Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Waarden van AI en big data
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Centrum voor Taal en Ontwikkeling

Het Centrum voor Taal en Ontwikkeling (CTO) aan de VU is opgericht voor onderwijs- en zorgprofessionals die op zoek zijn naar verdieping van hun kennis over taal.

Inclusie door taal

Sommige kinderen en volwassenen in onze samenleving hebben een steuntje in de rug nodig op het gebied van taal. Zonder die steun kunnen zij niet volwaardig deelnemen aan onderwijs of meekomen in de samenleving en dat zorgt voor kansenongelijkheid. Graag willen wij ons inzetten om deze ongelijkheid te verkleinen door bovengenoemde professionals (nog) meer kennis over taal en taalontwikkeling te bieden, op maat en naar behoefte. Wetenschappelijk onderbouwde kennis en diepgaand inzicht in taal en taalontwikkeling is van cruciaal belang voor iedereen die werkt met kinderen en volwassenen die, om uiteenlopende redenen, moeite hebben met het leren van taal.

Aandachtsgebieden binnen CTO

Bij het CTO werken docent-onderzoekers op het gebied van taalwetenschap en spraak/taalpathologie. Wij bieden onderwijs op universitair niveau in workshops, webinars, lezingen, cursussen, kennisclips en publicaties op het gebied van taal. Onze expertisegebieden zijn dyslexie, taalontwikkelingsstoornissen (TOS), auditieve beperkingen, meertaligheid, en combinaties van deze gebieden. Ons onderwijsaanbod is bedoeld voor logopedisten, leerkrachten, ambulant begeleiders, intern begeleiders, remedial teachers, dyslexiecoaches en schoolleiders.

Nederlands als tweede taal

Heb je vragen op het gebied van Nederlands als tweede taal, neem dan contact op met onze collega’s van VU-NT2.

Maak kennis met het CTO-team

Maak kennis met het CTO-team

Het team van het VU Centrum voor Taal en Ontwikkeling bestaat uit vier enthousiaste docent-onderzoekers. Zij verzorgen onderwijs aan de VU in het bachelorprogramma Language and Mind en het masterprogramma Taalstoornissen. Hiernaast verrichten ze onderzoek, verzorgen lezingen en andere kennisverrijkende bijeenkomsten. Zij maken recente wetenschappelijke inzichten toegankelijk en samen met professionals maken ze een koppeling naar de praktijk.  

Ontmoet ons CTO-team

Het aanbod van CTO voor professionals in taal

  • Meertaligheid

    • Meertalige kinderen in de klas: wel of niet toestaan dat ze hun thuistaal spreken op school?
    • Nieuwkomers die veel moeite met leren lezen hebben: wel of geen dyslexie?
    • Meertalige kinderen die veel problemen lijken te hebben met het leren van het Nederlands: wel of geen TOS?

    Bovenstaande vragen zijn natuurlijk niet met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. Dit zijn moeilijke vraagstukken waarbij je als onderwijs- of zorgprofessional behoefte aan ondersteuning kunt ervaren. Je wilt de nuance kunnen benoemen, je wilt wetenschappelijke onderbouwing en je wilt praktische handvatten.

    Die ondersteuning bieden wij, in verschillende vormen, naar gelang jouw behoefte! Denk hierbij aan een interactieve workshop waarin je een casus kunt aandragen. Of aan een kennisclip die je als uitgangspunt bij een studiemiddag kunt gebruiken. Of een onderzoek op maat, gebaseerd op vragen vanuit jouw onderwijs- of zorgpraktijk, met duidelijke aanbevelingen en advies. Zie hieronder voor enkele uitgewerkte voorbeelden.

    Interesse? Vul het contactformulier in en formuleer je vraag zo duidelijk mogelijk. Dan nemen we contact met je op voor verder overleg over de invulling, waarna wij je een vrijblijvende offerte sturen.

    Staat wat je zoekt er (net) niet bij? Neem ook dan contact met ons op. Dan kijken we samen wat mogelijk is.

    Bekijk onderstaande voorbeelden voor een concrete indruk van wat wij je kunnen bieden. 

