Je kunt bij VU-NT2 terecht met allerlei vraagstukken op het gebied van docentprofessionalisering en het NT2-onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan advies bij het inrichten van het NT2-onderwijs binnen een afdeling of organisatie, het overnemen van stagebegeleiding, vragen op het gebied van taalontwikkeling en -didactiek, ontwikkeling van methodieken en praktijkonderzoek. We werken altijd vraaggestuurd en in overleg met jou creëren we een oplossing op maat.
Wat kun je verwachten?
Onze docentopleiders/adviseurs zijn ervaren NT2-docenten, met een grote passie voor het NT2-vakgebied. Zij geven les in de docentenopleidingen op de VU, doen zelf onderzoek, geven les aan cursisten op de VU, of ontwikkelen lesmateriaal en methodes in opdracht van uitgevers. Hun expertises zijn onder andere Alfa NT2-onderwijs, meertaligheid, inclusief NT2-onderwijs, uitspraakonderwijs, leesbevordering, leren observeren en begeleiden van taalvrijwilligers.
Theorie vertaald naar de praktijk
In onze adviezen vertalen we de theorie en wetenschappelijke inzichten naar de praktijk. Daarvoor gebruiken we graag casussen uit jouw onderwijspraktijk, zodat je daarna met concrete handvatten aan de slag kunt gaan. Hieronder vind je enkele voorbeelden. Wij werken voor taalaanbieders, ISK’s, scholen in het vo en mbo en taalvrijwilligersorganisaties.
Heb je een onderzoeksvraag?
Het team van VU-NT2 Research voert praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek uit op het gebied van taalverwerving, taalvaardigheid en taaldidactiek, met een nadruk op het vakgebied Nederlands als tweede taal. Wil je een voorstel aan ons voorleggen of een onderzoek in opdracht laten uitvoeren? Kijk hier voor meer informatie over VU-NT2 Research, of neem direct contact op met Camille Welie, coördinator VU-NT2 Research, c.j.m.welie@vu.nl.
Vrijblijvend adviesgesprek
Graag gaan we met je in gesprek over jouw adviesvraag. In een vrijblijvende, oriënterende ontmoeting onderzoeken we samen de doelstelling, een mogelijk traject en het te behalen resultaat, uitgaande van jouw vraag en eventueel de beschikbare tijd van de deelnemers. Er is veel mogelijk! Op basis van dit gesprek kunnen we je vervolgens een aanbod op maat toesturen. Neem direct contact op met Rachel Zuilhof, adviseur NT2 op maat via r.m.zuilhof@vu.nl.
Advies en begeleiding NT2-onderwijs en docentprofessionalisering
Voorbeelden van advies en begeleiding door VU-NT2
-
Observeren om te professionaliseren
In dit traject ondersteunen we bij het (verder) professionaliseren van een of meer NT2-docenten. Dit kan vakinhoudelijk zijn of specifieke NT2-gerelateerde didactische vaardigheden betreffen.
In een intakegesprek wordt de beginsituatie van de docent besproken. Daarna volgt een lesobservatie en een gericht feedbackgesprek, waarna de docentopleider advies geeft over het te volgen ontwikkelingstraject van de docent. Het traject wordt afgesloten met een evaluatiegesprek.
-
Feedback op de NT2-plek: NT2-advies en begeleiding voor het team
In een aantal bijeenkomsten begeleiden we een team docenten op basis van behoeften en vragen die er leven. Dit kunnen begeleidings- en/of opleidingsbijeenkomsten zijn.
De deelnemende docenten vullen de zelfevaluatie van het Competentieprofiel docent NT2-BVNT2 of ISK NT2-docent – LOWAN in en lezen zich zonodig in over benodigde competenties. De onderwerpen en wensen die hieruit voortkomen worden behandeld in een aantal bijeenkomsten. Deze kunnen we combineren met observaties op de werkplek, begeleide intervisiebijeenkomsten en feedbackgesprekken, afhankelijk van de wens van het team en de beginsituatie.
-
Stagebegeleiding incompany
Als een aankomend docent NT2 tijdens de docentenopleiding een stage doet bij een taalaanbieder of onderwijsinstelling, is er soms niemand beschikbaar om de stagiair inhoudelijk op de werkplek te begeleiden. VU-NT2 kan hierbij ondersteunen door de stagebegeleiding op zich te nemen, zowel bij zowel vakinhoudelijke als specifieke NT2-gerelateerde didactische vaardigheden. Een compleet begeleidingstraject bestaat uit een intake, lesobservaties, feedback- en mentorgesprekken en een eindevaluatie. Tijdens het traject wordt steeds teruggekoppeld en afgestemd met de betrokken coördinator of interne stagebegeleider.
-
Ontwikkeling van lesmethodes en toetsmateriaal
Hoe creëer je bijvoorbeeld samenhang tussen taalles en taal op de werkvloer? Hoe verbeter je alledaagse taalvaardigheden? Hoe kies je de juiste methodiek voor een BBL-traject? Voor elk vraagstuk creëren wij een oplossing op maat. Via observaties, gesprekken met docenten of coördinatoren en meedenken/adviseren over een aanpak van speciale doelgroepen zoals laaggeletterden of inburgeraars.
Voorbeelden uit de praktijk:
- Advies voor een leerlijn met lesmateriaal voor een startende taalschool.
- Lesobservaties met een advies en leerlijn voor (Alfa) NT2-onderwijs op een praktijkschool.
- Meedenken met een gemeente voor het vormgeven van de Z-route.
Snelle navigatie VU-NT2
Heb je vragen of wil je een afspraak maken?