Het kunnen horen van taal is belangrijk om gesproken taal te ontwikkelen. Kinderen met gehoorverlies hebben daarom soms meer moeite in hun taalontwikkeling dan hun leeftijdsgenootjes met een normaal gehoor. Welke taalproblemen deze kinderen ondervinden, hangt af van vele factoren zoals de ernst van het gehoorverlies, het type revalidatieapparatuur (gehoorapparaat of cochleair implantaat) en de leeftijd waarop zij interventie aangeboden krijgen. Misschien ben je op zoek naar waardevolle inzichten over wat het nu precies betekent om taal te ontwikkelen met gehoorverlies? Of heb je behoefte om meer te weten over de relatie tussen de cognitie en gehoor. Wellicht ben je op zoek naar manieren om om te gaan met de dilemma's die je als onderwijs- of zorgprofessional tegenkomt in je werk met deze leerlingen?
Voor ons onderwijs op het gebied van taal en gehoor werken wij sinds 2014 samen met collega’s van de afdeling Audiologie van het Amsterdam UMC, locatie VUmc. In dat jaar hebben Dr. Theo Goverts en prof. Martine Coene het Language and Hearing Center Amsterdam opgericht, een interdisciplinaire universitaire werkgroep van collega’s die zich bezighouden met het raakvlak van taal en gehoor. In samenwerking met die collega’s bieden we jaarlijks een nascholingsreeks aan en een vakkenpakket (een zogenoemde minor) op het gebied van Kind, Taal en Gehoor. Zie hieronder voor meer informatie hierover.
En dat is precies wat wij bieden, in verschillende vormen, naar gelang jouw behoefte! Denk bijvoorbeeld aan een interactieve workshop waarin je een casus kunt aandragen. Of aan een kennisclip die je als uitgangspunt bij een studiemiddag kunt gebruiken. Of een onderzoek op maat, gebaseerd op vragen vanuit jouw onderwijs- of zorgpraktijk, met duidelijke aanbevelingen en advies.
We hebben expertise op het gebied van de ontwikkeling van gesproken taal, het spraakverstaan bij kinderen die slechthorend of doof zijn in relatie tot de ontwikkeling van hun grammatica, de relatie tussen het vroege horen, gesproken taalontwikkeling en schoolse vaardigheden, en het multimodale karakter van communicatie in deze speciale doelgroep.
Interesse? Vul het contactformulier in en formuleer je vraag zo duidelijk mogelijk. Dan nemen we contact met je op voor verder overleg over de invulling, waarna wij je een vrijblijvende offerte sturen.
Staat wat je zoekt er (net) niet bij? Neem ook dan contact met ons op. Dan kijken we samen wat mogelijk is.
Bekijk onderstaande voorbeelden voor een concrete indruk van wat wij je kunnen bieden.
- Nascholingsreeks Kind, Taal en Gehoor
In samenwerking met collega’s van het Language and Hearing Center Amsterdam organiseren we ieder najaar een nascholingsreeks met een telkens wisselend onderwerp. Deze nascholing bestaat uit twee webinars op de donderdagmiddag met verschillende sprekers. Kijk rechts bovenin op de homepage voor een link naar meer informatie over de eerstvolgende nascholingsreeks. Voor deze reeks wordt altijd accreditatie aangevraagd bij verschillende beroepsverenigingen.
- Minor Taal en Gehoor
In samenwerking met collega’s van het Language and Hearing Center Amsterdam organiseren we ieder najaar voor onze studenten een pakket aan vakken (een zogenoemde minor) over het thema Kind, Taal en Gehoor. Via contractstudie kun je deelnemen aan één of meer van die cursussen. Meer informatie hierover kun je vinden bij minor-informatie. Meer informatie over contractonderwijs vind je op de betreffende FGW-pagina over contractonderwijs.
- Voorlichting op scholen
Op verzoek en op maat kunnen wij voorlichting geven aan teams van leerkrachten en/of directieleden die werken op een school waar één of meer kinderen zitten met een gehoorprobleem. Deze voorlichting kan bijvoorbeeld bestaan uit informatie over taalontwikkeling bij kinderen met een cochleair implantaat, of informatie over aanpassingen die in het klaslokaal en/of in de les kunnen worden gedaan om de luister-omstandigheden van het kind te verbeteren. Neem vooral contact met ons op bij specifieke vragen; dan kijken we in overleg naar de mogelijkheden.
- Publiek-private partnerschappen
In het verleden zijn wij publiek-private partnerschappen (PPP) aangegaan met enkele bedrijven. We staan open voor nieuwe initiatieven op dit terrein.
- Onderzoek voor producenten van CI’s: cochleair implantaten
In het verleden hebben leden van het VU Centrum voor Taal en Ontwikkeling onderzoek uitgevoerd voor fabrikanten/producenten van cochleair implantaten. We staan open voor nieuwe initiatieven op dit terrein.
- Ontwikkeling van toetsen voor spraakverstaan
Leden van het VU Centrum voor Taal en Ontwikkeling hebben enkele spraakverstaantoetsen ontwikkeld die beschikbaar zijn voor de audiologische praktijk. Spraakverstaantoetsen combineren met piepjestoetsen geeft veel toegevoegde waarde, omdat je dan veel beter kunt bepalen wat iemand echt verstaat (i.t.t. wat iemand hoort).