    • Website Meertaligheid en TOS
      Met informatie voor leerkrachten, logopedisten, remedial teachers en klinisch linguïsten over meer dan 70 talen die in Nederland worden gesproken. Je vindt er ook informatie over screening en diagnose van meertalige kinderen met een vermoeden van TOS.
    • Workshops Meertaligheid en TOS
      Voor ambulant begeleiders over meertalige kinderen met een vermoeden van TOS. In deze workshops bestuderen we de positie van meertalige kinderen met (een vermoeden van) TOS. Deze groep kinderen is oververtegenwoordigd in het cluster 2 onderwijs en in de groep kinderen met ambulante begeleiding. Bij deze workshop gaan we in op de oorzaken van deze situatie maar we duiken ook in de praktijk: welke extra kennis en tools kun jij inzetten om deze kinderen nog beter te begeleiden?
    • Lezing of workshop meertaligheid en dyslexie
      Zie 'Dyslexie'
  • Taalontwikkelingstoornissen (TOS)

    Ongeveer 6% van alle kinderen heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Deze kinderen nemen ofwel deel aan het speciaal onderwijs, cluster 2, ofwel aan het regulier onderwijs (meestal met extra begeleiding in de vorm van een zorgarrangement). Niet iedereen in het onderwijs heeft even veel kennis over dit onderwerp. Maar als je opeens een of meer kinderen in de klas hebt met een TOS, kan de behoefte ontstaan om hier meer over te weten te komen. Je wilt bijvoorbeeld weten wat de mogelijke oorzaken zijn van een TOS en wat de meest voorkomende symptomen zijn. Of heel praktisch: wat kunnen leerkrachten doen in de klas om het leren voor deze kinderen zo toegankelijk mogelijk te maken? Of misschien ben je wel benieuwd hoe je tot een goede (betere?) samenwerking komt met de ambulant begeleider?

    En dat is precies wat wij bieden, in verschillende vormen, naar gelang jouw behoefte! Denk bijvoorbeeld aan een interactieve workshop waarin je een casus kunt aandragen. Of aan een kennisclip die je als uitgangspunt bij een studiemiddag kunt gebruiken. Of een onderzoek op maat, gebaseerd op vragen vanuit jouw onderwijs- of zorgpraktijk, met duidelijke aanbevelingen en advies. Zie hieronder voor enkele uitgewerkte voorbeelden.

    Interesse? Vul het contactformulier in en formuleer je vraag zo duidelijk mogelijk. Dan nemen we contact met je op voor verder overleg over de invulling, waarna wij je een vrijblijvende offerte sturen.

    Staat wat je zoekt er (net) niet bij? Neem ook dan contact met ons op. Dan kijken we samen wat mogelijk is.

    Bekijk onderstaande voorbeelden voor een concrete indruk van wat wij je kunnen bieden. 

    Lezingen/ workshops/ webinars
    Voor leerkrachten en ambulant begeleiders: Wat is TOS? Wat kan ik, als docent, nog meer doen om kinderen met TOS tegemoet te komen, zonder de leerdoelen uit het oog te verliezen? Welke rol kan een onderwijsassistent hierbij spelen? Hoe kan ik de samenwerking leerkracht & ambulant begeleider optimaliseren? Van algemene inleidende lezingen tot workshops op maat.

    • Materiaalontwikkeling
      Leden van het VU Centrum voor Taal en Ontwikkeling hebben eerder, in samenwerking met docenten van een VSO-school (cluster 2), een woordenschattoets ontwikkeld, helemaal toegespitst op de doelgroep jongeren met TOS. Als jij ook zo’n specifieke behoefte hebt namens jouw school, kunnen we met elkaar de mogelijkheden en een tijdpad exploreren.
    • Advies op maat
      Scholen met allerlei vragen rondom passend onderwijs aan kinderen bij wie de taalontwikkeling niet moeiteloos verloopt, kunnen bij ons terecht voor advies op maat. Na een kennismakingsgesprek bepalen we, in één of meer sessies met het team, hoe we een plan van aanpak vorm kunnen geven.
    • Voor de combinatie TOS & Meertaligheid, inclusief de website meertaligheid en taalstoornissen – zie 'Meertaligheid'
  • Dyslexie

    Er is gelukkig al veel bekend over dyslexie. Er zijn richtlijnen en protocollen die helpen bij het screenen en begeleiden van leerlingen met dyslexie. Dat wil niet zeggen dat onderwijs- en zorgprofessionals zich altijd en in iedere situatie handelingsbekwaam voelen als het gaat om de begeleiding van kinderen met dyslexie. Soms heb je behoefte aan specifieke informatie, gebaseerd op de meest recente wetenschappelijk inzichten.

