Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ontdek hoe communicatie ons stuurt en beïnvloedt

In de minor Communicatiewetenschap leer je communicatieprocessen - tussen mensen, bedrijven en hun stakeholders en in het publieke debat – analyseren.

Je zult daardoor veel beter begrijpen welke rol communicatieprocessen spelen binnen je eigen discipline en hoe je deze processen kunt beïnvloeden. In de minorwerkgroep ga je ook zelf de effectiviteit van overtuigende boodschappen onderzoeken.

Deze minor bestaat uit 5 vakken die 6 EC per vak opleveren. Alle vakken worden in het Nederlands gegeven. Hieronder staat een overzicht van de vakken, met een korte beschrijving. Meer informatie over ieder vak is te vinden in de studiegids.

Overzicht vakken

  • Inleiding communicatiewetenschap

    Het dagelijks leven is vergeven van communicatie. In dit inleidende vak maak je kennis met de vragen die onderzoekers stellen over de functies en macht van media. Je leert communicatie begrijpen in termen van beeldvorming, agendavorming, informatieoverdracht, propaganda, attitudeverandering, functies van media en meer.

  • Marketing- en persuasieve communicatie

    Persuasieve communicatie is overal aanwezig. Marketeers proberen producten onder de aandacht te brengen, non-profit organisaties werven donateurs en politici zijn bezig de publieke opinie voor zich te winnen. De zenders proberen zaken naar hun hand te zetten, maar wanneer zijn ze effectief?

  • Media Entertainment

    Entertainment is serious business. In dit vak bestudeer je de geschiedenis van entertainmentmedia en de impact ervan op de cultuur. Ook is er veel aandacht voor de psychologische mechanismen die mediagebruik verklaren.

  • Media, maatschappij en politiek

    Het hoe en waarom van de – soms felle – maatschappelijke debatten leer je begrijpen bij Media, maatschappij en politiek. Je kijkt naar het functioneren van de media in het publieke debat vanuit het perspectief van de burger, de media en belanghebbenden als de overheid, politici, publieke organisaties en sociale bewegingen.

  • Experiment minor Communicatiewetenschap

    In dit project zullen jullie in teams werken aan het ontwerpen en uitvoeren van een experiment om de effectiviteit van een boodschap te testen. Met behulp van informatie en theorieën, ontwikkel je vervolgens je eigen onderzoeksidee. Door middel van een experiment  toets je de effectiviteit van de boodschap en leer je de resultaten correct te rapporteren.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam