Medewerkers van VU-NT2 Research werken nauw samen met of behoren ook tot andere teams van VU-NT2 die taalonderwijs geven (VU-NT2 Academy), NT2-docenten opleiden (VU-NT2 Professional) en/of lesmethodes ontwikkelen (VU-NT2 Expert). Door die kruisbestuiving borgen we de verbinding van onderzoek met ontwikkelingen in de beroepspraktijk en leren we van en met elkaar.
Het team van VU-NT2 Research voert praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek uit op het gebied van taalverwerving, taalvaardigheid en taaldidactiek, met een nadruk op het vakgebied Nederlands als tweede taal. De inzichten die volgen uit ons onderzoek kunnen bijdragen aan onderwijsvernieuwingen of als input dienen voor methodes, lesmateriaal en toetsen. Onze kennis delen we door nieuwe inzichten in ons eigen onderwijs in te bedden en door te publiceren in vak- en populairwetenschappelijke tijdschriften, peer-reviewed tijdschriften en rapporten.
Onderzoeksgebied
Het werkveld van VU-NT2 Research is breed: we voeren onderzoek uit bij (tweede) taalleerders op verschillende onderwijsniveaus (van primair tot hoger onderwijs), opleidingsniveaus (van laag- tot hoogopgeleiden) en taalniveaus (van laag tot hoog, van analfabeet tot hoogopgeleid).
We staan altijd open voor nieuwe onderzoeksvoorstellen of -ideeën op de hierboven genoemde vakgebieden. Wil je een voorstel aan ons voorleggen of een onderzoek in opdracht laten uitvoeren? Neem voor meer informatie of vragen contact op met Camille Welie, coördinator VU-NT2 Research, c.j.m.welie@vu.nl.
Toegepast taalwetenschappelijk onderzoek (NT2)
Onderzoeksprojecten
-
Het effect van academische woordenschat op de leesvaardigheid van (NT2-)studenten
In dit project wordt de betrouwbaarheid van een academische woordenschattoets (de AWT) onderzocht en de relatie tussen academische woordenschat en begrip van studieteksten.
Betrokken onderzoekers: Camille Welie (VU), Maarten de Korte (Cito), Lieke Walet (Cito), Stef Bernhards (Cito), Maud de Koster (Cito)
Samenwerking: Hogeschool van Amsterdam, Cito, VU-NT2 Research
Publicatie(s)- Welie, C., Walet, L. Bernhards, S. & De Koster, M. (2021). De academische woordenschattoets (AWT): Een diagnostische toets bij de start van het hoger onderwijs. Levende Talen Tijdsschrift, 30-40
- Welie, C., & Korte, M. de. (2023). Het academisch lezen van eerstejaars hbo-studenten met een kleine en grote academische woordenschat: Een onderzoek naar begrip van studieteksten, leesstrategieën en leesmotivaties . Levende Talen Tijdschrift, 24(2), 16–28
-
DigiRevisie
Ontwikkeling van een website (DigiRevisie: www.digirevisie.nl) om samenhangend schrijven te bevorderen met behulp van computerfeedback en de schrijfdidactiek gefocuste revisie.
Betrokken onderzoekers en ontwikkelaars: Camille Welie (VU), Bert Bredeweg (HvA), Roland Groen (EDIA), Mark Breuker (EDIA), Anders Bouwer (HvA), Raymond Manders (EDIA)Samenwerking: Hogeschool van Amsterdam, EDIA, Universiteit van Amsterdam, VU-NT2 Research
Publicatie(s)
- Welie, C. (2020). Gefocuste Revisie: checklist voor samenhang. Docentenhandleiding bij een checklist voor schrijvers om zelfstandig de samenhang van hun teksten te verbeteren.
- Welie, C. & Gabrovsek Sanders, L. (2021). Gefocuste Revisie. Zelfstandig teksten verbeteren zonder schriftelijke feedback. Levende Talen Magazine, 4, 11-15
-
Effecten van leesbevordering op tweedetaalleren
In dit postdoc-onderzoek wordt een literatuurstudie (meta-analyse) uitgevoerd naar potentieel effectieve interventies op het gebied van leesbevordering voor tweedetaalleerders in verschillende fasen van de onderwijsloopbaan. Tevens wordt een peiling uitgevoerd naar de leesmotivatie onder tweedetaalleerders en een inventarisatie van leesbevorderingsactiviteiten voor tweedetaalleerders. Op basis van de uitkomsten van de literatuurstudie en inventarisatie worden ontwerpprincipes geformuleerd waarmee na afloop van het postdoconderzoek een interventie wordt ontwikkeld en geëvalueerd.
Betrokken onderzoekers: Nina Sangers (VU), Lisa van der Sande (VU), Camille Welie (VU), Roel van Steensel (VU) -
Spreekangst bij tweedetaalleerders
Hier komt binnenkort meer informatie over dit onderzoek.
-
Automatische beoordeling NT2 woordvolgorde met AI-taalmodellen
Hier komt binnenkort meer informatie over dit onderzoek.
-
Inclusief NT2-onderwijs voor NT2-leerders met een visuele beperking
Hier komt binnenkort meer informatie over dit onderzoek.
-
Meertaligheid in de NT2 klas
Hier komt binnenkort meer informatie over dit onderzoek.
-
Verschillen tussen lezers in het verwerken van connectieven
In het project “Individual differences in processing and comprehending coherence markers: The role of metacognitive knowledge” wordt onderzocht of lezers met weinig en veel kennis over leesstrategieën (metacognitieve kennis) verschillen in hoe ze connectieven (signaalwoorden zoals daarom, hoewel, bovendien) verwerken tijdens het lezen en de effecten daarvan op hun tekstbegrip.
Betrokken onderzoekers: Rianne van den Berghe (Hogeschool Windesheim), Camille Welie (VU), Ted Sanders (Universiteit Utrecht)
Snelle navigatie VU-NT2
Heb je vragen of wil je een afspraak maken?