Hieronder vind je een overzicht van de vakken, met een korte beschrijving. Bekijk de studiegids voor meer informatie over deze vakken.
Patiënten met aandoeningen aan het bewegingssysteem helpen
Overzicht vakken
-
Revalidatie
De multidisciplinaire aanpak van het revalidatieproces van o.a. mensen met een dwarslaesie en niet-aangeboren hersenletsel wordt besproken. Daarnaast zal de vraag worden gesteld welke consequenties een functionele beperking heeft voor o.a. arbeidsparticipatie en hulpmiddelgebruik.
-
Vitaliteit en kwetsbaarheid bij ouderen
Tijdens deze cursus komen er bij de eerste bijeenkomst mensen langs die werkzaam zijn in de gemeente Amsterdam op het gebied van veroudering. In kleine groepjes zullen jullie hun vraag d.m.v. een praktijkgericht onderzoek proberen te beantwoorden en een concreet advies gaan formuleren die hen helpt. Tijdens de laatste bijeenkomst zullen jullie deze adviezen presenteren en geven zij feedback hoe ze dit gaan implementeren. Parallel hieraan lopen een aantal colleges over mechanismen onderliggend aan kwetsbaarheid, vitaliteit en intrinsieke capaciteit, hoe je deze concepten kan meten en wat mogelijke interventies zouden kunnen zijn.
-
Onderzoeksmethoden/ Epidemiologie
De cursus zal belangrijke principes en problemen van epidemiologisch onderzoek aan de orde stellen. De student leert ook een regressieanalyse (logistische regressie en survivalanalyse) te analyseren en de resultaten hiervan te interpreteren; de correcte statistische procedures in SPSS uit te voeren, de output van SPSS te interpreteren en de methoden en resultaten ervan correct te communiceren. Het vak wordt in het Engels gegeven.
-
Toegepaste inspanningfysiologie
Aandacht wordt besteed aan factoren die de inspanningstolerantie bepalen, de moleculair biologische processen die trainingseffecten reguleren en de rol van voeding in training en herstel. De aandacht zal liggen op hoe deze kennis toegepast kan worden binnen sport en gezondheid.
-
Neuro- en revalidatie-psychologie
In deze cursus wordt vanuit een psychologisch perspectief naar de consequenties van hersenletsel gekeken. Neuropsychologische stoornissen kunnen cognitief van aard zijn (bv. geheugen en spraak), emotioneel (bv. de stressreacties) of gedragsmatig (bv. vermoeidheid en motivatie). Daarna wordt er gepoogd een brug te slaan tussen de resultaten van experimenteel onderzoek en de praktijk van de revalidatie bij patiënten na een hersenbeschadiging.