Coaching speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van (beginnende) docenten binnen het Basiskwalificatie Onderwijs-traject. Maar na die start raakt het coachende aspect van onderwijsbegeleiding vaak ondergesneeuwd. “In een steeds complexer onderwijslandschap, met groeiende studentenaantallen, verliezen veel studenten het persoonlijk contact met hun begeleiders”, vertelt onderwijsspecialist en trainer Consuela Cambridge. “Juist daar ligt voor docenten een kans.”
Om docenten hierbij te ondersteunen, ontwikkelde Cambridge de workshop CTL Short: Coachen van studenten. Een compacte sessie van anderhalf uur waarin je als docent praktische tools krijgt om je begeleidingsvaardigheden te versterken.
Geen one size fits all
Volgens Cambridge begint goed coachen bij het in gesprek gaan met je studenten. En vooral: luisteren. “Elke student is anders. Wie altijd dezelfde aanpak gebruikt, loopt vroeg of laat vast”, zegt ze. Verschillen in zelfstandigheid, motivatie en leerdoelen vragen om een begeleiding die echt afgestemd is op de persoon.
“Als je leert hoe je dat doet, wordt het begeleiden niet alleen effectiever, maar ook prettiger, voor jou en je student. Je voorkomt frustratie, vergroot de motivatie en bespaart tijd, juist omdat je inspeelt op wat de ander nodig heeft.”
Wacht niet tot het misgaat
Een belangrijk onderdeel van effectief begeleiden is verwachtingsmanagement. Cambridge: “Wacht niet tot het misgaat. Spreek vooraf af: wat wil jij bereiken, wat kan ik bieden, en hoe zorgen we dat het werkt?” Door afspraken te formaliseren in een samenwerkingsovereenkomst, geef je zowel jezelf als je student meer eigenaarschap.
“Maar het gaat niet alleen om de afspraken”, benadrukt ze. “Het gaat vooral om het gesprek dat eraan voorafgaat. Wat heeft deze student nodig en hoe speel ik daarop in als begeleider?” In de workshop nemen ook studenten deel, om dat perspectief direct mee te geven.
Werken vanuit VU-waarden
“Door echt te kijken naar de persoon achter de student en je begeleiding daarop af te stemmen, creëer je een leeromgeving waarin studenten zich gezien en serieus genomen voelen”, zegt Cambridge. “Dat versterkt hun eigenaarschap, en dat van jou als docent.”
“En dat is precies waar onze onderwijsvisie van de VU op inzet: onderwijs dat persoonlijk, open en verantwoordelijk is.”
Samen leren coachen in 1 korte sessie
“Wat ik zo waardeer aan deze sessies, is het gesprek met verschillende collega’s. Je herkent situaties, krijgt bevestiging of juist nieuwe inzichten”, aldus Cambridge. “En je leert omgaan met allerlei soorten studenten, van de zesjes- tot de cum laudestudent.”
Doe mee op 8 juli!
Wil je als docent leren hoe jij je studenten beter kunt begeleiden én hoe je daarin tijd, energie en kwaliteit wint? Meld je dan aan voor de workshop op 8 juli van 11:00 tot 12:30, in de VU Onderwijswerkplaats (NU 1A-25).