Opleidingen, trainingen en maatwerk voor nieuwkomersonderwijs

VU-NT2 biedt een opleidingsprogramma aan over taal en pedagogiek in het nieuwkomersonderwijs op ISK’s en in het VO. Werk je op een school waar veel nieuwkomers instromen en merk je dat jij of jouw team wel wat ondersteuning kan gebruiken? We denken en kijken graag met je mee. Met korte opleidingen, trainingen of maatwerktrajecten, op de VU, online of op school.

Alfabetisering in de ISK en in het praktijkonderwijs
In een goede Alfa NT2-les voor leerlingen die niet of nauwelijks naar school zijn geweest, is aandacht voor leren lezen en schrijven, maar ook voor schoolse vaardigheden en mondelinge communicatie. Hoe pak je dat aan? Op deze vragen en meer krijg je antwoord in deze praktische korte opleiding.

Lesgeven aan anderstalige leerlingen in het VO
Hoe begeleid je nieuwkomers in een reguliere les in het voortgezet onderwijs? Deze korte opleiding richt zich op docententeams met leerlingen in de klas die het Nederlands als tweede taal hebben en lessen in het reguliere onderwijs volgen.

Klassenmanagement en differentiatie voor de ISK
In een ISK-klas wil je zorgen voor een leerklimaat waarin alle leerlingen goed bediend worden. Dat stelt flinke eisen aan het pedagogisch-didactisch handelen van de docent. Deze korte opleiding gaat in op de kernaspecten van klassenmanagement en differentiatie, verrijkt met inzichten uit het NT2-onderwijs.

Basis NT2 voor ISK-docenten: de principes van NT2
Lesgeven aan leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal hebben, is een vak apart. Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen taalvaardiger worden in het Nederlands als tweede taal? In deze korte opleiding doe je daarvoor de basiskennis en -vaardigheden op.

Leren observeren voor onderwijsmanagers en plusdocenten ISK
Behoort het observeren van NT2-docenten tijdens de les tot je taken? Met deze opleiding versterk je je competenties, zodat observeren van lessen een krachtig instrument wordt om het vakmanschap van de NT2-docent te versterken en de kwaliteit van de taallessen te verbeteren.

Zelfregulerend schrijven bevorderen in je klas
Het geven van schriftelijke feedback op schrijfproducten is een tijdrovende bezigheid voor de taaldocent en het kan schrijvers onnodig docentafhankelijk maken. Hoe zorg je er als taaldocent voor dat schrijvers hun eigen teksten zelfstandig kunnen en willen verbeteren? Deze opleiding leert taaldocenten hoe zij in hun klas zelfstandig schrijverschap (zelfregulerend schrijven) kunnen bevorderen.

Contact
Wil je meer weten? Neem dan direct contact op met met Rachel Zuilhof van VU-NT2.

Contact en informatie

Wil je meer informatie over een cursus of training op maat voor internationale medewerkers?

We maken graag vrijblijvend een (bel)afspraak om je wensen te bespreken voor maatwerk en/of incompany. Neem contact op met Rachel Zuilhof, adviseur NT2 op maat via r.m.zuilhof@vu.nl

Heb je interesse in een groepscursus Nederlands?

Je volgt een cursus samen met cursisten van andere bedrijven en organisaties. Bekijk hier het programma dag- en avondcursussen Nederlands.