerichte klinische diagnostiek met aandacht voor neuropsychologische problematiek en GGZ problemen bij kinderen, adolescenten en volwassenen. Je ontwikkelt begrip over diagnostiek vanuit een brede psychologische en pedagogische invalshoek, zodat je als toekomstig psycholoog/pedagoog eveneens met alternatieve hypothesen rekening kunt houden die buiten je eigen specialisatie liggen.
-
Ontwikkeling en Psychopathologie
Het domein van de ontwikkelingspsychopathologie staat centraal in deze cursus, waarbij de belangrijkste concepten, theoretische modellen en onderzoeksbenaderingen uitgebreid aan de orde komen. Deze kennis vormt de basis voor het beter begrijpen van specifieke stoornissen bij 0- tot 24-jarigen, in het licht van beschermende en risicofactoren en ontstaanstheorieën.
Psychologiestudenten kunnen niet het vak Ontwikkeling en Psychopathologie volgen, i.v.m. overlap met hun reguliere programma. In plaats daarvan volgen zij het vak Ontwikkeling van Antisociaal Gedrag.
-
Technologie en Media in Opvoeding en Onderwijs
Tablets hebben huishoudens veroverd, op scholen maken boeken plaats voor digitale leeromgevingen, mobiele telefoons vormen een inmiddels vertrouwd straatbeeld. Kinderen gaan bovendien steeds jonger online. De snelle veranderingen in het gebruik van technologie en media brengen steeds nieuwe vragen met zich mee voor ouders, onderwijzers, orthopedagogen en beleidsmakers. Binnen deze cursus geven studenten wetenschappelijk onderbouwde antwoorden en advies op deze vragen vanuit de praktijk. In groepen wordt er gewerkt aan een adviesrapport op vragen van een externe opdrachtgever uit de samenleving.
-
Mind Brain and Education
This course is taught in English. It will provide an introduction to the new scientific domain of neuroeducational research. It will highlight insights from neuroscience that are relevant to educational practice. It will try to bridge the gap between the two fields. Using examples of recent interdisciplinary studies, it will demonstrate how diverse methodological approaches, ranging from neuro-imaging laboratory experiments used in cognitive neuroscience, to the approaches used in educational sciences, can be integrated.
-
Passend Onderwijs
Deze cursus richt zich op de taken en verantwoordelijkheden van de orthopedagoog binnen de onderwijsvernieuwingen rondom het Passend Onderwijs. We zien de orthopedagoog daarbij als een ‘scientist-practitioner’. Dat wil zeggen, als een wetenschappelijk geschoold praktijkwerker, die zoveel mogelijk gebruik maakt van methoden en werkwijzen waarover wetenschappelijke informatie beschikbaar is en wat bewezen doelmatig en doeltreffend is. Deze cursus behandelt de werkzaamheden van de orthopedagoog op verschillende niveaus: leerling, klas en school. Je leert bijvoorbeeld onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in kaart brengen van leerlingen met specifieke stoornissen en beperkingen. Je maakt kennis met handelingsgericht en opbrengstgericht werken. Er wordt aandacht besteed aan leerkrachtprofessionalisering en aan de samenwerking met ouders en jeugdzorg.