    En dat is precies wat wij bieden, in verschillende vormen, naar gelang jouw behoefte! Denk bijvoorbeeld aan een interactieve workshop waarin je een casus kunt aandragen. Of aan een kennisclip die je als uitgangspunt bij een studiemiddag kunt gebruiken. Of een onderzoek op maat, gebaseerd op vragen vanuit jouw onderwijs- of zorgpraktijk, met duidelijke aanbevelingen en advies. Zie hieronder voor enkele uitgewerkte voorbeelden.

    Interesse? Vul het contactformulier in en formuleer je vraag zo duidelijk mogelijk. Dan nemen we contact met je op voor verder overleg over de invulling, waarna wij je een vrijblijvende offerte sturen.

    Staat wat je zoekt er (net) niet bij? Neem ook dan contact met ons op. Dan kijken we samen wat mogelijk is.

    Bekijk onderstaande voorbeelden voor een concrete indruk van wat wij je kunnen bieden.

    • Studiemiddag Orthopedagiek PO
      Voor leerkrachten in het PO, waarin we ingaan op de vraag: hoe kunnen leerkrachten in het basisonderwijs hun onderwijs zodanig vormgeven dat er geen extra barrières worden opgeworpen voor kinderen met dyslexie, waarbij de leerdoelen wel gehandhaafd kunnen blijven?
    • Studiemiddag Orthopedagogiek VO
      Voor docenten Nederlands en MVT in het VO, waarin we ingaan op de vraag: hoe kunnen talendocenten hun onderwijs zodanig vormgeven dat er geen extra barrières worden opgeworpen voor kinderen met dyslexie, waarbij de leerdoelen wel gehandhaafd kunnen blijven?
    • Lezing Inleiding Dyslexie
      Voor alle docenten in het VO: Wat is dyslexie? Wat kan ik, als docent van een bèta of gamma-vak, doen om kinderen met dyslexie tegemoet te komen, zonder de leerdoelen uit het oog te verliezen?
    • Workshop Screeningtools en interventiematerialen Dyslexie
      Voor PO en/of VO: welke materialen zijn er en welke zijn wetenschappelijk onderzocht en aantoonbaar effectief?
    • Beleidsadvies voor directies
      Ondersteuning bij het (opnieuw) vormgeven van het dyslexieprotocol, specifiek gericht op de eigen school.
    • Lezing meertaligheid en dyslexie
      Informatieve bijeenkomst voor leerkrachten en directies, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt wat nu precies de knelpunten zijn bij screening op dyslexie bij meertalige kinderen, en welke praktische tools en handvatten er zijn om hier mee om te gaan. Ook gaan we in op de positie van de meertalige leerling met dyslexie: wat zijn de voordelen en nadelen van leren lezen en schrijven in beide talen?
    • Workshop dyslexie en meertaligheid: screening met de protocollen
      Hands-on workshop voor Intern begeleiders en Remedial teachers over werken met de handreiking Signalering van dyslexie bij meertalige kinderen met een migratieachtergrond, met het protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling en met de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie.
  • Audititeve beperkingen | Language and Hearing Center Amsterdam

    Het kunnen horen van taal is belangrijk om gesproken taal te ontwikkelen. Kinderen met gehoorverlies hebben daarom soms meer moeite in hun taalontwikkeling dan hun leeftijdsgenootjes met een normaal gehoor. Welke taalproblemen deze kinderen ondervinden, hangt af van vele factoren zoals de ernst van het gehoorverlies, het type revalidatieapparatuur (gehoorapparaat of cochleair implantaat) en de leeftijd waarop zij interventie aangeboden krijgen. Misschien ben je op zoek naar waardevolle inzichten over wat het nu precies betekent om taal te ontwikkelen met gehoorverlies? Of heb je behoefte om meer te weten over de relatie tussen de cognitie en gehoor. Wellicht ben je op zoek naar manieren om om te gaan met de dilemma's die je als onderwijs- of zorgprofessional tegenkomt in je werk met deze leerlingen?

