Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ontdek hoe communicatie ons stuurt en beïnvloedt

In de minor Communicatiewetenschap leer je communicatieprocessen - tussen mensen, bedrijven en hun stakeholders en in het publieke debat – analyseren.

Je zult daardoor veel beter begrijpen welke rol communicatieprocessen spelen binnen je eigen discipline en hoe je deze processen kunt beïnvloeden. In de minorwerkgroep ga je ook zelf de effectiviteit van overtuigende boodschappen onderzoeken.

Deze minor bestaat uit 5 vakken die 6 EC per vak opleveren. Alle vakken worden in het Nederlands gegeven. Hieronder staat een overzicht van de vakken, met een korte beschrijving. Meer informatie over ieder vak is te vinden in de studiegids.

Overzicht vakken

  • Inleiding communicatiewetenschap

    Het dagelijks leven is vergeven van communicatie. In dit inleidende vak maak je kennis met de vragen die onderzoekers stellen over de functies en macht van media. Je leert communicatie begrijpen in termen van beeldvorming, agendavorming, informatieoverdracht, propaganda, attitudeverandering, functies van media en meer.

  • Marketing- en persuasieve communicatie

    Persuasieve communicatie is overal aanwezig. Marketeers proberen producten onder de aandacht te brengen, non-profit organisaties werven donateurs en politici zijn bezig de publieke opinie voor zich te winnen. De zenders proberen zaken naar hun hand te zetten, maar wanneer zijn ze effectief?

  • Media Entertainment

    Entertainment is serious business. In dit vak bestudeer je de geschiedenis van entertainmentmedia en de impact ervan op de cultuur. Ook is er veel aandacht voor de psychologische mechanismen die mediagebruik verklaren.

  • Media, maatschappij en politiek

    Het hoe en waarom van de – soms felle – maatschappelijke debatten leer je begrijpen bij Media, maatschappij en politiek. Je kijkt naar het functioneren van de media in het publieke debat vanuit het perspectief van de burger, de media en belanghebbenden als de overheid, politici, publieke organisaties en sociale bewegingen.

  • Experiment minor Communicatiewetenschap

    In dit project zullen jullie in teams werken aan het ontwerpen en uitvoeren van een experiment om de effectiviteit van een boodschap te testen. Met behulp van informatie en theorieën, ontwikkel je vervolgens je eigen onderzoeksidee. Door middel van een experiment  toets je de effectiviteit van de boodschap en leer je de resultaten correct te rapporteren.