    Voor ons onderwijs op het gebied van taal en gehoor werken wij sinds 2014 samen met collega’s van de afdeling Audiologie van het Amsterdam UMC, locatie VUmc. In dat jaar hebben Dr. Theo Goverts en prof. Martine Coene het Language and Hearing Center Amsterdam opgericht, een interdisciplinaire universitaire werkgroep van collega’s die zich bezighouden met het raakvlak van taal en gehoor. In samenwerking met die collega’s bieden we jaarlijks een nascholingsreeks aan en een vakkenpakket (een zogenoemde minor) op het gebied van Kind, Taal en Gehoor. Zie hieronder voor meer informatie hierover.

    En dat is precies wat wij bieden, in verschillende vormen, naar gelang jouw behoefte! Denk bijvoorbeeld aan een interactieve workshop waarin je een casus kunt aandragen. Of aan een kennisclip die je als uitgangspunt bij een studiemiddag kunt gebruiken. Of een onderzoek op maat, gebaseerd op vragen vanuit jouw onderwijs- of zorgpraktijk, met duidelijke aanbevelingen en advies.

    We hebben expertise op het gebied van de ontwikkeling van gesproken taal, het spraakverstaan bij kinderen die slechthorend of doof zijn in relatie tot de ontwikkeling van hun grammatica, de relatie tussen het vroege horen, gesproken taalontwikkeling en schoolse vaardigheden, en het multimodale karakter van communicatie in deze speciale doelgroep.

    Interesse? Vul het contactformulier in en formuleer je vraag zo duidelijk mogelijk. Dan nemen we contact met je op voor verder overleg over de invulling, waarna wij je een vrijblijvende offerte sturen.

    Staat wat je zoekt er (net) niet bij? Neem ook dan contact met ons op. Dan kijken we samen wat mogelijk is.

    Bekijk onderstaande voorbeelden voor een concrete indruk van wat wij je kunnen bieden.

    • Nascholingsreeks Kind, Taal en Gehoor
      In samenwerking met collega’s van het Language and Hearing Center Amsterdam organiseren we ieder najaar een nascholingsreeks met een telkens wisselend onderwerp. Deze nascholing bestaat uit twee webinars op de donderdagmiddag met verschillende sprekers. Kijk rechts bovenin op de homepage voor een link naar meer informatie over de eerstvolgende nascholingsreeks. Voor deze reeks wordt altijd accreditatie aangevraagd bij verschillende beroepsverenigingen.
    • Minor Taal en Gehoor
      In samenwerking met collega’s van het Language and Hearing Center Amsterdam organiseren we ieder najaar voor onze studenten een pakket aan vakken (een zogenoemde minor) over het thema Kind, Taal en Gehoor. Via contractstudie kun je deelnemen aan één of meer van die cursussen. Meer informatie hierover kun je vinden bij minor-informatie. Meer informatie over contractonderwijs vind je op de betreffende FGW-pagina over contractonderwijs.
    • Voorlichting op scholen
      Op verzoek en op maat kunnen wij voorlichting geven aan teams van leerkrachten en/of directieleden die werken op een school waar één of meer kinderen zitten met een gehoorprobleem. Deze voorlichting kan bijvoorbeeld bestaan uit informatie over taalontwikkeling bij kinderen met een cochleair implantaat, of informatie over aanpassingen die in het klaslokaal en/of in de les kunnen worden gedaan om de luister-omstandigheden van het kind te verbeteren. Neem vooral contact met ons op bij specifieke vragen; dan kijken we in overleg naar de mogelijkheden.
    • Publiek-private partnerschappen
      In het verleden zijn wij publiek-private partnerschappen (PPP) aangegaan met enkele bedrijven. We staan open voor nieuwe initiatieven op dit terrein.
    • Onderzoek voor producenten van CI’s: cochleair implantaten
      In het verleden hebben leden van het VU Centrum voor Taal en Ontwikkeling onderzoek uitgevoerd voor fabrikanten/producenten van cochleair implantaten. We staan open voor nieuwe initiatieven op dit terrein.
    • Ontwikkeling van toetsen voor spraakverstaan
      Leden van het VU Centrum voor Taal en Ontwikkeling hebben enkele spraakverstaantoetsen ontwikkeld die beschikbaar zijn voor de audiologische praktijk. Spraakverstaantoetsen combineren met piepjestoetsen geeft veel toegevoegde waarde, omdat je dan veel beter kunt bepalen wat iemand echt verstaat (i.t.t. wat iemand hoort).

Meer weten over ons aanbod en werkzaamheden?

Laat het ons weten:

Vul het contactformulier in

Of mail naar: cto@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam